Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera folk på gatan, skolarbete

Produkter
(logga in för att koppla)

Emilie-N

Ny medlem
Jag håller på med ett projektarbete nu mitt sista år på gymnasiet som kommer pågå under hela året fram till studenten då slutprodukten ska redovisas. Jag är i en grupp på sex stycken där vi arbetar om Stockholms hemlösa, deras situation, organisationer etc. Min del i arbete är att fotodokumentera då jag är den fotointresserade av oss.

Jag har letat runt överallt efter mer information om VAD jag egentligen får fotografera och hur jag får använda bilderna. Såvitt jag förstår det får jag fotografera folk på gatan såvida det inte är kränkande bilder eller att jag säljer/använder bilderna i reklamsyfte?

Min tanke med min fotodokumentation är att fota allt från de utsatta människorna på gatan, härbärgen, ansvarig personal vi pratar med, Slussen, Plattan.. osv, och min slutprodukt kommer antagligen vara svartvita foton i större format mot svarta väggar som en utställning i vår aula med kompletterande, korta bildtexter.

Under detta arbete kommer jag självklart att försöka fråga så ofta jag kan om det är okej att ta en bild, men mycket handlar ju också om själva "ögonblicket" och gatufoto.

Är det olagligt av mig att göra en utställning i skolan där människor medverkar på bilder de inte vet om att jag har tagit? Inga pengar är inblandade. För mig låter det osäkert och jag vill veta vad jag kan göra innan jag sätter igång med mitt arbete.. hoppas att någon på Fotosidan vet lite mer om ämnet än mig.. Väldigt tacksam för svar.

/Emilie

Nej det är inte olagligt på ngt sätt.

Kan inte tänka mig att det ens är olagligt att sälja reportaget till en tidning eller att tävla med det.

Men man kanske skall tänka sig för innan man fotograferar. Gör man det helt öppet med en kort ögonkontakt innan bilden tas så kommer du märka om det är acceptabelt eller inte.
Gör du det i smyg och ngn blir förbannad så är du knappast "på mammas trygga gata".

Tips!
Börja med att prata med säljare av de hemlösas tidning.
I Göteborg tror jag den heter situation och säljs ofta på "centralen".
Får ni en bra kontakt med en sådan person så har ni säkert halva arbetet gjort.
Köp ett ex och läs den. Jag tror att ni kan få mycket info och tips den vägen.

Okej, tack för ditt svar.
Ja, jag kan gissa att folk säkert kan bli upprörda om de inte vill vara med på bild, och sånt får jag såklart ta hänsyn till.

Situation Stockholm heter tidningen och den kan jag få tag på överallt i stockholm där jag bor, så den är ett bra steg framåt. Tidningen har vi redan planerat att köpa, den kommer säkert vara till mycket hjälp och en viktig källa under arbetet.

Förhoppningsvis kommer fotograferingen att gå bra. Jag ska försöka gå vidare ännu mer och ta reda på hur jag får använda bilderna. Ser fram emot arbetet, det kommer att bli en utmaning att skildra Stockholms mörkare sida, något jag inte provat på tidigare!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar