Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera doft, vilken utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

LottaLeijon

Aktiv medlem
Vilken utrustning skulle kunna fotografera omgivningen som den ser ut för oss och samtidigt få med den visuella delen av dofter?

Jag vet att många inte ser det eller kallar det aura eller annat pseudovetenskapligt, kan vi låta bli att ha den diskussionen? Men den lätt dallrande, finkorniga luftförändring som uppstår antingen av ren värme men också av evaporerande partiklar.

Jag sitter ex just nu och tittar på fruktskålen där några svenska juläpplen sprider en underbar doft. Men när jag försöker fota fungerar varken kort eller lång slutartid, fokuspunkten är det viktiga när man tittar med ögonen men här hittar jag inte effekten. Jag ser den i sökaren men inte på den digitala displayen. Tips? Jag har funderat på värmekameror eftersom i alla fall jag upplever att det är en närliggande effekt men det ska ju se ut som verkligheten och inte som en regnbåge av temperaturer.

Med laser och refraktion kan man göra det.
Kolla lite här och sök mera om det på nätet.

Fotar du varm mat och får med ångan kan man ju försöka få bilden att illustrera doft av det goda.

Tog själv kort på en kopp Te i solens strålar en gång vilket blev bra.

För att få med dofter i bilder så måste du ge referenser.
Reklam gör detta jämt o ständigt.
Ånga hjälper till.
Context är väldigt viktigt.
Ofta knyter dessa bilder till situationer som alla upplevt i barndomen.
Barfotabarn i nyklippt gräs, kanske funkar bäst för gräsallergikern som då inte får positiva upplevelser. Med det menar jag att man måste knyta an till just det personliga planet. Det som är bra för en del är väldigt dåligt för ngn annan.
Vill du ge positiva känslor med choklad så är klassikern leende familjebilder med barn som kommer rusande från alla håll.
Gärna till farmor som håller i chokladutdelningen.

Det mest slående exemplet i vår vardag just nu...reklamen för Coca Cola.
O trots att den är jämt o ständigt närvarande så säljs det mer julmust.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar