Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud på Gamla Ullevi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte bevista tillställningen Blåvitt-Elfsborg idag på Gamla Ullevi.
Givetvis tänkte jag ta med kameran. Men frågan är om det råder fotoförbud för oss vanliga dödliga fotografer på allsvenska matcher?

Tänkte knô mig ner till sargen framför ståplatsläktaren för att ta mina bilder. Rent spontant tror jag själv inte att det är fotoförbud, men man vet aldrig...

Någon som vet?

(Blåvitt är stans bästa lag. Häcken kommer från Hisingen och Öis spelar i Superettan nästan säsong...) ;-)
 
Alla arenor har förtryckt text på baksidan av biljetten där det står att du inte får ta med dig fotoutrustning.

För att få fota måste du ha klubbens tillstånd eller den som arrangerar tillställningen. Det handlar om att komersiella bolag betalar pengar för bildrättigheterna och då vill nog inte dom att vilken skutt som helst ska komma och fota gratis.

Så har du med dig kameran KAN de be dig lämna den utanför fast det brukar dom inte göra utan de säger att visst ta med dig in och ser vi dig fota så kastar vi ut dig...

Ska man sen gå vidare och kommer man in med kameran och fotar så krävs det åklagarbeslut för att ta kameran av dig ifall de skulle bli syrak, och kasta ut dig verkar orimligt för en sådan sak när det finns värre problem på läktarna.
 
Idrottsjournalisternas klubb

Jag ringde och kollade. Man måste få ackreditering av Idrottsjournalisternas klubb för att få fotografera inne på Gamla Ullevi.

Så jag tror jag lämnar kameran hemma den här gången. Kan ju vara kul att bara se Matchen.

Tack för svaret.
 
Bojkotta de där skit tillställningarna av princip..! Det är ju faktiskt ett fritt land och arenorna brukar ju oftast ägas av oss skattebetalare så egentligen borde ett förbud vara orimligt.
 
På Malmö Stadion är det aldrig några problem att
ta med kameran in på arenan.
Vid insläppet står det en skylt om förbud av inspelning av rörlig film.
Blir kollad i insläppet och visar kameran, har aldrig varit problem.
 
Allt från kärnkraftverk till jasplan ägs av skattebetalarna, men man får ändå inte gå och fota/provsitta hursomhelst.


Jag kan tänka mig att klubbarna hyr arenan, eller så betalar de för underhållet. Annars hade Ullevi förfallit sen VM på 50-talet. Då får de faktiskt vara med och bestämma om eventuell fotoförbud. Jag kan tänka mig att vidvinkelobjektiv går bra att ta in, men feta telezoomen kan man tvingas lämna hemma.
 
Jag har feta telezoomen på Malmö Stadion.
Har sett folk med ordentliga kameror på läktaren på många allsvenska arenor.
 
Har fotograferat på gamla ullevi utan besvär, ingen som sagt något. Både från sittplats och ståplats.

Tror där skall mycket till innan dom vid en fotbollsmatch stoppar ett fan som vill ta ett par bilder av favoritlaget. Sen att det kan hända är ju en annan sak.

Har bara själv blivit kontrollerad utan att där blivit sagt något. Men det är ju upp till en själv om man "vågar" ta chansen.
 
På Söderstadion har dom koll och säger till folk med kamera att de inte får fota inne på arenan men sen är det nog ingen som bryr sig väl inne. Men de anmärker på det vid insläppet...

Alltid lika kul att komma med ryggsäck full med prylar och se minen på liraren i visiteringen!

Men sen kanske det inte är någon som betalat för rättigheterna till bilderna i malmö eller göteborg...kanske inte lika intressant att fota där så de släpper det fritt, vem vet...hehe...
 
Alltså, det är inte tillåtet att fota mot planen. Fota läktaren därimot går hur bra som helst. Och det är ju där det skapas vackra bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.