Annons

Fotografera från drake

Produkter
(logga in för att koppla)

JensLarsen

Medlem
Efter att ha studerat Charles Bentons underbara bilder tagna från drake har jag blivt intresserad av att göra det själv. Hans bilder och teknik finns beskriven på http://www.arch.ced.berkeley.edu/kap/

Jag har nu tre drakar av olika typ, dessvärre är de för små, men när jag väl fått kläm på flygtekniken tar bygget av en radiostyrd kamerarigg med videolänk vid.

Många trevliga designbeslut måste tas och det är här jag söker kontakt med andra intresserade. Skriv därför en rad till mig! Jag bor i Mölndal strax söder om Göteborg.
 
Kör man med Canon EOS finns ju Canon EOS 10 som har en funktion att ta bilder i olika intervaller..så slipper man radiostyrningen :D

Klart det finns väl bakstycken till Nikon och Minolat som gör samma sak. Men en beg EOS10 går på en 1500:- så det är ju ingen direkt katastrof om draken skulle gå i backen...:(
 
Bra lyft...

Nu har jag provar ett flertal drakar under varierande förhållanden. Makalöst lyft i de moderna vingprofilerna!

På Bentons site rekommenderas en tidskrift som heter The Aerial Eye. Den kompletta uppsättningen köpte jag på cd och där finns mycket information.

Min första rigg kommer att bli en helmekanisk. En propeller får kameran att rotera lågsamt och stift i rotationsskivan trycker på en mikrobrytare. Kameran blir förmodligen min EOS500 med ett 17-35mm på.
 
Hur får du till skonsamma landningar utan att kvadda kameran då?
 
Jag har ingen direkt erfarenhet innom drakfoto.
Har funderat på att bygga drake med en webkamera, använda en tunn 4ledare (15g/meter) som kabel och lina på samma gång. någon som har testat något i denna riktning?.
 
Webkamera?

En webkamera kan funka men frågan är hur bra bilden blir? och då måste man juh ha med en dator å krångla med, nja jag ska nog testa detta med drakfoto det verkar kul.
Adam
 
Har testat med ebkamera nu, eller snararare sagt börjat lite. Men gav upp då kameran klarade max att drivas med ca 5 meter kabel.
:-( nedlagt försök. Nya mål är nu att fotografera från heliumballong.
//Jago
 
Radiostyrt segelplan

Jag och min bror utförde lite experiment med min gamla kompaktkamera+hans radiostyrda segelflygplan för nån sommar sen.

Bilderna blev otroligt upphetsande, det är ju alltid häftigt att se saker ur ett perspektiv man inte vanligtvis ser.

Det var inte mer än att sätta fast kameran med ett gäng gummisnoddar med linsen vänd utåt vingen, vingen kom alltså med i nederkant på varje bild, vilket ger lite djup och så i bilden, smaksak givetvis. Ett överblivet servo tog själva korten.

Enda grejen är att man inte får någon större kontroll över motivet, det blir mycket landskap och sådant. Man kan ju försöka flyga över sånt man vill få på bild men man ser ju inte sökarbilden från marken... Man kör på måfå helt enkelt. Mer en kul grej än kvalitétsfoto.

Något som skulle kunna vara bra vore ju en radiostyrd helikopter... Man får ju lite större kontroll iaf över åt vilket håll kortet ska tas.

Värt att prova.
 
Borde inte det skaka fruktansvärt? Modellmotorer och modeller i allmänhet är ju inte balanserade.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Borde inte det skaka fruktansvärt? Modellmotorer och modeller i allmänhet är ju inte balanserade.

/Maverick
Jovisst. Motormodeller vibrerar rejält. Då måste man hänga upp kameran på något smart sätt. Sen flyger ju modeller sällan helt stabilt utan skakar ganska mycket i allmänhet. Det är korta slutartider som gäller.
Man får prova och se.
 
Jag vill inte vara nån tråkmåns men jag har för mig att man måste ha tillstånd för att ta flygfoton. Jag ska kolla upp det nogranare...

Däremot kan jag ge en referens till hur man kan göra sin egen drake för fotografering. I boken "Jag och min kamera"(1), finns en beskrivning på hur man gör. Fjärrkontroll via snöre, och egentligen är det två drakar. En som lyfter kameran, och en som hjälper till att lösa ut avtryckaren.

(1) Jag och min kamera, Hemmets Journal,HJ:s Panda Serie, 1975, ISBN 91 7300 119 8
 
Senast ändrad:
Ang tillstånd så har det diskuterats tidigare i forumet... Onödigt at påbörja det här också men bidra gärna med kunskap i den gamla tråden.
 
jag har kollat runt lite och fott for mig att tillstond inte skall vara nodvendligt, iallafall om man holler sig ifron militera omroden, och hojden kommer inte att bli so stor heller, kanske 50-100 meter, det er som att fotografera fron en tvmast.
 
