Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera dop i morgon!

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Ska kanske fota ett dop i morgon.
Tipsa mig om ojektiv-val, vinklar!!, skärpedjup/bländare, blixt....

Vad jag har att tillgå; se min kameraväska.

Vill helst slippa krypa runt framför besökarna i kyrkan....men om man måste så.

Funderade på om man hade en fjärrutlösare/420EX, då kunde man ju ställa blixten där framme och stå med 70-200 2,8 längre bak antar jag.

Jag kommer inte lova dem att en enda bild blir lyckad. Skönt att slippa den pressen.

Det beror ju på hur kyrkan är designad...
försök kolla in den en stund innan så att du kan hitta några vettiga platser.
Lycka till, mvh Erik

Ta även med dig stativet. Med stativet på kameran får man bra stöd. Man behöver inte fälla ut det utan bara stödja det mot sittbänken.

Kort skärpedjup är fint.

Jag är av åsikten att en allt för liten blixt gör mer skada än nytta.

Ta med dig alla objektiv så kan du rada upp dom där du sitter.
Vidvinkel för att dokumentera miljön och församlingen.
Makro för att barn är små.
Tele för att få ett bra utsnitt och kort skärpedjup.

Kort skärpedjup, tätt utsnitt.
Det skulle gälla för mig vid flera av dopbilderna.
Ditt fina tele från första bänkarna skull fungera fint,,

Mvh Niclas,

Ps, Min Norska flickvän ramlade nästan ur stolen en dag när hon läste en Svensk tidning,, där var det skrivet i predikoturen: "Gudstjänst med dop".

Dop = droger på Norska;)!

Vet du hur kyrkan ser ut? Jag fotade ett dop för ett par månader sedan, och jag gick upp på balkongen där orgeln står, och fotade därifrån. Det var helt perfekt, fick med alla som står brevid dopvattnet och störde inte någon. Var gärna där i god tid innan dopet och checka lite.

Fint med alla er snabba respons!
Hoppas på mer annorlunda vinklar än just från min bänkplats dock. Sidorna och första bänkrad (om man kan få en hörna där) kan väl vara bra att röra sig på.

Eric, jag vet inte ens vilken kyrka ännu.

Stativ är en bra idé Per. Macrot ger helt klart också ett kort vackert skärpedjup.

Niclas, vi får se om det blir en Norsk "gudstjänst med dop" då.

Kanske lite sent att komma ed tips men ändå rent allmänt. I de flesta fall vill ite prästen att det tas bilder under själv dopet utan det får ske efteråt. Själv så har det väl hänt att jag tagit lite bilder ändå men aldrig med blixt.
För min del anväder jag uteslutade vidvinklar, 24 mm, och försöker få paret att flytta sig så jag har ett fönster i ryggen. Tar aldrig bilder med blixt. Ett enbenstativ och fullglugg är det som gäller. 2,0 och en 1/4 i bästa fall en 1/15 dels sekund.
Använd en normalkänslig film. Jag exponerar efter 200 ASA oftast då.

Rosa Rebell skrev:
hur gick det?
Jo, det var inte som jag hade tänkt mig direkt. För det första så var det ett rysk-ortodoxt dop. Kyrkan var liten, doplokalen var änn mindre ( kanske 15 kvm) och mörk!
Rökelse, jag tror nästan den trängde in mellan sensor och objektiv ;))

Ja, jag fick mer än gärna fotografera för präst och anhöriga.

Men, jag är inte nöjd med särskilt många av bilderna och inte direkt någon är riktiga höjdare.

En av dem har jag lagt upp här, och den har inte fått en enda kommentar.

Trots allt finns några närbilder tagna med mitt 90 2,8 som är rätt så ok. Finns väl ett 20-tal bilder som jag ska erbjuda dem.

90 mm är ett långt objektiv, i dessa sammanhang, jag tror du skulle fått med mer miljö och kommit närmare med en vidvinkel ändå. Med tele står man på avstånd och betraktar men annars å är man mitt i. Det går att gå väldigt nära med vidvinkeln.
Var har du allt detta du pratade om, det var ju så mysigt där sa du med rökelse och allt. Det skulle du tagit med. Blixten tar ju bort detta.

janne ö skrev:
90 mm är ett långt objektiv, i dessa sammanhang, jag tror du skulle fått med mer miljö och kommit närmare med en vidvinkel ändå. Med tele står man på avstånd och betraktar men annars å är man mitt i. Det går att gå väldigt nära med vidvinkeln.
Var har du allt detta du pratade om, det var ju så mysigt där sa du med rökelse och allt. Det skulle du tagit med. Blixten tar ju bort detta.
Givetvis tog jag en hel del bilder med 18-55:an, men tycker inte jag fick till det riktigt bra med detta objektiv. skulle ha behövt en ännu mer vidvinklig historia med mig också.
Jag ska försöka lägga upp några andra bilder på dopet också.

Mats!
Jag ser nu när läste hur jag skrev i förra inlägget att det lär negativt. Så var inte meningen. Själv så är jag en hängiven vidvinkelfotograf. Tar nästan allt med dessa två objektiv. 35 och 24 mm. 50 m är för mig nsäat som ett tele. Jag har även ett 105 mm men det används mycket sällan. Tar också allt utan blixt, nästan. Kan jag inte fota på mitt sätt låter jag i stället bli.
För ett tag sen köpte vi en digital kompakt som det var skitkul att fota med, men det blir ju bara blixtbilder och ingenvidvinkel med den så nu är det analogt som gäller igen.
Jag fotade också ett dop i helgen och visst upplevde jag det som om en del tycket det var konstigt när jag stod 0,5 m från och fotade när alla andra brassade på med sina digitalkameror 3 m från barnet. Men så känner jag och det var det jag ville förmedla till dig. Jag såg bilderna framför mig när du berättade om ljuset, röken, det lilla rummet och ja hela stämmning. Det måste ha varit härligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar