Annons

Fotografera åskan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Åskovädren har kommit till Sverige, och jag har själv varit ute och försökt fånga blixtarna.
Bilderna blev inget bra, rent sagt värdelösa, men det va nog ändå ett bra sätt att lära sig på.
Det jag undrar över är om gråfilter. Har funtat på Hoyas ND filter som ger 3 steg längre slutartider. Går det att kombinera med ett till? Det borde väl vara gängor på båda sidorna?
Eller är detta något ni inte rekomenderar pga reflektioner osv?
Borde jag även införskaffa en fjärrutlösare till kameran?
Även tips och råd om hur jag ska gå tillväga inför fotograferingen mottages tacksamt.
Mvh Mattias

Vad var det som inte blev bra?

Jag har inte heller lyckats fånga någon snygg blixt än. En sak jag upptäckte när jag försökte fota blixtar genom att ställa in ett väldigt högt bländartal för att få låååång slutartid var att blixtens ljus dämpades för mycket relativt omgivningen. Det blev bara ett knappt synligt, tunnt, tunnt streck. Samma problem borde det bli med gråfilter för att förlänga slutartiden.

Bäst chans att få bra åskbilder borde vara om ovädret kommer i skymningen när slutartiden blir naturligt lång även på låga bländartal. Jag skulle prova bländare mellan 5,6 och 11.

Annars är det väl bara att rikta kameran mot ovädret och ta bild efter bild med lång slutartid tills någon blixt fastnar. Envishet och tur lönar sig i längden...

Jag upptäckte detta själv när ett blixtskådespel utan dess like slog ner, jag var lycklig, denna bilden skulle bli bra. oerhört besviken blev jag när jag såg att jag inte alls fångat dom stora blixtarna som sträckte sig över himlen, utan bara små klena streck i utkanten av bilden.
Anledningen till detta var att jag exponerade rätt med en 2 sekunder lång slutartid. Hade jag däremot underexponerat ett steg så hade det blivit betydligt bättre eftersom jag inte tänkte på att blixtarna överexponerade bilden.
Att fota under skymning eller natt är ju betydligt enklare. kameran på bulbläge, ta bilden, vänta tills blixten kommer och släpp upp exponeringsknappen, så borde du ha med den på bild.

Nd filtren går säkert att kombinera ihop men du bör ju tappa i skärpa och briljans. Och JÄTTElånga tider med digitalkamera om du nu hade det är ju inte heller så kul....

Filtren är ju inte dåliga men är iaf sämre än ett duktigt objektivs linskvalitet.
Jag skulle inte sätta två nd på varandra.

Har för mig att det finns nd filter som förlänger tiden 8x...det borde räcka? =)

Måste bara påpeka att vissa här verkar tro att ju längre slutartider du har pga bländare och filter desto mer blixtar får du med. Så är det inte. Har du inställningar som fördröjer slutar tider för länge fastnar inte ens blixten. Det bästa är att sätta kameran på ett stativ, ha en fjärutlösare och bara sitta och knappa med den i buld läge med jämna mellanrum och ha ett läge som släpper in relativt mycket ljus och tillåter inte allt för långa slutartider. När blixtarna inte slår är allt för mörkt för att fastna på din sensor i vilket fall, men sen när BAM! det blixtar till och en serie blixtar slår ner släpp utlösarknappen och vips så har du det på film. Se det som en gigantisk SB800000 på bakre ridå :p Sitter du dock där med en tjugå gråfilter på f/22 i 60min och tror att en blixt ska penetrera allt det där så lycka till! :)

en tumregel

extrema slutartider med lite ljuinsläpp = skit
MÅNGA korta slutartider med mycket ljusinläpp = success!

Tackar så jättemkt för all hjäp och länkar, ska läsas flitigt, men inte förens imorgon, då ska jag även beställa ett ND filter samt en fjärrutlösare. Nu ska jag sova!:)
Mvh Mattias

Har fått lära mig att ha kameran på stativ, i bulb-läge och sen ha en svart kartongbit att skugga objektivet med.
Om omgivningarna ska ha 30 sek exponering så sätter man kartongen framför objektivet och trycker ner trådutlösaren. Sen när det kommer en blixt tar man bort kartongen medan man räknar: 1, 2, 3, 4 .. fram med kartongen igen, slutaren fortfarende öppen. Nästa blixt: 5, 6, 7, 8... Kartongen för igen.
tills man når den ursprungliga exponeringstid 30 sek, då stänger man slutaren. Med lite tur har man nu en bild med rätt exponering på omgivning och ett flertal blixtar på.

Hej!

Först måste jag säga att jag är enormt imponerad och liiite liiiiite avundsjuk på era fina blixt bilder.

Sen ett par varningens ord om åskan.
Det gick ett program på Kunskapskanalen om Åskväder och forskningen om åskan. EDIT: Det gick i går eller förgår om jag mins rätt...

De senaste rönen visar att blixtar kan slå ner och upp (ja de slår även upp) hela 1.5 mil från en åskcell. När en blixt slår ner i sandrik jord förvandlas sanden till en glastunnel, den längsta som hittats gick nästan 5 meter ner i marken och hade en 4m lång förgrening.

Sen har man även upptäckt att det händer en heldel ovanför själva åskvädret i stratosfären, Jets, Sprites och elves. Dessa blixtar tar upp flera kubik kilometer och forskarna vet i stortsett inget om dem.

Kolla in den här länken till wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning

En blixt har ungefär 30-120 Kilo Ampere, 5 Columb och för över ungefär 500Megajoul energi om du blir träffad. Det är tillräckligt med energi för att driva en 100w lampa i två månader. blixtfenomenen i stratosfären är betydligt kraftfullare men data saknas om dem.

Så vad jag försöker säga är, var försiktiga och gå inte och dö. Då förlorar vi ju en forumkamrat och det är alltid sorgligt.

Golfare är ovanligt benägna att få en smäll av blixten.

ta väl vara på er bara, okej?

Chris

Jag kan ju nämna att på stormtracker.se och även de flesta andra trackers så skiljer den på olika typer av nedslag såsom, intra-cloud, air-to-ground och ground-to-air.

se om du kan få tag på "digitalfoto nr08/06" där tar dom just upp hur man gör när man fotar blixtar.. och vad du behöver för uttrustning..

Lite sent ute nu kanske men så här gjorde jag.

Stativ och helmanuellt läge såklart. Körde på 210 mm då åskovädret var en rejäl bit bort, kollade vart de flesta blixtarna slog ner och riktade kameran dit. Efter ett tag lyckades det. :) Inställningarna jag hade var bländare 4, en slutartid på 8 sek och ISO 100.

Större bild här, +en till bild som blev rätt så bra.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/768695.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/768702.htm?set=lp

Bilagor

• blixt 2.jpg
    blixt 2.jpg
    69.7 KB · Visningar: 214
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar