ANNONS
Annons

Fotografera event

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeanny

Medlem
Hej!

Jag har fått mitt första fotouppdrag. Jag ska fotografera och blogga på Röda Korsets Ungdomsförbunds Riksårsmöte. Det kommer mesta dels vara inomhus.
Jag behöver alla tips jag kan få. Jag har en Nikon D40x med objektiven18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX NIKKOR & 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX NIKKOR. Jag måste köpa en extern blixt. Jag är student så budgeten är relativt låg men alla tips är välkomna.

Vad bör jag tänka på? Vilken utrustning är ett måste? Bör jag köpa ett batterigrepp? osv..


Mvh
Jenny
 
Hej!

Jag har fått mitt första fotouppdrag. Jag ska fotografera och blogga på Röda Korsets Ungdomsförbunds Riksårsmöte. Det kommer mesta dels vara inomhus.
Jag behöver alla tips jag kan få. Jag har en Nikon D40x med objektiven18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX NIKKOR & 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX NIKKOR. Jag måste köpa en extern blixt. Jag är student så budgeten är relativt låg men alla tips är välkomna.

Vad bör jag tänka på? Vilken utrustning är ett måste? Bör jag köpa ett batterigrepp? osv..


Mvh
Jenny

Grattis till uppdraget!
Objektiven du har är relativt ljussvaga och fungerar dåligt i befintligt inomhusljus.
En bra och kraftfull blixt är ett måste. Helst då med TTL som fungerar tillsammans med kameran så risken för felexponering minskar (det går med manuella inställningar, men det ställer strörre krav på fotografen).
Fota i RAW så kan du ljusa upp mörka skuggor i större utsträckning.
Om batterigreppet inte är av komfortskäl skulle jag ta med ett extra batteri istället (jag vet inte vad batteritiden för D40 ligger på).
Om utrustningen är nyanskaffad, testa den i förväg under liknande förhållanden så går det lättare att hitta rätt inställningar i skarpt läge.
 
Hej!

Jag håller med om det Hans Erik skriver och vad gäller blixt skulle jag rekommendera Nikons egen SB-700, eller om den är för dyr, en begagnad Nikon SB-600 eller SB-800.