Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera dop med Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska fotografera ett dop på lördag .. jag har
2 objektiv att välja mellan Canon 24-85 och Tamron 28-75 xr di .. jag har Canon 550EX blixt
Jag har tyvärr inte använt kameran så mycket sedan jag köpte den och blixten är nästan ny inköpt ... när det gäller blixten så tycket jag den är lite "mjuk" av någon andledning men det ska nog vara så :) ... vilket objektiv rekomenderar ni och ska man köra med eller utan omnibounce på blixten (plast huvan man köper till)
och vilka manuella inställningar rekomenderar ni ?? .. många dumma frågor kanske men jag är rätt så novis på detta än .. ägde inte ens en vanlig system kamera innan jag köpte min 10D :)

Tack i förhand för svaren

Att helt låta blixten stå för allt ljus blir ofta sterilt, hårt & tråkigt, endast huvudmotivet blir belyst medan bakgrunden blir mörk. Därför så föreslår jag att du blandar blixt & befintligt ljus. Denna teknik är inget man lär sig på en vecka men jag ska ändå försöka att förklara hur du bär dig åt.

För det första så får det inte vara alltför mörkt i lokalen om denna metod ska lyckas, du har en kamera som är känd för att ha lite brus så du väljer förslagsvis en ngt högre känslighet, så hög som du kan stå ut med brusmässigt. Sedan så kör du manuellt (på kameran) eller väljer bländarautomatik (tidsförval), det sista att föredra, & ser till att du får en så pass lång tid så att även en del av det befintliga ljuset registreras. Blixtljuset ska bara fylla ut lågdagrarna samt i viss mån frysa ev. rörelser. Blixten kör du för enkelhetens skull i TTL-läge. Du kan komma att behöva kompensera blixten samt kamerans exponering en del (förmodligen nedåt) för att få den rätta stämningen i ljuset.

Du kommer förmodligen att behöva använda en stor bländare för att lyckas med detta så det är att föredra att inte använda för lång brännvidd utan istället gå närmre.

Med denna teknik så får du, om du lyckas, mycket naturtrogna bilder. Det krävs dock en del exprimenterande för att lyckas & ett stativ är till god hjälp om det är möjligt. Det bästa är om du kan få tillgång till lokalen & testa innan.

Om du inte har möjlighet att testa i lokalen så föreslår jag mer normal autokörning, testa bara att kompensera blixten lite uppåt & nedåt & se vad som blir bäst.

Omnibounce fyller ingen funktion om du inte reflekterar blixten mot exempelvis taket, mao så är den verkningslös i en kyrka & stjäl bara effekt.

Hoppas att det inte blev för rörigt? Om du kikar här & bläddrar ned till "i kyrkan" så kan du se ett exempel där jag använt denna teknik. Tyvärr så är bilden i forumtråden ganska så dassig & sönderkomprimerad.

Lycka till!
//Larsa

ANNONS