Annons

Fotografera dansare

Produkter
(logga in för att koppla)

SandmanNet

Aktiv medlem
Har läst lite av trådarna här och har lite mer frågor.

Jag har en dotter som tävlingsdansar, och jag försöker fotografera henne. Min utrustning är en Nikon D4 och en 70-200/2.8 VRII, så det känns som att jag har bästa möjliga förutsättningar för att det ska bli bra.

Problemet i regel är att fokus hamnar fel. Jag fokuserar med continous focus och med 3D-mätning, vilket jag förstått ska vara bäst för den här typen av snabba rörelser (?). Så jag försöker använda så liten bländare som möjligt (4-5,6), men då åker auto-ISO upp i 12800 på en gång och jag får gryniga bilder i stället.

Slutstriden brukar hamna på runt 1/250

Men som jag förstått så bortjagade använda blixt i stället, få upp slutartiden och därmed in mer ljus i gluggen. Men då tävlingarna i regel sker på ett golv fullt med tjejer som dansar är jag lite orolig att ljuset från blixten inte alltid når fram till dottern. Hur långa avstånd kan man förvänta sig att blixten hjälper på? Det kan lätt vara en fem-sex meter fram till henne beroende på vart på golvet hon står.

Tankar, råd?
 
Är det dåligt ljus och man ska fota rörelser så är det blixt som gäller eller väldigt hög iso.
Du kan också testa att panorera,det kan bli snyggt om man lyckas få till det.
Det är inte så svårt att få till det om man har kunskap om bländare,slutare,blixtljus osv,folk har värsta dyra kameran men vet knappt hur man fotar en galopperande häst på en hage osv.
 
Ja jag märkte också att om jag drar ned exponeringskompensationen till -2 så får jag lite mörkare bilder vilket är ok men ISO håller sig runt 1000-2000 med 250/5.6
 
Varför inte använda objektivets STÖRSTA bländaren, 2.8, när du fotar inne i relativt mörka lokaler. Visserligen blir skärpedjupet lite mindre men det är ju ljuset du vill åt.

Om du t ex fotar i 1/250 och iso 12800 vid bländare 5.6 så får du med samma tid iso 6400 med f4 eller 3200 vid f2.8.
 
Kanske öva in manuell fokus? 2,8 ger som sagt mest ljusinsläpp men samtidigt ett kort skärpedjup. Exp komp kan du justera, ibland räknar inte kameran ut ljuset till 100%. Om du kan passa på och ta kort i just det ögonblicket de rör sig som minst så kanske du kan ta en något långsammare bild?
 
Är det en bit fram till dansarna så ska du Inte använda blixt för ljuset når inte fram till dansarna, utan istället satsa på höja ISOt.
 
Varför inte använda objektivets STÖRSTA bländaren, 2.8, när du fotar inne i relativt mörka lokaler. Visserligen blir skärpedjupet lite mindre men det är ju ljuset du vill åt.


Av den anledningen du nämner, skärpedjupet blir på tok för kort,och dansaren hinner flytta sig från fokus till exponering tillräckligt snabbt för att det för ofta blir fel, tyvärr. Så ju mindre bländare desto bättre! Men ja jag skulle gärna blända upp ordentligt :)

Jag testade med AF-C och 21-punkters fokus i stället för 3D, och det kan vara så att det fick lite bättre.
 
Kanske öva in manuell fokus? 2,8 ger som sagt mest ljusinsläpp men samtidigt ett kort skärpedjup. Exp komp kan du justera, ibland räknar inte kameran ut ljuset till 100%. Om du kan passa på och ta kort i just det ögonblicket de rör sig som minst så kanske du kan ta en något långsammare bild?


Samtidigt så är ju dansarbilder tagna mitt i rörelsen som mest spännande :)
 
Min utrustning är en Nikon D4 och en 70-200/2.8 VRII, så det känns som att jag har bästa möjliga förutsättningar för att det ska bli bra.

