Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotogeniskt i Hamburg?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

Jag skall om en dryg vecka åka till Hamburg för att hälsa på en vän som arbetar och bor i denna stad. På nätet har jag sett ut en hel del fotoutställningar som jag skall besöka när jag är i stan, men jag vill naturligtvis även fotografera en del själv. Därför vill jag kasta ut frågan här i forumet om det finns några erfarenheter av särskilt fotogeniska platser i Hamburg som jag inte bör missa?

Tack för förhand,

J. S-g.

Postskriptum. Är det någon som vet vilken adress Café Lehmitz låg på?

Hej!

Ska jag skriva en roman nu här? Det finns så många fina ställen där.

Ta en båtstur på Alster (rundtur), Du kör förbi otroligt många fina hus med vackra trädgårdar. Sedan kan Du promenera dit.

Andra ställen är "Planten und Blomen", Hamburgs botaniska Trädgård, Hamnen och särskild Fischmarkt, tidigt på söndag morgon. Du ska vara där senast klockan 6 på morgonen. Det är värd en hel bildreportage. Detta är ett ställe som jag aldriglämna ut. Efter att marknaden är slut går jag alltid till "Museum fuer Hamburgische Geschichte". Dom serverar Brunch (smörgåsbord) på deras cafè, men Du måste boka bord. Där får Du sitta och njuta från klocken 10 till eftermiddagen för mellan 200 och 300 spänn, men det är värd varje öre.
Hamnen på natten med pressat film och ljusstark glugg.

Cafèet känner jag tyvärr inte till. Är du säkert att stavelsen är rätt, jag har inte hittat det i telefonboken?

trevlig resa

Tack så mycket, Volker!

Vad gäller Café Lehmitz så finns det inte längre, det var ju där som Anders Petersen tog alla bilder till sin klassiska bok med samma namn. Jag är bara litet nyfiken på vad som kan finnas på samma plats idag, för att se vad tiden har förändrat. (Boken har kommit ut i en ny upplaga i år.)

Hamburger Tiergarten är urgammal o klarade sej tydligen under kriget... när jag var där hade de en jättesköldpadda som var över 100 år redan då... perfekt objekt för en långsam autofokus. Den flyttar sej väl max nån meter per dag...

Rådhusplatsen o vattnet däromkring är det enda övriga jag minns som photogenic... grannen snackar om folklivet på Reperbahn men om det vet jag förstås inget alls ;-)

/kg som ska dit i juli

Jag skulle nog foto på Repabahn, jag var där 80 talet men tyvär hade jag ej kammera med mig.

Café Lehmitz

Efter mycket letande på nätet hittade jag i alla fall en lösryckt citat som tycks stamma från Anders Petersen där han frågas om Café Lehmitz fortfarande existerar och då svarar: "No, it's a non-denominational chruch there now; no big difference, really." Så jag får väl leta efter det, helt enkelt!

OK nu är det lite sent att tipsa men ändå.

Rådhusplatsen som sagt, Rathausmarkt är fantastisk! (jag har en bild på rådhusets torn inlaggd, visserligen är den ingen höjdare precis..)
Reeperbahn bjuder på intressanta motiv om man gillar obscena neonskyltar, glatt folkliv osv.

Hamburger Dom är som ett stort tivoli som kommer dit lite då och då, jag hade väldigt roligt när jag fotograferade där på kvällen, men det är ju en smaksak.
Hamburger Dom hittas på Feldstrasse precis vid U-bahn stationen.

De hetaste tipsen är troligen de båda floderna Alster och Elbe.

Åker själv dit med jämna mellanrum och trivs bla fotografiskt mycket bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar