Annons

Fotodagbok - Indesign eller färdig programvara?

Produkter
(logga in för att koppla)

LillFrida

Aktiv medlem
Hejhopp!

Nu är det så att jag ska göra en fotodagbok över en resa till Israel från sommaren och står i valet och kvalet; InDesign eller första bästa programvara från en fotobokhemsida...?

Boken ska innehålla mycket bilder men samtidigt dagbokstext. Vill inte behöva göra textfilerna till jpeg och sitta och krångla med, utan det ska gå och montera in textfält.

Vet ni någon bra sådan sida?

Hejhopp!

Nu är det så att jag ska göra en fotodagbok över en resa till Israel från sommaren och står i valet och kvalet; InDesign eller första bästa programvara från en fotobokhemsida...?

Boken ska innehålla mycket bilder men samtidigt dagbokstext. Vill inte behöva göra textfilerna till jpeg och sitta och krångla med, utan det ska gå och montera in textfält.

Använd det du trivs bäst med. T.ex. blurb.com (du säger inte var du ska trycka boken) har mallar för indesign, men de ger även möjligheten att konstruera boken via deras sida. (Jag använde dem en gång och jag gjorde min pdf-fil i TeX).

Du kan enkelt testa lite på blurb.com.

Hejhopp!

Jag förutsätter att du är bekant med indesign, i så fall skulle jag välja det före alla andra mallstyrda webtjänster. Då har du har full frihet att layouta din fotobok. Det förutsätter så klart en del annat, som profilhantering, PDF-export på rätt sätt, ev utfall m m.

Sorry att jag var otydlig! Jag har hyffsad vana med Indesign och skulle klara det. Vet inte än vart den ska tryckas, några tips?

Jag har kollat in fotobok.com, alltså PixoPolis... Någon som testat den??

Sorry att jag var otydlig! Jag har hyffsad vana med Indesign och skulle klara det. Vet inte än vart den ska tryckas, några tips?

Jag har kollat in fotobok.com, alltså PixoPolis... Någon som testat den??

många :) för dom digitalt tryckta böckerna finns Indesign mallar på sidan - och eftersom du ha troligtvis rätt mycket text i boken rekommenderar jag just de vanliga digitalt tryckta framför dem som är framkallad på äkta fotopapper.

Frida, du kan gärna designa i Indesign, från och med CS4 kan du exportera högupplösa jpeg bilder utan att gå omvägen via PDF export.

http://fotobok.com/blogg/?p=66

i samma blogg finns reseskildringar i bokform, kolla lite genom Björn Peterssons böcker, killen är 82 år och en sann inspiratör.

Trevlig resa - se till att ta bilderna i ordentlig upplösning...

//Volker

Kan man indesign ska man jobba i det!
Kan dock inte hålla med Volker om att du ska exportera till JPG när du gjort din bok.

Eftersom det är en del texter i din bok ska du göra en PDF när du är klar. När man gör en JPG så rastreras texterna och blir 4-färgssvarta vilket kan leda till något oklara texter. (dock är digitaltrycket så bra att detta knappt syns men rätt ska vara rätt ;) ) Om du gör en PDF så bakar PDF:en in typsnittet i filen och texter, ramar, block osv. blir i vectorgrafik = skarpt och 100% svart på texter.

Skicka ett mail till vår support-mail så kan du får ID-mallar och instruktioner för att göra PDF:er

// Tomas
Gör något klokt med dina bilder - fotoklok.se

Frida, du kan gärna designa i Indesign, från och med CS4 kan du exportera högupplösa jpeg bilder utan att gå omvägen via PDF export.
//Volker

Det rådet tycker jag inte är särskilt bra. Vid tryck av bild och text ska man använda det vedertagna PDF-formatet. Det finns ingen som helst anledning att krångla till det - och försämra kvalitet på text - genom att spara i JPG.

Rent tekniskt ha ni naturligtvis rätt...

Å andra sidan behövs ett tränad öga för att se skillnaden i den färdiga produkten om texten inte är pytteliten.

Från och med textstorlek 14 är de nästan omöjligt att se en skillnad.

Att fixa en PDF som är anpassad till respektive tryckeriets standard verkar inte vara så lätt för en vanligt användare. Be jag t. ex om EnN pdf som innehåller omslaget i en storlek och insidorna i en annan storlek måste jag regelbunden förklara hur de gå till. De flesta filer som jag tå emot saknar inbäddade typsnitt o.s.v.

Fördelar med att spara uppslag som jpeg är bland annat...

x man kan designa i valfri bildbehandlingsprogram.

x man kan beställa från alla leverantörer på marknaden, de finns inte så många som ta emot en PDF

x förhandsgransking av den färdiga layouten på www.online-albumproofing.com ger för de flesta användare större nytta än att texten är skickad som vektorgrafik till tryckeriet som trycker enstaka böcker digitalt.

P.s. med den nya tekniken där böckerna är framkallade i stället för tryckta spelar de absolut ingen roll mer eftersom verktorgrafik omvandlas till bitmapp inna bilderna framkallas.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto