ANNONS
Annons

Fotografera barndop

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
På lördag ska jag fotografera en väns sons barndop.

Några tips på vad jag ska tänka på?

1) Blixt kanske inte är så populärt att använda, så kanske en ISO 400 är att rekommendera, eller? Å andra sidan är det mitt på dagen dopet är så en 200 kanske skulle funka.

2) Någon speciell film ni rekommenderar för att fotografera i en kyrka?

3) Vilka delar rekommenderas att fotografera. Jag har sett lite checklistor för bröllop, men någon som har något liknande för barndop?

4) Stativ - ja eller nej?

Alla tips tas emot tacksamt!

1) Visst är det oftast bäst utan blixt, om man inte har en rejäl diffusor kanske. ISO 400 är nog OK om du skippar blixten.

2) Negativ färgfilm, eller varför inte sv/v?

3) De dop jag sett har varit ganska lika. Prällen står och läser högt ett tag, med pappan och mamman bredvid som har lillen i famnen. Då kan ta några bra bilder. Sedan är det dags för doppning och prästen tar lillen. Det går lite snabbt så man får vara på hugget. Är du en klippa och har lite tur kan du få lite vattenfall-effekt på vattnet...Prova med 1/15-1/30s eller så. Stor risk för skakningsoskärpa dock. Lite svårt med stativ också.

4) Stativ - JA! Främst för det obligatoriska gruppfotot efteråt om du själv vill vara med. Senast gav jag med viss skepsis kameran till en assistent för just gruppbilden. Som ALLTID gick det naturligtvis inte alls. Samtliga fick sina ben avklippta och drygt halva bilden var kyrkvägg+tak :((

Det ideala objektivet tror jag är ett fast, ljusstarkt 85/1.8

Jag skulle använt en ISO 800 om det inte är högsommar.

Blixt är bra om man kan undvika

Plåta hela tiden - ett dop varar inte så länge - men visst är själva vattenmomentet viktigast.

Stativ begränsar rörligheten och dessutom ska motiven också stå stilla - vilket de knappast gör.

Jag skulle rekomendera att du lägger blixten i bilen och inte tar fram den föränns efter ceremonin. Det är väldigt iriterande med en massa blixtar under sådanna här ceremonier, dessutom kan det få barnet att gråta ännu mer.

Att ett stativ begränsar rörligheten ser inte jag som ett hinder just i detta sammanhang eftersom det endå kan vara ganska bra om du inte springer runt för mycket, det kan vara ganska irriterande.

En sak som inte har varit uppe är att du, om du har möjlighet, ska välja ett så tyst kamerahus som möjligt. Särskilt om du ska plåta när prästen gjuter dopvattnet över barnets huvud. Eftersom det då ska vara så tyst och rofyllt som möjligt i kyrkan.
Det kan vara bra att tänka på att om du vill ha en bild på vattenösningen så öser prästen tre gånger så du behöver inte trycka av direkt när prästen börjar utan du kan vänta till andra eller tredje gången.

Ett tips är också att prata med prästen lite innan och höra vad han har för synpunkter och åsikter och ifall du kan få en agenda som du kan studera innan så att du har koll på hur han har tänkt.

MVH
Greve Nickon:cool:

Tack tack...

Tack för alla bra tips! Superbra!

Vad det gäller tyst kamerahus så har jag ett EOS 30-hus vilket anses vara tyst i alla fall, så det är bra. Objektivet jag har (det enda jag har) är ett 28-135 mm objektiv med stabilisator, varför jag funderar på att skippa stativet OM jag skulle behöva flytta runt.

När jag skrev vilken film ni rekommenderade tänkte jag framför allt på film märke och känslighet.

Fler tips tack om ni har =)

Jag ser verkligen fram emot dopet...

Re: Filmval..

Senast jag var på dop använde jag TRIX 400 och fick underbara bilder. TMAX 100 är också ett bra val. Jag använde Nikkors 80-200mm f/2.8 och fick slutartider runt 1/125 på full öppning. Jag valde svartvitt eftersom jag tycker att det passar bra till formella evenemang såsom giftermål och skolavslutningar. Men det är ju vad jag tycker, Annars skulle jag kanske använda två kamerahus. En laddad med färgfilm och en med svartvitt. Det blir mycket klumpigare men det kan ju vara en idé om man vill gardera sig för att få bra bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar