Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Fotograf" i JAlbum, Lightroom, EXIF?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag använder utmärkta JAlbum för att skapa mina webalbum.

I mallen "Chameleon" kan jag ange vilka EXIF data som skall visas på webben. Ett av alternativen är "Fotograf".

Jag har två kameror, en Canon 400D och en 40D. På 400:an har jag med EOS utility lagt in mitt namn som användare. På 40D har jag inte orkat göra det än och eftersom ibland någon annan i familjen använder kameran tycker jag det vore mer praktiskt att lägga till fotograf informationen i efterhand.

Jag fotar i RAW och använder LR för att skapa JPG bilderna som senare används av JAlbum.

Bilderna från 400D visar i LR "Artist"-fältet under EXIF mitt namn. Detta upprepas i sektionen "Contact" i fältet "Creator". När jag kör de exporterade JPG-filerna genom JAlbum så kommer fotograf upp korrekt.

I LR kan jag inte direkt editera EXIF informationen vad jag vet. Däremot när jag i LR har mina bilder från 40D och i "Contact" lägger till ett namn under "Creator" så dyker det även upp under EXIF "Artist".

Likaså om jag i LR ändrar informationen på en av mina bilder från 400D till ett nytt namn så slår det igenom.

Alltså, i LR ser allt ut att fungera som det skall.

Problemet är dock att när jag sedan låter JAlbum gå igenom de exporterade bilderna så är det fortfarande bara mitt namn på bilderna från 400D som dyker upp på webben! Bilderna från 40D visar ingent info för "fotograf". På bilderna från 400D visas alltid mitt namn, även om jag redigerat det i LR.

Det verkar alltså som om JAlbum läser ett annat fält ur EXIF som jag inte kommer åt via Lightroom.

Någon som har en idé?

Ett relaterat problem:

I JAlbum 7.4 kan man även välja "Lins". Det verkar inte fungera för bilder som jag sparat i Elements eller Lightroom, däremot från ACDSee.

Det verkar som om "standarden" EXIF har sina brister?
 
Hej Anders

Har du kollat så metadatan verkligen sparas till JPG-filerna?
Jag har jobbat en del med LR och metadata, fotar i RAW+jpg. Man kan välja i LR att hantera RAW+JPG som en enhet. Bara ett förtydligande, EXIF är metadata med kamerans inställningar och går inte att ändra. Contact och Artist är metadata som hör till IPTC. Jag förstår vad du menar så det är inget problem.
Om du exporterar JPGar från dina RAW-bilder i LR tycker jag du borde få med dig ändrade metadata. Jag misstänker att det är så att det du ser i LR inte är nerskrivet till bilderna.

Titta i ett annat program som visar metadata för att förvissa dig om att informationen finns med i bildfilen.

God fortsättning på julen

Lotta
 
Jag fotar uteslutande i RAW så jag tror inte att inställning av hur det skall skrivas till filen spelar någon roll. Det är först vid exporten som metadata skrivs till JPG-filen.

Du har säkert rätt i att EXIF inte går att ändra, det är där i problemet ligger. Lustigt nog så ändras dock "Artist" under EXIF rubriken när man ändrar "Creator" i Lightroom.

Din idé om att kolla med ett annat program var bra och gav intressanta resultat!

I Adobe Elements så visas samma information som i Lightroom.

Däremot i en gammal version av Corel Photopaint så kommer under EXIF-artist upp samma information som JAlbum tycks läsa.

Slutsats. Informationen skrivs men Adobe tycks använda sig av ett annat fält än vad JAlbum och Coel gör.

Lite irriterande att jag inte kan få till det i JAlbum eftersom familjen slåss om kamerorna vore det trevlig att i efterhand kunna ange vem som fotat.

Mvh
Anders
 
Intressant, själv tycker jag det inte är helt självklart vilka metadatafält man skall använda för olika saker.

Om du tittar på Metadata i Bridge, så tänk på att det finns en cache. Efter mycket funderande kom jag på varför keywords var olika i LR och Bridge/CS2, när jag rensade cachen visades samma Keywords.

Lotta
 
Bridge har jag aldrig använt men tack för varningen.

Håller med om att det ibland känns lite osäkert om vad de olika fälten betyder och hur de är tänkta att användas.
 
Sitter och sliter med samma problem just nu. Har ändrat IPCT datan via Bridge. Där ser all data korrekt ut. Även i Iview och ACDSEE ser IPTC datan korrekt ut. Men inte i JAlbum...

Vissa bilder blir korrekt, andra blir inte korrekt. Där den inte blir korrekt är det infon som kommer direkt från kameran som visas. Inte den information jag lagt in via Batch-verktyget i Bridge när det gäller IPTC-fälten.

Har provat med att radera bilderna i mappen där Jalbum jobbar. Testat att tagga om bilderna i Bridge osv... Felet kvarstår för samma bilder hela tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.