Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera=Fånga en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zamn

Aktiv medlem
Jag fångade en bild på en live-kamera igår på internet. Tryckte på min avtryckare (PrintScreen) och hade den på min enplats-minneskort (urklippshanteraren)

Jag tog ju bilden kan man säga. Lånade deras kamera för att göra det visserligen. Men om jag lånar en vanlig kamera av nån som blir ju bilden min såklart, spelar ju ingen roll vems kameran är? Hmmm.

Det är ju en alt teknik att ta kort, att göra det genom livekameror... Jag fick ett fint porträtt till mitt arkiv.

Finns det egentligen nåt skäl till att det är förkastligt?

Kan inte komma över det här riktigt :)
Moral?
Allmän plats?
Pirat-fotografering?

Många frågor... Nån som har nån kommentar?

Om jag gör alla inställningar på min kamera och komponerar bilden så tycker jag inte att det spelar någon roll vem som trycker på knappen.

Beror ju på hu roch var man fotar. En uppställd bild i studion där du säger till modellen hur han/hon ska agera och nån annan trycker av håller jag med dig om. Men om du ställer in inställningarna på din kamera och ber någon gå på stan och ta en bild på människor med de inställningarna är det en annan sak.

Var drar man gränsen för vad som kan kallas att fånga en bild och kalla den ditt verk?

Rent juridiskt så äger den som har tryckt på avtryckaren bilden, oavsett vem som gjort instälningarna, komponerat eller ljussatt bilden.

I ditt fall blir det ju knepigare. Skulle vara intressant att få veta om det är OK att göra så...
MVH
Olav

Noir skrev:
Jag fångade en bild på en live-kamera igår på internet. Tryckte på min avtryckare (PrintScreen) och hade den på min enplats-minneskort (urklippshanteraren)

Jag tog ju bilden kan man säga. Lånade deras kamera för att göra det visserligen. Men om jag lånar en vanlig kamera av nån som blir ju bilden min såklart, spelar ju ingen roll vems kameran är? Hmmm.

Det är ju en alt teknik att ta kort, att göra det genom livekameror... Jag fick ett fint porträtt till mitt arkiv.

Finns det egentligen nåt skäl till att det är förkastligt?

Kan inte komma över det här riktigt :)
Moral?
Allmän plats?
Pirat-fotografering?

Många frågor... Nån som har nån kommentar?

Spelar man in ett TV-program eller Film från TV så betyder det ju inte att du blir upphovsmannen till detta?
Gäller väl samma sak här, det var ju de som satte upp kameran och började sin sändning, då är det de som sänder det och du "spelar in" genom att ta en bild ur deras sändning.

Jo jag antar att det är så, men intressant sätt att se på saken iaf tycker jag, det här med bildskapande, det kan ju göras på så många sätt.

Sorry, såg inte att du skrev komponera. Håller med dig om att vem som trycker på knappen har mindre betydelse, även om man hänger upp sig på det ibland känns det som.

Pavel har en ganska bra poäng och jämförelse med TV-sändingar.

Men det kan ju faktiskt bli svårare än så. Jag har råkat ut för en kamera där du som surfar in på hemsidan kan styra kameran och välja vad den ska ta med. Bara en person åt gången kan ta kommando över kameran och har kontrollen en kort stund tills någon annan tar över.

Här blir det klurigt. Visserligen har någon ställt upp kameran och påbörjat utsändningarna, men du kan panorera runt och zooma. Då blir liknelsen med TV-sändning/inspelning som är helt enkelriktad inte lika bra längre. Hur ska man tolka detta? Jag har inget bra svar. I mina ögon är dock likheten med TV-utsändningar större än med vanligt bildskapande.

Emellertid tycker jag personligen att detta problem endast är av akademiskt intresse och skulle aldrig få för mig att själv försöka skapa bilder på detta sätt.

I det första fallet tror jag snarast att det måste räknas som exemplarframställning. I det senare (mer fjärrstyrd kamera) är det lite lurigare. Det beror nog lite på vad kameran som fjärrstyrs används till och vad syftet är. Lagras den data som kameran ser av kameraägaren så är ägaren upphovsman. Han/Hon var ju den som slog igång inspelningen. Om datan inte lagras utan bara överförs till fjärranvändaren borde det kunna liknas med att låna ut fjärravlösaren till en vanlig kamera. Dvs den som trycker på knappen är upphovsman.

/tycker jag =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar