Annons

fotofobi

Produkter
(logga in för att koppla)

Idali

Aktiv medlem
Hejsan, jag har förhoppningar om att få en vän till mig att komma över sin fobi av att bli fotograferad. Är det någon som har mött detta problemet tidigare och som har lyckats vända det? Alla tips och förslag till hur man bör gå till väga välkomnas!!

Hejsan, jag har förhoppningar om att få en vän till mig att komma över sin fobi av att bli fotograferad. Är det någon som har mött detta problemet tidigare och som har lyckats vända det? Alla tips och förslag till hur man bör gå till väga välkomnas!!

Har ingen erfarenhet av vägrande vänner, vad jag kan minnas. Men ett tips kanske är att låta din vän känna på kameran och plåta dig? Sedan kan du ju visa att man kan ta bort bilder som man inte är nöjd med. Kanske avsluta med att lova vännen att han/hon får ta bort de som hon/han inte gillar?
Funkar inget så kan du prova med alkohol...
(nä..förlåt, det var bara löjligt)

Bara några pseudopsykologiska tankar från mig....

Börja med att sätta Din vän bakom kameran och visa hur den funkar och hur kul det är att fota, bygg upp ett förtroende mellan vännen, kameran och Dig, man kan uppnå det mesta med förtroende när det gäller fobier.

Det måste dock vara lustfyllt för vännen att hålla på, är vännen teknikintresserad så gå in på alla roliga tekniska saker på en modern kamera, är vännen konstnärlig lägg krutet på det konstnärliga osv.

När vännen känner sig bekväm med att hantera kameran och har fotat en del och låt vännen fota Dig ofta så visar Du att det inte är farligt.
Sen när vännen är mogen för det så kommer frågan om Du vill fota vännen, men det kan/kommer ta tid men att pressa fram det kommer inte att funka.

Har lyckats hjälpa folk över fobier med denna metod fast då andra fobier, så kan vara värt ett försök, tålamod, förtoende, lustfylldhet och tolerans är nyckelord för framgång med detta.

Lycka till.

Botemedel mot fotofobi

Absolut Abbelini

2 cl Absolut Apeach
2 cl persikopuré
champagne
sockerbit
grenadine

Rulla sockerbiten i grenadine och lägg den i botten på ett champagneglas. Fyll på med Absolut Apeach, persikopuré och champagne, cava eller annat mousserande vin.

Börja med att sätta Din vän bakom kameran och visa hur den funkar och hur kul det är att fota, bygg upp ett förtroende mellan vännen, kameran och Dig, man kan uppnå det mesta med förtroende när det gäller fobier.

Det måste dock vara lustfyllt för vännen att hålla på, är vännen teknikintresserad så gå in på alla roliga tekniska saker på en modern kamera, är vännen konstnärlig lägg krutet på det konstnärliga osv.

När vännen känner sig bekväm med att hantera kameran och har fotat en del och låt vännen fota Dig ofta så visar Du att det inte är farligt.
Sen när vännen är mogen för det så kommer frågan om Du vill fota vännen, men det kan/kommer ta tid men att pressa fram det kommer inte att funka.

Har lyckats hjälpa folk över fobier med denna metod fast då andra fobier, så kan vara värt ett försök, tålamod, förtoende, lustfylldhet och tolerans är nyckelord för framgång med detta.

Lycka till.

Dessa tips låter ju jättebra, det ska jag komma ihåg nästa gång :)

Jag anser att man ska respektera en annan människas önskas att slippa vara med på bild. Så är det ett val att inte vilja vara med på bild så ska man inte tjata.

Om det är en fobi dvs kamraten vill men känner sig obehaglig i situationen så är det OK att gå varsamt fram. Jag vill bara påpeka att några mnniskor har valt (av egen och fri vilja) att inte medverka på foton och det ska respekteras. Människor som inte kan respektera detta brukar inte bli långvariga och nära vänner nån längre tid.

Det är rätt lätt att tappa verklighetsförankringen (vilken verklighet man nu lever i) när man brinner för något intresse som foto. Själv har jag väldigt svårt att förstå hur någon inte kan vilja bli fotad och få bilder gratis.
O andra sidan förstår jag själv hur uttröttande det kan vara om nån har ett intresse jag inte själv delar, som tjatar oavbrutet om detta, t.ex att bygga modelljärnvägar eller springa maraton.
Vissa är antagligen helt enkelt inte intresserade av att bli fotade, vissa kanske har en fobi för det som här.

Inte alls menat att låta nedlåtande mot försök att få fota människor, bara en tanke som slagit mig några gånger. =)

Jag kan inte påminna mig om att jag har drabbats av någon med fobi direkt. Däremot har jag drabbats av många som inte kan vara naturliga utan börjar konstra till sig och tror att man måste kamma sig och ställa upp sig när det ska fotografera. Detta kanske, i vissa fall, kan uppfattas som fobi eftersom dom drar sig undan om dom inte anser sig tillräckligt presentabla.

I dessa fall har digitaltekniken hjälpt mig eftersom det inte kostar något att skjuta massor av bilder i alla upptänkliga situationer och vinklar. Till slut ger dom upp och återgår till att vara sig själva eftersom den där kameran ändå aldrig försvinner.

Dvs det handlar om att inte ge upp. Förr eller senare lossnar det.

---/Thomas

Fotofobi är väl rädsla för ljus? Tror din vän lider av något annat. Kanske är det kamerafobi?

Till slut ger dom upp och återgår till att vara sig själva eftersom den där kameran ändå aldrig försvinner.

Den tekniken har funkat för mig :) De som ändå inte ger sig brukar jag dumpa. Att fotografera är jag, vill de inte de inte umgås med mig och min kamera så vill de inte umgås alls. Så det så.

Den tekniken har funkat för mig :) De som ändå inte ger sig brukar jag dumpa. Att fotografera är jag, vill de inte de inte umgås med mig och min kamera så vill de inte umgås alls. Så det så.

Mao ni ska respektera mig, själv skiter jag i er. Passar det inte så dra ;-)

Jag tror mer på ömsesidig respekt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar