Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobok - text och bild

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Jag funderar på att göra några fotoböcker för min egen skull, dvs ett enstaka exemplar. Grejen är att jag vill kunna blanda text och bilder, där texten är mer än enstaka meningar. Men jag är lite osäker på vad jag ska satsa på för verktyg och sedan vart man skriver ut.

Jag har tidigare skrivit ut några böcker hos Blurb och det funkar ju, har dock inte testat annat än direkt från LR så jag har inte jobbat med deras verktyg så jag har ingen koll på hur det funkar med text och att köra versionen med InDesign känns inte realistiskt med tanke på Adobes licenskostnader.

Laddade ner Crimssons program med det var ju ingen höjdare, kraschade och var ju inte ... modernt på nåt sätt.

Program för att designa och skapa t.ex. pdf:er finns det det ju, t.ex. Affinity Publisher, men vart kan man sedan skriva ut sådana? Tänker mig typ A4/A5.

Vad borde jag kolla upp mera?
 
Får jag föreslå testet som jag gjorde av fotoböcker?
 
Jag håller med Sara att läs testen. Min erfarenhet är begränsad till Crimson som, trots gammalt gränssnitt, är lätthanterligt och fungerar väldigt bra för min del. I och för sig har jag använte det i cirka tio år.
 
Jag har bara gjort en i mitt liv. Den innehöll några sidor med en hel del text. Resten var nästan bara bilder. Boken producerades i nåt 20-tal exemplar, men det har ju ingen betydelse för själva skapandet.
Jag använde Önskefoto den gången. Om inte annat så för att en del av deras produktion kördes i våra maskiner...
 
Får jag föreslå testet som jag gjorde av fotoböcker?
Är den publiserad i tidningen också?
 
Vi har använt Fotokloks program och tryck i många år och alltid varit nöjda med slutprodukten. Programvaran är lättanvänd och man har total frihet att blanda text och bild. Totalt har vi gjort ett 20-tal reseskildringar för privat bruk och också några mindre minnesalbum till vänner och barnbarn. Trycket upplever vi som bland de bästa på marknaden.
Vid något enstaka fall har det blivit fel i tryckprocessen och vi har direkt fått en ny utskrift utan minsta problem. Ytterligare en fördel är att de har en mycket hjälpsam support. Det har hänt att vi direkt fått svar på en e-mailfråga långt efter normal arbetstid.
Fotoklok har också vunnit flera tester av fotoböcker de senaste åren.
 
Fotoklok är lite annorlunda, så tillvida att de inte utnyttjar Albumprinter i Holland, som många andra fotobokstillverkare gör. Albumprinter, som i sin tur ägs av Vistaprint, äger bland annat varumärkena Albelli, Önskefoto och Bonusprint. Men man säljer printtjänster till andra också.

Fotoklok däremot trycker sina böcker hos Markbladets digitaltryckeri i Skene. De har köpt en HP Indigo 12000 som de gör fotoböcker i. En modern maskin med upp till sju färger. Utöver de äldre HP Indigo W7250 (som de hade senast jag var där) har Albumprinter nu också HP Indigo 12000 samt även HP Indigo 50000. Den senare var de först i Europa med. Den har högre kapacitet men max sex färger, om jag inte minns fel nu.

Artikel om Albumprinters HP 50000

Tristan Money som nämns i artikeln är killen som håller en röd bok i handen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.