Annons

Fotografera bröllop med minimal utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Hejsan

En kompis har med andan i halsen bett mig fotografera ett bröllop nästa helg. Själva bröllopsfotot ska tas av proffessionell fotograf, så för min del handlar det mer om att ta "bra familjealbumsbilder" eller vad man ska säga. Dock har jag aldrig fotograferat ett bröllop och knappt befunnit mig på ett överhuvudtaget, så det jag undrar är ifall jag kan klara det rent tekniskt med min d70 utan extern blixt? Man kanske ändå inte vill använda sig av blixt vid dessa tillfällen? Den optik jag har att välja på är 18-70 och 70-300, och jag antar att 70-300an är för lång?

Sen funderar jag också på själva genomförandet, är det onte otroligt störande med en kamera som klickar under ett bröllop?

Någon som har några erfarenheter?

"...Den optik jag har att välja på är 18-70 och 70-300, och jag antar att 70-300an är för lång?.."

- Teleobjektiv för bröllopsfotografering?
Du är väl inte ute på en djur-safari i Afrika?
Den lilla zoomen 18-70 mm eller om Du har normalobjektivet 1,8/50mm, skulle bli alldeles strålande! (Det tycker oxå Sickan i Jönssonligan!)

Jag har dokumenterat en par kompisars bröllop. Jag använde mig av brännvidderna 24 mm och 105 mm. Det var lagom för mig.

Kan tänka mig att du skulle behöva ett stativ i några fåtal situationer. T ex i kyrkan med långt teleobjektiv och utan blixt.

Kan tänka mig att du klarar större delen av allt fotande med 18-70-zoomen. D70 är en liten kamera som inte skrämmer folk i onödan.

Glöm inte att ta med makro-objektivet. Det finns massor av detaljer som är roliga.

Plåtade bröllop idag. Använder nästan alltid bara ett normalobjektiv till mina bladare. Blixt och reflexskärm är bra att ha.

Mvh,
/Mikael

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto