Annons

Fotografer i regn

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Alla ni som såg Sverige - Lettland i går lade säkert märke till att det regnade under nästan hela matchen. Som vanligt vid såna här sportevenemang så brukar jag fastna på alla fotografer som hänger längs med kanterna.

Vad som överraskade mig i går var att jag såg en fotograf, med sitt meterlånga tele och sin dyra kameraklump hängandes längst ut mitt i regnet! Han hade varken regnskydd eller paraply!

Resonerar de så att en bra bild är värd mycket mer än utrustningen, eller är den så pass fukt- och vattentätad att den klarar av sånt? Eller lyckades jag se en prao-elev i bild? :-D

Mvh,
Daniel

Proffsmodellerna från både Nikon och Canon tål en hel del blöta, fast de flesta fotografer brukar nog köra med regnskydd ändå - varför riskera en så dyr kamera i onödan?

Fotografen på den matchen hade kanske glömt sitt regnskydd hemma ;)

En match är ju typ 90 min speltid det lär inte vara några problem. Jag har gått ute hela dagar med min kamera i regn. När jag inte använder den brukar jag försöka skydda den under regnjacka och så men när man fotar så har jag ju inget alternativ. Jag har ett 1D Mark II N hus och det ska vara tätat så det lär inte vara några som helst problem.

MVH

Johan

silfver skrev:
Hej!

Alla ni som såg Sverige - Lettland i går lade säkert märke till att det regnade under nästan hela matchen. Som vanligt vid såna här sportevenemang så brukar jag fastna på alla fotografer som hänger längs med kanterna.

Vad som överraskade mig i går var att jag såg en fotograf, med sitt meterlånga tele och sin dyra kameraklump hängandes längst ut mitt i regnet! Han hade varken regnskydd eller paraply!

Resonerar de så att en bra bild är värd mycket mer än utrustningen, eller är den så pass fukt- och vattentätad att den klarar av sånt? Eller lyckades jag se en prao-elev i bild? :-D

Mvh,
Daniel

silfver skrev:
Hej!

Mvh,
Daniel

Jag tror ialla fall att både proffskamerorna och gluggarna klarar mer regn än de flesta tror. Visst är det bra med regnskydd men jag äger inget (varför har jag inte listat ut än) men jag har varit ute i mycket regn och grejerna funkar fortfarande.

//Micke

Finns det nån vänlig själ som kan göra en liten snabb lista över digitala hus och gluggar för Canon resp Nikon som är väderskyddade? Om man tex skulle snubbla över ett vädertätat Nikonhus så kan det ju vara intressant att veta vilka gluggar man ska snegla på som också är täta annars är det väl ingen poäng antar jag? Ingen kedja är väl starkare än sin svagaste länk liksom...

Någon? Några? Fyll på vartefter om ni inte kan alla!

Jeppe skrev:
De tåler det...(jodå, den funkar fortfarande ;))

Min 10D blev så blöt en gång, inga problem. Lät den ligga framme över natten så den fick torka ordentligt efteråt. Var dock lite orolig att den skulle släppa in vatten runt knapparna på ovansidan. Den funkar prima än idag iaf.

TobbeMannen skrev:
Finns det nån vänlig själ som kan göra en liten snabb lista över digitala hus och gluggar för Canon resp Nikon som är väderskyddade? Om man tex skulle snubbla över ett vädertätat Nikonhus så kan det ju vara intressant att veta vilka gluggar man ska snegla på som också är täta annars är det väl ingen poäng antar jag? Ingen kedja är väl starkare än sin svagaste länk liksom...

Någon? Några? Fyll på vartefter om ni inte kan alla!
Angående husen är det enkelt. 1D-serien samt Nikons hus som börjar på D2 i dagens läge.

Ang, gluggarna brukar jeppe ha någon lista har jag för mig. Bara L-gluggar dock, och långt ifrån alla.

Att det finns hus som kan tåla så mycket väta är det ju ingen tvekan om - däremot förstår jag inte varför man utsätter dem för det om man kan låta bli :)

Det är ju en sak om kameran råkar bli dushad av en eller annan anledning, men att sitta en hel fotbollsmatch utan regnskydd ser jag som rent dumdristigt. Skulle det på nåt sätt vara ballt att visa att kameran tål så mycket eller? Man kan ju hävda att fotografen själv inte betalar kameran (om så är fallet), och dessutom måste komma hem med bra bilder, men som kamerabetalare skulle jag inte låta folk jobba på det viset - fast visst - olyckor kan ju hända ...

Oj! Jag trodde faktiskt inte att det var så att kamerorna tål så mycket väta. Men var dag lär man sig nåt nytt!
Jeppe skrev:
De tåler det...(jodå, den funkar fortfarande ;))
Otroligt! Jag är livrädd så fort min 20D får lite fukt på sig. :D Den är ju i och för sig inte vädertätad som de andra, men ändå.

Häftigt att de dyra grejerna klarar så mycket! :)

Följande objektiv har gummitätningar:
Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM
Canon EF 17 - 40 mm F4.0L USM
Canon EF 24 - 70 mm F2.8L USM
Canon EF 28 - 300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
Canon EF 70 - 200 mm F2.8L IS USM
Canon EF 300 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F4.0 DO IS USM
Canon EF 500 mm F4.0L IS USM
Canon EF 600 mm F4.0L IS USM
Canon Extender EF 1.4x II
Canon Extender EF 2.0x II

Men alla L är bättre tätade än övriga Canon-objektiv. Bara det, att de som står på listan är de som har den där extra o-ringen vid bajonetten.

Sen är det möjligt att det tillkommit lite nya objektiv. EF 24-105/4L IS är förmodligen även det tätat med o-ring i bajonettfattningen.

Jag har nyss beställt en Olympus E-1 plus 14-54mm och 50-200mm Zuiko objektiv och alla dessa är vädertätade. Så nu har jag garderat mig mig rejält inför höstens blöta fotbollsmatcher :)

Ang hur mycket vatten de tål så ska E-1 vara just vädertätat (och inte vattentät) vilket innebär att den tål regn, men kanske inte att den blir duschad eller nersänkt i ett vattenbad. Dock har jag hört om historier om folk som tappat sina kameror i saltvatten osv och att de ändå klarat sig, så har man tur klarar de nog mer än vad man tror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar