Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoglädje

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Glad midsommar alla fotografer!

Det är snart dags att dra iväg och resa midsommarstången och äta potäter och sånt där. Det är kul. Särskilt när man tar med sig kameran.

Det fick mig att fundera på när jag känner som störst glädje över fotograferingen. Vad säger ni, när är fotandet som absolut roligast? Var ärliga, är det roligare framför datorn än ute i fält? Är det på resor eller på promenad med frugan? I mörkrummet eller i fotoaffären?

MVH

Johnnie

Jag älskar verkligen då man kommer hem från var man nu varit, tittar på bilderna i datorn med stor förtjusning. Då man är helt exalterad över en väldigt lyckad bild. Dels det. Den andra delen är då man är ute i "fält" och ser motivet, ljuset och trycket av. Man vill bara ta mer bilder för detta kommer att bli så bra, man vill ju inte att någon liten skavank i bilden ska förstöra helheten, så man med leende läppar trycker av några extra gånger. Sedan helheten älskar jag. Att gå strosa med kameran beredd, bevaka, begrunda och iakta.

:)

För mig är det nog jakten/väntan när jag antingen sitter eller går, fullt koncentrerad på motivet. Alla vardagsbekymmer sjunker undan och det finns bara nuet. Om man sedan får syn på sitt motiv och känner att man lyckades trycka av i rätt ögonblick, och en snabb titt på displayen bekräftar att det nog blev en fin bild, då är det lycka. :)

När man är ute och plåtar så är det klart roligast. Även om jag gillar när man kommer hem och ser bilderna i datorn också.

på en skala 1 - 10 :)

fotograferandet = 8-9 (oftast)

redigerandet = 4-5

Se bilderna på papper 10-12 :D

/Adam

Om jag får ändra mig får jag nog säga att det största ruset kommer när man får en bild publicerad i en tidning. Det kan man leva på länge. Inte för att det hänt så ofta. :)

jag är nog faktiskt mer förtjust i att redigera, att se bilderna och se vad som kan göra dom ännu bättre.
men jag gillar faktiskt att plåta mer nu sen jag "blev digital", man får ju faktiskt se bilderna rätt omgående.

när jag var mörkrumsråtta så gick jag i det närmaste bara ut för att plåta så jag hade nåt att göra i mörkrummet. så pass mycket gillade jag alltså att slabba med bilderna.
sen kom en tid då jag tröttnade på slabbandet (jobbade som mörkrumsassistent) och då la jag nästan ner fotograferandet helt ett tag.

idag, om vi nu ska gradera, ligger plåtandet för mig på en 7'a.
redigerandet på en 9'a.
och att få se färdig bild på kopia ger en 10'a.

Fotoglädjen är för min del bara i det ögonblicket jag ser/upptäcker motivet och funderar på hur det skall översättas till film för att bli som jag vill ha det. Resten - filter? exponering? filmval? etc. är en ren transportsträcka.
Visst är det roligt att se det färdiga resultatet men egentligen har jag ju vetat hela tiden hur det skulle se ut.
Us

för mig är själva fotograferandet det viktigaste. Jag verkligen älskar att försöka klämma in motiv i sökaren. Vända och vrida... Jag kan spendera timmar med att krypa efter myror backen, eller jaga efter strandskator vid havet. Men det är sällan jag blir nöjd med de bilderna. Därför är det så fantastiskt med den digitala tekniken, när man kan fota bara för fotandets skull och sedan bara slänga alla halvsuddiga bilder på myrben...

Redigeringen drar jag mig alltid lite för. Men när jag väl sitter där, kan jag sitta hur länge som hellts och vara hur glad som hellst..

o visst är det kul att få ut bilder på papper... det är först då de känns på riktigt!

/Mari

Fotografering är som allra roligast när man känner den där speciella inspirationen som då och då infinner sig när man sticker ut. När det känns som att man kan skapa underverk. :) Då spelar det inte så stor roll om det är runt knuten eller under mer avlägsna resmål.
Roligt är det även när man fått fram den färdiga bilden som man är jättenöjd med vare sig det är analogt eller digitalt.

Den bästa fotoglädjen är när någon betalar stora summor för något som jag har skapat. Då måste det vara betydelsefullt för den personen. Samma glädje infinner sig när någon berättar hur nöjd med den beställda bilden.

Det där är lite dubbelt.

Jag tycker att det är roligast att ta bilder när jag kan koncentrera mig till 100 procent på fotograferandet, verkligen gå in för det. Och det betyder att jag antingen plåtar på uppdrag eller går ensam. Tillsammans med vänner och familj har jag svårt att gå in i fotografrollen på allvar. Jag är alldeles för social för det.

Men de roligaste bilderna att ha är utan tvekan vardagsbilderna av familjen, vännerna och arbetsplatsen.

Bildbehandling är kul, men för mig har det inte samma nerv som fotografering.

Jag vet att ibland när jag fotat svartvita negativ och inte hunnit förstora en bild en, utan bara sett den där 35mms rutan hängande på tork fullt medveten om att bilden är riktigt bra. Då kliar det i fingrarna. Det är samma känsla som när man målat/tecknat något och när man väl känner att det är nog och upptäcker att det är något riktigt bra, kan man nog mest beskriva det som att man är "hög".

Precis som Göran tycker jag om att koncentrera mig på fotandet. Att inte ha bråttom är viktigt för mig. Särskilt nöje är för mig att sätta upp stativet. :) Allt ska ske i lagom tempo.

Att bearbeta bilderna i datorn är ren nödvändighet. Jag tycker inte alls om det. Jag vill inte ens tanka bilderna till datorn och se hur de blev efter jag kommit hem.

Däremot när jag är helt klar har jag enormt nöje med at titta på färdiga bilder.:) Det gör jag mycket ofta även långt efter jag tagit dem.

Om jag adopterar Adams skala blir det:

Att fotografera i mitt eget tempo 9-10
Ta bilder under press (snabba händelsen, frun) 7-8
Att bearbeta bilderna 2-3
Att titta på bilderna på skärmen 7-8
Att titta på bilderna på papper 9-10
Att titta på bilderna på A3 10-12 :)

jobba hårt för att få känslan *den där bilden satt vekrligen* - 8

kolla på diorna för första gången när de kommer från labbet - 6

inse att du inte hade en aning om vad du tänkte på när du tog halva rullen - (-)2

skanna de bästa bilderna och bearbeta dem i datorn - 5

stolt visa andra bildenra o får deras kritk eller positiva kommentarer - 5

sen finnsdet ju många andr steg som man int eorkar räkna in....men de är värdefulla de också...

Tar upp min egen tråd. Jag tror att det roligaste fotoögonblicket för min del är när jag upptäcker att jag har utvecklats som fotograf eller när jag får en aha-upplevelse.

//Johnnie

ANNONS