Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud hos landstinget

Produkter
(logga in för att koppla)

kim_plutonen.com

Aktiv medlem
"UMEÅ - Vill du filma din förlossning eller bebis på sjukhuset? Nu vill landstinget att du ber om lov först.
Ett foto- och filmförbud har införts i alla landstingets lokaler."

http://www.folkbladet.nu/271468/2011/10/19/fotoforbud-inforsi-hela-landstinget

Skulle vilja höra folks/fotografers resonemang kring detta . Är detta en självklarhet eller är de ute på tunn is, juridiskt?

Vilket lagrum utöver patientsekretessen kan man stödja sig på i ett sådant här fall.
Känner ni till någon paragraf motsv. Eller är detta man "hittar" och hoppas att folk ska följa det?

Vad skulle kunna hända i t.ex. Sjukhus-caféet, är det "ok"
Min utgångspunkt är i första hand privat fotografering.

/K

Sjukhuslokaler tror jag inte räknas in i begreppet "allmän plats". Och i så fall är det helt legalt att införa fotoförbud.

Tycker det låter lite läskigt.

Att man bara förbjuder så där. Vem kan skadas av privata bilder?
Är man där i jobbet har man ju ändå bett om lov. (Jag gör ibland uppdrag på sjukhus, tex.)

Eller är de bara rädda för att man kan se hur (e.v) illa saker och ting sköts? Och är det. så, är det väl bra att det kommer fram. Förr oss.

Att någon kan skadas av privata bilder är väl uppenbart.
Men det är nog inte därför man har infört förbudet.

Sen är det väl så att många tror att deras bilder är privata trots att de lägger ut dem på fäjsboken eller andra skitsidor.

Det är en formalitet, och på en del sjukhus och andra mottagningar har den funnits länge. Skälet är så att sekretessen hindrar att man tillåts låta andra vårdsökande komma med på bilder. Det är bara att fråga så får man filma.

Det är i praktiken inget problem eftersom man frågar personalen som oftast är behjälplig och bara vill skydda sekretessen. Har ledningen andra motiv än så så har de ingen representant på plats som skulle kunna verkställa ett förbud.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar