Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud i butik?

Produkter
(logga in för att koppla)

perado

Avslutat medlemskap
Jag har extremt dåligt minne när jag är ute och tittar på prylar och brukar använda kameran i telefonen som ett fickminne. Igår var jag inne på CityGross i växjö och tittade på grill. Min vana/ovana trogen drog jag fram min kamera och skulle fotografera av prislappen tillsammans med modellnummret. Fram kommer en expedit och skäller ut mig och säger att det är fotoförbud i butiken. Jag ville inte bråka så jag bad om ursäkt med förklaringen at jag inte såg någon skylt om detta. Jag är inte säker på vad som gäller... Är det någon här som kan reda ut detta åt mig?

Har jag inte rätt att fotografera av en prislapp men skriva av den eller tala in det på telefonens digitalminne är ok?

IKEA - OK, Lush - No, No

Var inne på Lush på Centralen och tog några bilder på min flickvän medans hon gick runt och tittade. Då kom en expedit och mycket snabbt förklarade att jag minsann inte fick fotografera där. Då hade jag bara en liten Coolpix 775..

Kände mig lite olustig och tack vare att hon var lite osmidig, så har ju jag inte direkt Lush i tankarna om jag skall handla något till min flickvän...

Avskräckt kundgaranti kanske?

Vet ej om det finns något generellt förbud, men jag var inne på IKEA i Barkarby och skulle se mig omkring lite.

Eftersom jag var ute efter lite nya ideer så tänkte jag fotografera av dessa. Eftersom jag blev så avskräckt hos Lush, så tog jag och frågade om jag fick använda kameran på IKEA. Den här gången utrustad med stor systemkamera, vertikalgrepp och kraftig blixt med bouncer...

Tjejen i informationen var mycket tillmötesgående och trodde att det inte skulle vara något problem med bilder för eget bruk. Hon ville dock kolla med en kollega först. Efter ett långt samtal så kom hon fram till följande, om jag fotade interiörer och varaor så var det OK, men om jag tog bilder på utrymningsvägar, dörrar och fönster, så skulle jag bli tillsagd att ta undan kameran.

Den gången såg jag inget, som jag ville plåta, men det verkar alltså vara OK på IKEA.

Det är väl upp till varje affär att sätta sina egna regler.

/Jörgen

Hej. Fler kommer att svara här..... :)
En butik är privat område så är det upp till butiksägaren att besluta vad som gäller. Vet inte hur exempelvis torg o marknader räknas.
Mitt tips är att du generellt inte fotar i butik (utan lov). Undantaget i min lilla värld kan vara mobilkamera för att minnas varor eller priser. Om ni tycker att svenska butiker kan vara barska så prova amerikanska. På Tiffanys (ok, mitt misstag, jag vet) i New York blev jag ut-tittad till röntgen-gräns med min Fuji S2 Pro av Security-killarna. Tipset "där över" är kamera i ryggsäckstrickset. iaf med systemkamera.

"en som vet" :(

affären bestämmer

Affären är inte offentlig plats, så affären har vad jag kan förstå möjlighet att sätta upp regler så länge dom inte bryter mot allmän lag eller är diskriminerande.

Jag använder själv kameran som kom-i-håghjälpmedel då vi är ute och handlar möbler mm. Om det finns expedit i närheten frågar jag först och förklarar att vi vill ha ett minnesstöd utöver måttuppgifter mm.

Det har alltid varit OK.

Sätt upp en skyltjävel då, skulle jag svara tillbaka och sedan förklara att vederbörande hjälpt mig att bestämma att jag INTE ska handla där i fortsättningen.

Fast som övriga har sagt så är det upp till butiksägaren att bestämma hur det ska vara, men om det är så jävla viktigt för dem så kan de ju sätta upp en skylt tycker jag.

Det kan vara så att affärer och dyligt räknas som offentlig plats men det hjälper inte eftersom det är från allmän plats som det är tillåtet att fotografera. Enligt nån artikel som mipert, tror jag, skrev så finns det bara två ställen under tak i hela sverige som räknas som allmäna och det ena är väl nån slags gågata i Göteborg tror jag.

Man blir lite trött på sånna idioter till butikspersonal. På McDonalds skyller man på att det är ett skyddat varumärke. Vad det sedan exakt har med fotoförbud att göra vet de antagligen inte själva. När jag satt på en resturang en gång så sa de åt ett par snubbe som fotade sin lilla dotter med mobilen. Hade jag haft utrustningen med mig skulle jag gått ut och ställt mig och fotograferat in i resturangen bara för att jävlas...

/Maverick

Fast just i fallet med butiker så kan det väl ibland finnas en rätt bra anledning?
Det måste ju vara rena önskedrömmen för någon planerar ett inbrott eller rån att ha detaljerade bilder av butiken (samt alla larmsystem).

Ähh, det som går att fotografera syns ju iaf så det är väl inte särskilt svårt att rita en skiss på det om man vill. Inte särskilt svårt att räkna ut var sensorerna sitter heller om man är lite van vilket tjuvar är. Det är inte heller som på film där man tar reda på märke, fabrikat för att sedan kunna jacka in sin laptop för att koppla sig förbi systemet...

/Maverick

Det är inte fotoförbud om det inte står en skylt eller alternativt du blivit upplyst om att du inte får fotografera.

Jag har råkat ut för detta en enda gång då jag blev omringad av vakter som ville veta mitt namn, var jag kom ifrån mm mm.

Jag tackade helt enkelt lugnt för upplysningen om att det varfotoförbud, slutade fotografera och stoppade ner kameran.

Vakterna försökte sedan tvinga mig att radera bilderna vilket jag lika lugnt meddelade att de inte kunde tvinga mig att göra precis lika litet som jag behövde förklara vem jag var och varför jag fotograferade. Det visade sig då att vakterna var pinsamt medvetna om att jag hade rätt och de följde mig till dörren med litet hotfulla kommentarer om att de hade mig på film och litet allmänna haranger om polislagen och att de skulle gripa mig nästa gång. Problemet är bara att de enligt denna lag bara kan avvisa mig vid en eventuell fotografering gripa mig kan de endast göra om jag är hotfull.

Efter detta vänliga meningsutbyte lämnade jag Debenhamns för sista gången :)

Bilderna i sig var inget livsviktigt utan en del i min fotoserie kring trappor ( det är roligare än det låter :) ) men deras provocerande sätt väckte bevisligen de sämre sidorna i mig...

Maverick skrev:
Ähh, det som går att fotografera syns ju iaf så det är väl inte särskilt svårt att rita en skiss på det om man vill. Inte särskilt svårt att räkna ut var sensorerna sitter heller om man är lite van vilket tjuvar är. Det är inte heller som på film där man tar reda på märke, fabrikat för att sedan kunna jacka in sin laptop för att koppla sig förbi systemet...

/Maverick

Visst, men jag misstänker att du kommer bli visad till dörren även om du springer runt med ett skissblock och ritar av valda delar av butiken.

Kamera i butik godkänner väl länstyrelsen i varje enskilt fall - är väl inte jämförbart med att man inte "får" fota på privat område. Det kanske vore på sin plats att informera svensk handels företagarorganisation om att det föreligger ett problem i Sverige - var det är eller inte är tillåtet att fotografera på privat område. Tror att en enkel dekal vid entrén kan avhjälpa detta problem. Om jag någonsin har behov att fota i affär, restaurang, hotell med mera så frågar jag alltid - av ren artighet, och så får man ofta ett ytterst trevligt bemötande tillbaka. I grunden känns inte detta som ett "problem", utan en fråga om respekt för alla, fotograf likväl som affärsinnehavare.

Maverick skrev:
Sätt upp en skyltjävel då, skulle jag svara tillbaka och sedan förklara att vederbörande hjälpt mig att bestämma att jag INTE ska handla där i fortsättningen.

Fast som övriga har sagt så är det upp till butiksägaren att bestämma hur det ska vara, men om det är så jävla viktigt för dem så kan de ju sätta upp en skylt tycker jag.

Det kan vara så att affärer och dyligt räknas som offentlig plats men det hjälper inte eftersom det är från allmän plats som det är tillåtet att fotografera. Enligt nån artikel som mipert, tror jag, skrev så finns det bara två ställen under tak i hela sverige som räknas som allmäna och det ena är väl nån slags gågata i Göteborg tror jag.

Man blir lite trött på sånna idioter till butikspersonal. På McDonalds skyller man på att det är ett skyddat varumärke. Vad det sedan exakt har med fotoförbud att göra vet de antagligen inte själva. När jag satt på en resturang en gång så sa de åt ett par snubbe som fotade sin lilla dotter med mobilen. Hade jag haft utrustningen med mig skulle jag gått ut och ställt mig och fotograferat in i resturangen bara för att jävlas...

/Maverick
Ja, helvetes jävlar vicka satans idioter hela jävla förbannade världen är full av.

perado skrev:
Jag har extremt dåligt minne när jag är ute och tittar på prylar och brukar använda kameran i telefonen som ett fickminne. Igår var jag inne på CityGross i växjö och tittade på grill. Min vana/ovana trogen drog jag fram min kamera och skulle fotografera av prislappen tillsammans med modellnummret. Fram kommer en expedit och skäller ut mig och säger att det är fotoförbud i butiken. Jag ville inte bråka så jag bad om ursäkt med förklaringen at jag inte såg någon skylt om detta. Jag är inte säker på vad som gäller... Är det någon här som kan reda ut detta åt mig?

