Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotogalen

Produkter
(logga in för att koppla)

Cynthia

Aktiv medlem
Hej!
Jag är fotogalen har en canon ixus 55 och ska snark köpa en canon eso 400d,men jag vet inte vart jag ska börja någonstans,jag älskar att ta porträttbilder och lite landskap.har ni några bra tips vad jag ska börja med att läsa om?jag vet att jag måste lära känna min kamera först,jag va livrädd för att göra fel med min nuvarande digitala kameran men efter att pillat och trixat så har jag lärt mig allt på den.tycker ni att jag ska testa mig fram eller ska jag läsa "manualen" ordentligt och sen kanske gå över till böcker om canon 400d o dess funktioner osv..jag vet inte jag e rätt fövirrad..aja men skriv några bra tips till mig jag kommer att uppskatta det...tack
/Cynthia

Folkbiblioteken har "Foto min hobby" av Per Lundqvist som är bra bok att börja med. Nu för tiden räcker det att läsa halva boken. Boken ger svar på hur fotografering fungerar. Lärdomar som sedan kan nyttjas med godtycklig kamera och dess bruksanvisning. Det brukar finns gott om exemplar inne för utlåning. Annat var det på 70- och 80-talen.

Porträtt säger du. Trevligt. Mötet är alltid det viktigaste. Ljussättning och objektivval är ju förstås viktiga grejor, men sekundärt. Medel, inte mål. Kanske lite socialpsykologi/mikrosociologi kan vara något att fördjupa sig i till att börja med. Jag tror det.

De viktigaste funktioneran är generella för alla kameror. Dvs förhållandet mellan slutartid och bländare så man kan fota manuellt utan att kameran bestämmer allting åt en via färdiga programlägen.

Testa dig fram du med din nya kamera och läs manualen vid sidan om och ha som referens när du stöter på patrull.

Nåt positivt du kommer märka med nya kameran är den större kontrollen över skärpedjupet. Att kunna ha modellens ansikte skarpt medans bakgrunden blir rejält suddig. Det är en fest. Det var enbart av den anledningen jag själv skaffade system i stället för min gamla kompakt.

Mitt tips är:
Läs igenom manualen ordentligt och lär dig hur du gör alla vanliga inställningar på kameran. Att känna till "verktyget" är nyttigt!
När det är digitalt så är det ju enkelt och "gratis" att testa skillnaden mellan olika inställningar.

Läs sedan igenom artiklarna i fotoskolan här på FS. Finns massor av nyttig info där!
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Därefter finns det massor med saker att göra om man vill fördjupa sig. Läs i forumen här på Fotosidan, kolla på andra fotografers bilder här och låt dig inspireras. Kolla ev. in deras EXIF från bilderna för att få en aning om vilka slutartider och bländare som använts i dessa situationer. Låna böcker på bibblan som avhandlar det du är intresserad av, eller om du vet vilka böcker du vill ha, köp på nätet eller i bokhandel.

Ett annat tips är att hålla koll här på fotosidan och när det dyker upp en fotoutflykt som du inte har allt för långt till så häng med dem ut. Med dessa kan du säkert så massor av tips, inspiration och kunskap.

Lär dig av dig själv! Ta ett gäng bilder och analysera dessa när du kommit hem. De du tycker blev bra, analysera varför de blev bra och kom sedan ihåg hur du gjorde för att få dem bra. De som du inte gillar, tänk ut vad du hade kunnat göra för att få dem bättre.

Och framför allt, ha kul! Lycka till med nya kameran.

/Fredrik

Jag tycker nog att: när du lärt känna kameran grundläggande (det går fort) så försök gå vidare från tekniken. Jag förespråkar att lära sig tekniken i stora drag och inte fastna där. Jag talar av egen surt förvärvad erfarenhet, där tekniken ibland blivit alltför viktig på bekostnad av känlan. Tekniken bör sitta någonstans i bakhuvudet och bara finnas. Alltför många fastnar i utseendet på oskärpa och L-optikens förträfflighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar