Annons

Fotobord

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag tänkte mig att köpa ett fotobord för att leka lite. Så jag surfade runt lite och hittade detta.

http://www.fotoproffs.se/shop/prod....=49871&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p

Och då tillkommer en skiva antar jag eftersom det bara är stativet. Plus lampor. Finns det några alternativ?

Alla tips mottages tacksamt. Jag hade tänkt mig lite mer yta än en halvmeter eftersom jag tänkte leka lite med matuppläggningar osv. Vintern är för lång och det finns inget ute att fota. :)
 
Jag tänkte mig att köpa ett fotobord för att leka lite. Så jag surfade runt lite och hittade detta.

http://www.fotoproffs.se/shop/prod....=49871&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p

Och då tillkommer en skiva antar jag eftersom det bara är stativet. Plus lampor. Finns det några alternativ?

Alla tips mottages tacksamt. Jag hade tänkt mig lite mer yta än en halvmeter eftersom jag tänkte leka lite med matuppläggningar osv. Vintern är för lång och det finns inget ute att fota. :)

Nu funkade inte länken till just det du beskriver men det finns ett på www.photax.se. Om du scrollar ner en bit på deras förstasida så ser du ett fotobord där. Vet inte om det är ett sådant du är ute efter?

///Anders S
 
Nu funkade inte länken till just det du beskriver men det finns ett på www.photax.se. Om du scrollar ner en bit på deras förstasida så ser du ett fotobord där. Vet inte om det är ett sådant du är ute efter?

///Anders S

Tack så mycket! Det jag misslyckats länka till kostade närmare 9000 kr och då utan opalskiva. Nästan helt hutlöst tycker jag för en metallställning. Jag kan faktiskt inte förstå varför det skiljer sig så mycket i pris.
 
Hej
Det går att göra ett fotobord ganska enkelt till låg kostnad. Skall åka till mitt gamla jobb och ta några bilder och ge en bättre beskrivning. Kostnad för bordet och skivan c:a 200 - 300 kr.
En blixt under bordet (som utlöses med kabel) + en slavblixt från Scandinavianphoto, tror den kostade under 1.000:-- .
Återkommer senare i eftermiddag med mer exakt beskrivning.
HÅHÅ
 
Här kommer några bilder och beskrivning.
Lådan är tillverkad av överblivna golvbrädor (gratis !!)
Opal plastskivan från en glasmästare en spill-bit på c:a 30 x 40 cm, 4mm tjock --- 100:--.
Försök hitta en spill-bit i lagom storlek för ditt behov, (kvadratmeterpriset är ganska högt)
Slavblixten är: Morris AC Slave lli för 895:-- från Scandinavian Photo, bäst med ett fäste, (gammal slaktad sänglampa) som du kan vinkla 360 grader.
Blixten under bordet = den du har tillgänglig. + anslutningskabel och fäste i kameran.
Lådan är vitmålad inuti dessutom ett hål i bakkanten för att trigga slavblixten.
Vinklade undre delen av bakkanten för att rikta ljuset uppåt (kanske inte nödvändigt)
Använde Canon, G10 manuellt läge f.8 för skärpedjupet ISO och tid justerades till bästa bild.
Objekten var mest knappar, jeansnitar, jeansknappar, blixtlåslöpare, etiketter, mm = mestadels mindre än 15-40 mm.
 

Bilagor

  • SLAVBLIXTEN.jpg
    SLAVBLIXTEN.jpg
    15.1 KB · Visningar: 885
Ps.glömde skriva: ett eller flera vanliga papper (från kopieringsautomaten) fick läggas över blixten i lådan för att det för vissa ljusa produkter inte skulle bli alltför överexponerade.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.