Var du lite ironisk nu eller :)


Jag ser att du har en SB910. Vad jag vet så kan den zooma till 200mm. Det borde räcka till att ge en ljuskägla på en dansare 5 meter bort. Är väl ganska bra kräm i den också?
 
Senast ändrad:
Har läst lite av trådarna här och har lite mer frågor.

Jag har en dotter som tävlingsdansar, och jag försöker fotografera henne. Min utrustning är en Nikon D4 och en 70-200/2.8 VRII, så det känns som att jag har bästa möjliga förutsättningar för att det ska bli bra.

Problemet i regel är att fokus hamnar fel. Jag fokuserar med continous focus och med 3D-mätning, vilket jag förstått ska vara bäst för den här typen av snabba rörelser (?). Så jag försöker använda så liten bländare som möjligt (4-5,6), men då åker auto-ISO upp i 12800 på en gång och jag får gryniga bilder i stället.

Slutstriden brukar hamna på runt 1/250

Men som jag förstått så bortjagade använda blixt i stället, få upp slutartiden och därmed in mer ljus i gluggen. Men då tävlingarna i regel sker på ett golv fullt med tjejer som dansar är jag lite orolig att ljuset från blixten inte alltid når fram till dottern. Hur långa avstånd kan man förvänta sig att blixten hjälper på? Det kan lätt vara en fem-sex meter fram till henne beroende på vart på golvet hon står.

Tankar, råd?




Hej !

Jag brukar fotografera forspaddling men dn C 40D och oftast med en
70-200 4LIS.

Singelshot af (eller vad det nu heter) är det enda som fungerar, och
det fungerar perfekt, ibland sitter fokus iofs på en vattendroppe, men det betyder
inte att af missar. Här gäller endast mittpunkten, använder jag flera så är det
alltid nån som finner en närmre vattenyta att sätta fokus på.

Jo ,det kan hända, när det är ett enda skummoln att fokusen falerar helt, vilket
är irriterande, men förståligt.

Forspaddling på nära häll är väldigt ryckigt, och antagligen ur kamerans
perspektiv, fullständigt oförutsebart, antar att dans upplevs på samma sätt.

//MW
 
Av den anledningen du nämner, skärpedjupet blir på tok för kort,och dansaren hinner flytta sig från fokus till exponering tillräckligt snabbt för att det för ofta blir fel, tyvärr.

Tvivlar på att dansarna rör sig så snabbt att du av den anledningen missar fokus, så där det nog hellre så att du inte har bästa inställningarna, t ex vad kör du för AF-läge, bör ju vara AF servo (Canon) eller AF-C (Nikon). Många snabba sporter, både med hög fart åt ett håll och sådana med många snabba riktningsändringar, plåtas ju dagligen på största möjliga bländare av oss som jobbar på med sportfoto. Däremot har vi ofta kortare tider än 1/250 för att inte få rörelseoskärpa så det är kanske det du får i dina bilder men tror att det beror på dåligt fokus. Prova att minska tiden till tex 1/250 men då åker i och för sig iso upp ett steg igen.
 
Är det en bit fram till dansarna så ska du Inte använda blixt för ljuset når inte fram till dansarna, utan istället satsa på höja ISOt.

Ljuset är ackumulativt så blixtarna behöver ju inte göra hela jobbet med att lysa upp dansarna utan kan ju vara ett bidrag till omgivningsljuset. Många gånger får man t ex fina utomhusporträtt om man har med en blixt och låter den bidra med ca 20-30 % av ljuset.

Många gånger är det bättre att ha blixtarna "långt" bort i en sån här situation då man har större möjlighet att då få rätt ljusstyrka på dansarna pga av hur ljusstyrkan avtar, "inverse square law". Det är på samma sätt som när man med hjälp av blixtar fotograferar t ex en lagbild med flera rader av personer och man har rätt ljus på första raden men för mörkt på bakre, då ska man flytta ljuset längre bort, och naturligtvis öka styrkan, för att få jämnare ljus på alla rader. Man ska alltså inte som många misstar sig för, flytta ljuset närmare.

Har man ljuset med rätt styrka på 1 meters avstånd så har man bara ½-ljusstyrkan ca 1,4 m bort.
Har man däremot rätt styrka med blixten på 5m så har man ½ styrkan på ca 7m. Har man en viss ljusstyrka på avståndet X meter så har man halva styrkan på X * ROTENUR(2).

Eller omvänt, har man en viss ljustyrka å ett avstånd så har man bara en fjärdedel av styrkan på dubbla avståndet.
 
Jag måste börja med att opponera mig mot att dans är en snabb sport, åtminstone ur ett autofokusperspektiv. ;-) Den enda riktigt snabba dansgrenen som är någorlunda snabb i det perspektivet är akrobatdelen i bugg.

Mitt dansrecept är manuella ljusinställningar på f/2,8, 1/500 och ISO så högt som jag måste för att får ett rätt exponerat ansikte på dansarna och om det är väldigt mörkt så att jag slår i ISO-taket så prutar jag lite på slutartiden. Kontinuerlig autofokus (exakt vad det heter på Nikon får någon Nikon-kunnig hjälpa till med) med aktivering på tummen, dvs när jag håller in AF-knappen så är autofokus aktiverat och när jag släpper så är fokusen låst. Min enda dansbild här på FS är 8½ år gammal och tagen med en Canon 20D med f/2,8, 1/250 och ISO 1600 och om det är ungefär samma ljus där du fotar så borde du kunna klara dig på ISO 3200 för att få 1/500 i slutartid.

Det största tricket med dans är att välja rätt fokuspunkter och se till att ha dessa på dansarna. Jag kör normalt med mittpunkten, men i dans så är det väldigt lätt hänt att den hamnar mitt mellan herr och dam och således får jag skärpan på bakgrunden med dansarna som "något skit i förgrunden". Jag tror att du behöver kolla var kameran har satt skärpan så du inte har fått bakgrundsfokus och med andra ord så ordinerar jag mer träning och lite analys av vilken fokuspunkt som är bäst för ändamålet.
 
Ett tips till: Gå med i sportfotgruppen här på FS så kan du få kritik på dina dansbilder. ;-)
 
Rörelseoskärpa eller -skärpa

Jag läser underförstått att nu (ni) vill har skarpa bilder med frysta rörelser, i så fall har jag inget ytterligare att säga, du får lyssna till sport och fågelfotografer. Men jag tycker du kan åtminstone överväga en annan sorts bilder, som jag föredrar, vilket syns här http://www.fotosidan.se/groups/folkmusikochdans/index.htm
Eller på min egen sida www.fodfoto.se .
Jag nyttjar tumfokus, en fokuspunkt, inställning skärpeföljning, vilket ger mig både manuell, skärpeföljande och singel fokus, ögonblickligt snabbt kan jag växla efter behov. Vanligtvis manuell exponering på största möjliga öppning, t.o.m. 1,2 och exp tider från 1 s till cirka 1/15. Då håller sig ISO kring 100-400. Vanligtvis ställer jag skärpan först och tar bilder när dansarna är i rätt position. Jag tycker mycket om att panorera åt fel håll, dvs följer någon kroppsdel som rör sig i annan riktning än allt annat. Det ger väldigt många suddiga oanvändbara bilder så det får tas många, flera hundra ibland, för att få några få lyckade, man får lita lite till slumpen.
Blixt och långa slutartider är intressant men låt blixten stå för högst en ¼ av ljuset.
I många av mina bilder är det viktigt att dansaren inte kan identifieras, det är bara rörelsen, känslan och stämningen jag är ute efter, så om det för dig är viktigt att dansarens ansikte är skarpt så är min metod mindre tillämpbar, men inte omöjlig.
Jag använder helst en ljusstark 85 och en 2/35 med bildstabilisering, och bara ibland stativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.