Annons

Fotobok text+ bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Aktiv medlem
Hej!
Jag och fyra tjejer ska nu i sista året på gymnasiet åka till Guatemala som projektarbete. Vi ska skriva en bok om kvinnors situation i Guatemala.

Boken ska helst vara inbunden och det ska finnas plats till mycket text och 1-2 bilder per sida.
Vet ni något bra företag eller har ni någon egen erfarenhet om hur man gör en fotobok?

PS: Jag var på fotomässan i Elmia 2007 och där fanns det någon som visade olika sätt att göra fotoböcker på. Där fanns det flera olika alternativ till både text och bilder.
Någon som vet vem jag menar alternativt vad hans bolag heter?
//Johanna

text

Hej Roine!
Tack för ditt svar. Jag har nu tänkt göra en bok som ett test innan jag gör den riktiga boken. Utav de alternativ du gett mig föll jag för PIXGEN.Det är bara ett problem. När jag ska infoga texter blir det endast en lång smal remsa av ord som hamnar långt utanför bokens ramar. Texten är inte flyttbar. Vet du hur man ska göra för att få texten som man själv vill ha det?
/Johanna

Hej Johanna,

jag har själv mycket god erfarenhet av
www.myphotobook.se

Last ner deras programvara gratis och börja eksperimentera.

Har gjort 3 fotoböcker, och är förvånad över kvaliteten. Kvalitetsmässigt inte alls långt efter fotoböcker du får köpt i bokhandeln, om ens efter...

Om du skall testa en bok i några enstaka eksemplar kan jag fullt ut rekommendera www.myphotobook.se. Om du skall ha en stor upplaga så bör du nog ringa till företaget först (specialpris ???).

Gränssnittet i programvaran är enkelt, fixar tekst o.a. bra. Finns säkert saker att förbättra, men inget som satt stopp för mig än. För riktig pro bruk så kan man säkert diskutera färghantering, o.a., men för test eller hemmabruk så duger detta särdeles bra.

Det finns et antal olika storlekar och inbindningsmöjligheter. Du kan ha så många bilder du vill på sidorna, eller dra en helbild över två sidor, eller enbart tekst. Mallar finns, men du kan även själv mycket enkelt skapa dina mallar, eller justera utan att använda mallarna.

PS! Att folk fortfarande väljer att printa ut bilder i 10x15 format, köpa fotoalbum, m..m när denna enkla möjlighet att skapa fina böcker finns är ???? Priset är marginellt dyrare än fotoböcker och fotokopior, mycket trevligare att titta i, "snyggare i bokhyllan", samt att slekt och vänner kan få sina kopior med enbart ett knapptryck...

PS2! Pris och hantering verkar vara snarlik Pixopolis/PIXGEN. Kan vara värdt att jämföra.

Lycka till!

Re: text

Hej igen
Kan ju berätta hur jag gjort med text. Jag har gjort en bild i PS med texten, dvs som vilken bildsida som helst och bara infogat det i programmet sen.

Fördelen med att använda PS till hela jobbet är ju att du har oändlig kontroll, laddar sen bara upp sidorna i layoutprogrammet från Pixopolis, annars går det att göra mycket i programmet, men det har jag inte testat.

Mitt klara råd är att köpa http://www.pixbookdesign.com/PBD.html som Kjell gjort, det sparar du in direkt.

Har nu gjort 13 böcker, och som Tor skriver, är det ett bra sätt att framställa sina alster, för en bild blir aldrig bättre än sättet den presenteras på ju. En bok, som den med hårda pärmar och inbunden som Pixopolis har ger liksom ett klart mervärde, som en lyxförpackning.

Roine

Johanna Törnquist skrev:
Hej Roine!
Tack för ditt svar. Jag har nu tänkt göra en bok som ett test innan jag gör den riktiga boken. Utav de alternativ du gett mig föll jag för PIXGEN.Det är bara ett problem. När jag ska infoga texter blir det endast en lång smal remsa av ord som hamnar långt utanför bokens ramar. Texten är inte flyttbar. Vet du hur man ska göra för att få texten som man själv vill ha det?
/Johanna

Senast ändrad:

Johanna Törnquist skrev:
Hej Roine!
/Johanna

Hejsan Johanna
Ett tips hur du gör text i pixGEN:
skriv i Word och var noga med att trycka "Enter" för att ge ett kommando där raden ska brytas. Klipp och klistra in i pixGEN.

Med vänliga häls
Volker

Johanna Törnquist skrev:
Hej När jag ska infoga texter blir det endast en lång smal remsa av ord som hamnar långt utanför bokens ramar. Texten är inte flyttbar. Vet du hur man ska göra för att få texten som man själv vill ha det?
/Johanna

Visst är den flyttbar!?

Däremot är textverktyget inte så flexibelt då man måste göra radbrytningarna själv. Volker gav dig ett bra tips.

Jag gjorde så här i PixGEN (taget från minnet):

1) Skapa en ny text, skriv bara in den första raden, ungefär så mycket text som du tror passar på en rad.

2) Texten kommer att hamna längst upp till vänster. Ta tag i den med musen och dra den till den plats du vill ha den.

3) Markera texten, du kan nu redigera den till vänster. Fortsätt att skriva den text du vill ha var noga med att avsluta varje rad med "Enter".

För längre texter är säkert det bästa att göra som Volker föreslog med en extern editor.

Mvh
Anders

väntar med spänning på leverans av min första bok...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar