ANNONS
Annons

Fotografera event

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeanny

Medlem
Hej!

Jag har fått mitt första fotouppdrag. Jag ska fotografera och blogga på Röda Korsets Ungdomsförbunds Riksårsmöte. Det kommer mesta dels vara inomhus.
Jag behöver alla tips jag kan få. Jag har en Nikon D40x med objektiven18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX NIKKOR & 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX NIKKOR. Jag måste köpa en extern blixt. Jag är student så budgeten är relativt låg men alla tips är välkomna.

Vad bör jag tänka på? Vilken utrustning är ett måste? Bör jag köpa ett batterigrepp? osv..


Mvh
Jenny
 
Hej!

Jag har fått mitt första fotouppdrag. Jag ska fotografera och blogga på Röda Korsets Ungdomsförbunds Riksårsmöte. Det kommer mesta dels vara inomhus.
Jag behöver alla tips jag kan få. Jag har en Nikon D40x med objektiven18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX NIKKOR & 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX NIKKOR. Jag måste köpa en extern blixt. Jag är student så budgeten är relativt låg men alla tips är välkomna.

Vad bör jag tänka på? Vilken utrustning är ett måste? Bör jag köpa ett batterigrepp? osv..


Mvh
Jenny

Grattis till uppdraget!
Objektiven du har är relativt ljussvaga och fungerar dåligt i befintligt inomhusljus.
En bra och kraftfull blixt är ett måste. Helst då med TTL som fungerar tillsammans med kameran så risken för felexponering minskar (det går med manuella inställningar, men det ställer strörre krav på fotografen).
Fota i RAW så kan du ljusa upp mörka skuggor i större utsträckning.
Om batterigreppet inte är av komfortskäl skulle jag ta med ett extra batteri istället (jag vet inte vad batteritiden för D40 ligger på).
Om utrustningen är nyanskaffad, testa den i förväg under liknande förhållanden så går det lättare att hitta rätt inställningar i skarpt läge.
 
Hej!

Jag håller med om det Hans Erik skriver och vad gäller blixt skulle jag rekommendera Nikons egen SB-700, eller om den är för dyr, en begagnad Nikon SB-600 eller SB-800.

Plus att jag skulle vilja trycka på det där att träna först - i synnerhet om du skaffar blixt. Blixtfotografering är kul och kan ge riktigt bra bilder, men det är plötsligt en hel massa nya saker att lära sig ta hänsyn till (som att det är svårt att få bra belysning på flera personer i en bild som står olika långt bort).
 
Om det är så att bilderna bara ska användas i en blogg på webben klarar man sig undan med ganska mycket, t ex lite rörelseoskärpa, missad fokus och brus. Det ställs alltså inte speciellt höga tekniska krav.

Ska man använda blixt bör man nog träna en del först. Ett alternativ om man tycker/tror att det är lite för mörkt kan kanske vara att skaffa (låna?) ett 35/1,8.
 
Nikon SB-600

Nu har jag införskaffat mig en Nikon SB-600. Några tips? Vad ska jag tänka på? Det kommer vara ganska mycket folk i lokalerna. Kanske har ni några allmänna tips hur man använder en sådan blixt?

Tacksam för alla tips.
 
Nu har jag införskaffat mig en Nikon SB-600. Några tips? Vad ska jag tänka på? Det kommer vara ganska mycket folk i lokalerna. Kanske har ni några allmänna tips hur man använder en sådan blixt?

Tacksam för alla tips.

Om det inte är ett mörkt eller för högt tak, rikta blixten rakt upp med "bouncekortet" utdraget. Reflekterande ljuset från taket ger mjukt ljus och "bouncekortet" lite blänk i ögonen. Testa med och utan så ser du skillnaden. Hoppas du har tid att prova olika inställningar på familj och vänner innan det blir "allvar".
Lycka till!
 
Har du en diffusor? Om det inte är för stora avståndsskillnader så kan du använda den. Ljuset sprids ut jämnt och du får inga hårda skuggor. Kör blixten på TTL eftersom att du inte har några blixtkunskaper. Studsa gärna ljuset mot VITA väggar och tak (dock utan diffusor). Om du har kunskap och program när det gäller raw så måste du fota i raw, speciellt när du gör ett jobbuppdrag.

/Hannes

Ps. Glöm inte att ÖVA ÖVA ÖVA!! Testa alla möjliga situationer (och speciellt liknande den som kommer). Om du har möjlighet att åka till platsen innan det är dags så vore det super.
 
Jag fick med en diffusor och jag fotograferar alltid i RAW. Jag kommer åka på en workshop innan som jag tänkte öva en hel del på.

Jag vet dock inte hur lokalen ser ut ännu. Jag fick dock veta att det kommer vara en fest på kvällen, några tips på mingelbilder?
 
Jag fick med en diffusor och jag fotograferar alltid i RAW. Jag kommer åka på en workshop innan som jag tänkte öva en hel del på.

Jag vet dock inte hur lokalen ser ut ännu. Jag fick dock veta att det kommer vara en fest på kvällen, några tips på mingelbilder?

Vidvinkel är bra vid vimmelfoto, då får man med bakgrunden. Kör med blixten upp i taket (om taket är lågt och vitt) eller med diffusor rakt på.

/Hannes
 
Senast ändrad:
Diffusor rakt på skulle jag inte köra. Kör med diffusor och studsa blixten upp i taket, då får du både ljus ovanifrån plus ljus framifrån som lättar upp skuggorna under ögonen och näsan som bildas av det starka ljuset uppifrån.
 
Hej

Jag har själv varit inne i dessa lokaler, att studsa blixten i taket är att utesluta då takhöjden är mycket hög.
Omnibounce kan fungera, tror mera på ett A4 ark vikt på mitten fäst med ett gummiband runt blixten.
Du kan med fördel böja ner översta delen på pappet motblixthuvuet så papperet i står rätt upp.
Blixten ska vinkas uppåt för att göra ljuset så mjukt som möjligt.

Gör i ordning en sådan ljusmodifierare och ut och testa när det är mörkt, det blir nästa samma efter som i den stora lokalen du ska fotografera i.
 
Lyfter tråden med en lite fråga angående event foto

Hejsan jag skall fota att event snart där bilderna eventuellt kommer att användas i marknadföringssyfte för nästkommande event.

Nu till frågan: om jag får med personer på bilderna vilket säkert är svårt att undvika,måste dom då ha typ ett modellkontrakt?? är det mitt jobb isf som fotograf att fixa det eller är det arrangören som kanske använder bilderna i marknadföringssyfte?

mvh
Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.