Drakar

Tjenare, jag har inte plåtat från drake, men väl byggt ett 30-tal olika typer av drakar utav olika modeller i moderna materiel så är det ngt du undrar över så får du gärna höra av dig. Beträffande att landa mjuk för att klara sin utrustningf är det inga problem. Det är bara att sakta hala in draken tills den flyger bara ett bpar dm över huvudet.
 
Angående flygfoto från radiostyrd modell:

Jag och en polare har experimenterat en hel del med att filma från både flygplan och helikopter.
Vi använder oss av en modifierad övervakningskamera, med radiolänk. Så videon spelas in på marken. Det coola med det är att du kan se bilden på en tv på marken medans du flyger. Det går däremot inte att flyga ifrån bilden, man saknar höjd/fart känsla. Tyvär så är det ju ett ständigt problem med vibrationer från motorn. Men använder man en elseglare(Min kompis har precis köpt en), så kan man ju stänga av motorn när man ska fota.

Idén är att använda video systemet som "sökare", för att få lite kontroll över vad man fotar.

Philip von Kruzenstierna(stavning?) flygfotar från radiostyrd helikopter, fast på ett professionellt plan. Hans helikopter(Den enda radiostyrda helikoptern som är certifierad enligt fullskala regler) kostar "bara" ca 50 papp. Kamera riggen går på ca 100 papp.

Maila gärna mig för mer information om det billigare alternativet.

Christoffer
 
Att tolka lagar kan ju vara lite klurigt, men här kommer min tolkning(Sinuslinus, jag vet att ämnet har diskuterats tidigare, men det var ganska bökigt att hitta den tråden..):

Man kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader om man flygfotograferar inom(eller mot) ett så kallat restriktionsområde. Ett restriktionsområde är ett område där ett luftfartyg ikke får framföras. Därför borde det i princip inte vara förbjudet att flygfota en flygplats, då dom inte är restriktionsområden. Däremot så får man ju inte flyga över en flygplats med vare sig drake eller RC plan.

Däremot tolkar jag det som att en drake eller radiostyrt flygplan inte räknas som luftfartyg. Detta p.g.a en paragraf som säger "Ett svenskt luftfartyg skall ha befälhavare när det används vid luftfart. Befälhavaren har den högsta myndigheten ombord".

Här är paragraferna som jag har tolkat:

Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation:

4 § Fotografering eller liknande registrering får inte utföras från luftfartyg inom eller av sådana restriktionsområden som bestämts av regeringen enligt 1 kap. 3 § första stycket första meningen luftfartslagen (1957:297), utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall meddelas endast om det finns särskilda skäl för det.
Är Sverige i krig eller krigsfara eller råder det sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige har varit i krig eller krigsfara, får regeringen föreskriva att vad som sägs i första stycket skall gälla för fotografering och liknande registrering från luftfartyg även inom eller av andra områden än restriktionsområden.
Befälhavare på luftfartyg skall se till att fotografering eller liknande registrering inte utförs i strid med bestämmelserna i första och andra styckena.


8 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet utför flygfotografering eller liknande registrering från luftfartyg i strid med vad som föreskrivs i 4 § döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
I ringa fall döms inte till ansvar enligt första stycket.

Luftfartslag (1957:297)
FÖRSTA AVDELNINGEN
Civil luftfart
1 kap.

3 § Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får av militära skäl föreskriva inskränkningar av eller förbud mot luftfart inom viss del av riket. Sådana föreskrifter får också meddelas av regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer, om det behövs av hänsyn till allmän ordning och säkerhet eller till natur- eller miljövård. Föreskrifter om förbud som meddelas av annan myndighet än regeringen får avse högst två veckor.
Under utomordentliga förhållanden eller när det i övrigt krävs av hänsyn till allmän säkerhet får regeringen tillfälligt föreskriva inskränkningar av eller förbud mot luftfart inom hela riket. Lag (1986:166).


Befälhavare på luftfartyg och tjänsten ombord

1 § Ett svenskt luftfartyg skall ha befälhavare när det används vid luftfart.
Befälhavaren har den högsta myndigheten ombord. Lag (1986:166).
 
Senast ändrad:
Inte lag - men praktisk erfarenhet

Inte för att jag förstår mig på lagen, men under min tid som aktiv drakflygare på Limhamnsfältet i Malmö fick vi påhälsning av någon från Luftfartsverket sedan flygledningen på Kastrup fått konstiga radarekon. Då fick vi veta att vi befann oss inom sk. Terminalområde och där är det totalförbud för allt flygande från 0 meter. Utanför Terminalområdet tar Kontrollområdet vid och där är det förbjudet för allt oanmält flygande från 450 meter, tror jag det var. Terminalområdet är, om jag inte missminner mig ca 1 mil radie från en flygplats, Kontrollområdet större men jag kommer inte ihåg hur stort. Vid tidpunkten för Luftfartsverkets ingripande hade vi en drake med drygt 600 meters lina. Alltså, det är inga problem att bygga en drake som lyfter 2-3 kilo till en höjd av 400-500 meter. Hör av er för byggtips för att plåta från drakar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.