Har jag inte rätt att fotografera av en prislapp men skriva av den eller tala in det på telefonens digitalminne är ok?

Som säkert flera redan sagt,
en butik är inte en allmän plats!

Så kan man väl kort sammanfatta det hela :)

Numera kommer det upp en del "hjälpskyltar" om detta i en del butiker,
just för att öka allmänbildningen! ;) ;)

I USA är man för tillfället (läs: för all framtid) hysterisk rädd för att någon planerar terroraktioner. Sedan tidigare finns dimensionen av rädsla för inbrott och sabotage. För er som inte vet vad jag talar om så innebär det säkerhetskillar som, högröda i ansiktet, med handen på hölstret (viss överdrift jag vet) med hög röst befaller en att sluta fota fast man inte ens har börjat, man hade ju bara kameran med in!
Det finns inte i deras begreppsvärld att en turist (jag) skulle ta mig hela vägen över till deras land med en så tung pjäs (min systemkamera) för att bära runt den i butiker UTAN att plåta. Ridå.

För er som vill se bilder från USA (ej inne i butiker..) se mitt USA-album:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=112257

MVH Gabbe

Minns ett tillfälle på Don&Donna i mitten av 80-talet. Jag hade provat ett par för små stövlar (typiskt tjejer) och fastnade med foten. Jag och min kompis skrattade så vi grät, min kompis halade upp en liten kompaktkamera och skulle föreviga händelsen. Men tji, expediten kom fram direkt och hänvisade till varumärkesskyddet. Det fanns risk att vi skulle kopierade designen på stövlarna för nåt annat märke.
I så fall hade vi ju köpt dem, plåtat dem hemma och sen lämnat tillbaks dem...
//
Nina

PS jag kom loss efter drygt 40 minuter...

Jag tror att det som Nina säger att det handlar om att man är rädd för konkurrenter. Även om det finns mycket smidigare sätt för sådana att kartlägga affären.

Lite ot: Jag tror personligen vi kommer att få ännu mer övervakning och förbud i olika former i Svenska butiker framöver. Kanske inte så konstigt egentligen. Det ni nämner (Rånrisk, hotbilder, plagiat mm) samt fler utlandsägda kedjor kan komma ev att skapa detta. Min personliga "toppnotering" är PC-city där väktaren/vakten sitter på en super-piedistal med en stor monitor framför sig. Hur får man tex fram budskapet "fotografering ej tillåten" utan att pappor som mobilfotar sina gulliga barn på en restaurang ska få på nöten?
Gabbe

När Cow Parade utställningen var i Stockholm hade dom placerat kor inne på några varuhus... jag fotade dom på NK och en kvinnlig butiksägare/amatörpolis gled ut från bakom sin disk och upplyste mig näbbigt att det var fotoförbud. Jag tänkte säga nåt om att "ha då för f-n inte en publik utställning här inne då" men bet ihop och smålog och tackade för upplysningen istället. Så gick jag vidare till nästa ko och fotograferade den. Jag tror vissa skulle tjäna på att prova lite sunt förnuft istället för att leka Bror Duktig.

Pc-citys vaker är ju hel knepiga, beter sej ju som om dom väntade besök av kungen, undrar vad som händer om man vill testa en kamera med sitt eget minnes kort?

fast man kan ha kul också, i en annan butik upptäckte jag en man som betede sig konstigt så jag följde efter, han gick från hylla till hylla samtidigt som han tittade sig om, trodde han skulle sno nåt.

Efter tio minuter kom jag på att han kanske var butikskontrolant o spanade på mig, så jag gick till en annan del av butiken o då följde han efter, varje gång jag låtsades gå mot utgången skyndade han sig för att komma först, så höll vi på i en dryg halvtimme och spanade på varandra tills jag tröttnade och köpte en godispåse, när jag passerade honom vid utgången tog jag av mig jackan för det var varmt ute, han undrade nog var alla saker jag "snott" var.

Jag har ett generellt fototillstaånd i ett stort varuhus där det råder fotoförbud. Detta börbud har man satt upp för att skydda varuhusets säkerhetsystem som larm , videokameror.m.m. På alla ingångarna finns en skylt som talar om att förbud mot att ta bilder råder. Detta borde alla repektera tycker jag. Hur skall personalen och vakterna kunna avgöra vad du plåtar och vad bilderna skall användas till?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar