ANNONS
Annons

Fotobloggande OS-fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag vill minnas att det var ett gäng fotografer från en svensk bildbyrå som bloggade från OS i London 2012. Det var rätt kul att följa deras vardag och få lite daglig inblick i det som händer på OS från en fotografs perspektiv. Någon som vet om det är någon som gör något liknande från Paris? Svensk eller engelsk blogg spelar ingen roll.

Tacksam för tips!
 
inte OS tyvärr men ett mycket överskådligt och spännande reportage om hur det går till i den mediahajpade amerikanska fotbollen. Jag är så långt ifrån en sportfotograf man kan komma men hade ändå stor behållning av att se videon. Kan inte länka videon tyvärr men sök på youtube efter ”Everything an NFL Photographer does on game day.”
 
AFP har skrivit lite om invigningen här och Getty har samlat sina bästa bilder från dag ett här.

Tror det blir svårt att hitta några fotografer som bloggar om sitt arbete mitt under OS, det är ofta långa och hektiska dagar och varje chans till vila och återhämtning går oftast till det.
 
Fotograferna får ofta sova några få timmar här och där och har fullt upp med att leverera bilder - så förståeligt att de inte hinner blogga. Flera uppdaterar dock sitt instagram då och då, t.ex Joel Marklund och Johanna Säll (Lundberg) @sall.johanna. Hon har också lagt upp en del roliga stories på sitt privata konto, men det är nog endast synligt för hennes kontakter.
 
Det här med "fotobloggar" är tyvärr närmast helt utdött. Men jag kan tipsa om ett gäng duktiga sportfotografer som jobbar på OS just nu: David Burnett, jobbar för IOK. Kör en hel del analogt.
Jonathan Näckstrand, AFP
Wally Skalij, LA times:
Carl Recine, Getty images:
Maxim Thore, Bildbyrån:
Jens Dressling, Politiken (Danmark)
Sedan ett par mer "generella" tips för sportfotintresserade:
Getty sport:
Sports Illustrated:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.