Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoblogg utan risk för kopiering?

Produkter
(logga in för att koppla)

skorpan23

Ny medlem
Jag vill göra en blogg med mina bilder. Vilket format ska bilderna ha om jag inte vill att någon ska kunna spara ner mina bilder till sin dator? Eller beror det på vilken typ av blogg man väljer och andra inställningar man gör?
Hur gör man? Tips mottages tacksamt.
 
Det är helt omöjligt att skydda bilder med tekniska hjälpmedel.
Det som kan visas kan kopieras.
 
Du kan ju göra en vattenstämpel på dina bilder, även om jag personligen tycker det är otroligt fult och störande i de allra flesta fall... Det tar ju inte bort risken att de kopieras helt men det kanske har någon avskräckande effekt.
 
Den enda lösningen om man inte vill att folk ska spara ens bilder är, precis som Janne och Eric säger, att göra dem så fula att ingen vill ha dem. För övrigt är det fullt lagligt att t ex ladda ner en bild, skriva ut den och sätta upp på väggen.
 
Jag vill göra en blogg med mina bilder. Vilket format ska bilderna ha om jag inte vill att någon ska kunna spara ner mina bilder till sin dator? Eller beror det på vilken typ av blogg man väljer och andra inställningar man gör?
Hur gör man? Tips mottages tacksamt.

Fundera på vad syftet med att inte låta någon ta hem bilderna är. Alltså vad spelar det för roll?

Sen kan jag bara repetera andra kommenterar, man kan aldrig göra det omöjligt för någon att kopiera, bara försvåra det. Att försvåra det är t.ex att göra alla bilder till t.ex. flash-filer. Då blir du av med dem som högerklicka och väljer "spara som.." eller "kopiera bild" Det är dock krångligare för dig också om man inte vet hur eller har program för att göra det. Det går dessutom fortfarande att lokalt spara material till en dator om man vet hur. Tekniskt sett så - Kan man se det, så kan man kopiera det.
 
Fundera på vad syftet med att inte låta någon ta hem bilderna är. Alltså vad spelar det för roll?

Sen kan jag bara repetera andra kommenterar, man kan aldrig göra det omöjligt för någon att kopiera, bara försvåra det. Att försvåra det är t.ex att göra alla bilder till t.ex. flash-filer. Då blir du av med dem som högerklicka och väljer "spara som.." eller "kopiera bild" Det är dock krångligare för dig också om man inte vet hur eller har program för att göra det. Det går dessutom fortfarande att lokalt spara material till en dator om man vet hur. Tekniskt sett så - Kan man se det, så kan man kopiera det.

Så länge alla tangentbord har knappen "Prtscn" så hjälper det inte med någonting...
 
Man kan ju dels göra det lite svårare, dvs att det inte går att välja högerklicka, spara. Sedan har ju storleken stor betydelse för hur användbar den är för kopiering. En bild på 400x600pix eller mindre är ju inte så värst användbar.
Men som vissa säger. Helt går det inte att förhindra. Dvs saker som man inte vill ha kopierade får man låta bli att lägga upp på nätet.
 
Flash nämndes tidigare. Liten filstorlek i 72ppi På en flash site så är vad du kan göra. Då ska det finnas en bra orsak varför nån börjar ta screenshots och kroppa din bild för fortsatt användning. Och det är inget mer du kan göra ifall du vill ha dina bilder på webben i vllket sammanhang som hellst, t.ex här på FS.

Såhär från professionell point of view så kan jag säga att det inte är så stor grej att bilderna sprids lite olagligt, trots att jag väldigt starkt är emot det. Sedan om nån använder det rent kommerciellt är det ju snopet, har fått fast några själv bara med att googla mitt namn som pundhuvudena ändå satt som byline :D Men jag vet att mina bilder spridits över nätet o har ännu inte upplevt det stötande eller att det skulle vara bort från mitt bröd. Eller ett problem. Ju fler gillar materialet, lägger upp det på nåt forum, blog etc så är bara gratis reklam för mej. Storlekarna och profilerna är såna att man inte gör några prints eller annat vettigt av dem anyway.

Så ta det bara lugnt och börja blogga, det ger dej mer än vad det tar :)
 
Ok

Tack för svar.
Då ska jag kolla vad flash är och lägga upp små bilder, så blir de inte så användbara och enkla att kopiera. Nu är ju inte mina bilder så exceptionella att jag tror att alla vill ha dem, men några är ju mer privata än andra dvs såna som jag vill visa, men inte sprida.
Så ja, det spelar roll vart mina bilder tar vägen. Jag kan dela med mig, men jag vill gärna veta om det. För visst vore det kul om någon annan ville ha min bild!
 
Tack för svar.
Då ska jag kolla vad flash

Tänk dock på att (exempelvis) iPhone/iPad/iPod inte kan visa flash överhuvudtaget.

Vidare är det precis lika enkelt att sno en bild från Flash som det är från en "vanlig sida". Man klipper helt enkelt ut den.

Så, du kan likagärna lägga ut "vanliga" bilder i låg kvalitet som att lägga ut dem med något flashprogram.
 
Alla windowsversioner från Vista och uppåt levereras med "SnippingTool.exe" som standard, man startar detta, drar en markering över det på skärmen man vill kopiera, och sedan sparar man ner det.

Ja just, självklart, jag funderade först "klippa.. ut" va f*n.. men nu ok.
Den är förvisso några musklick bort i jämförelse, men barnsligt enkel och bra exempel.
 
Igen, då:

Allt som kan visas på en skärm kan sparas. Bilden måste ju kommit till datorn på något sätt, eller hur? End of story.

Per.
 
Tänk dock på att (exempelvis) iPhone/iPad/iPod inte kan visa flash överhuvudtaget.

Vidare är det precis lika enkelt att sno en bild från Flash som det är från en "vanlig sida". Man klipper helt enkelt ut den.

Så, du kan likagärna lägga ut "vanliga" bilder i låg kvalitet som att lägga ut dem med något flashprogram.

Därav är nog iPad lite av ett skämt trots att jag är macfreak själv. Tacka vet man samsung galaxy som stöder flash och hoppeligen tvingar apple updatera iPad fast dom nu för en jävla agenda mot flash :D
 
Igen, då:

Allt som kan visas på en skärm kan sparas. Bilden måste ju kommit till datorn på något sätt, eller hur? End of story.

Per.

Exakt så. Än "värre" faktiskt. Det som du ser på din skärm finns redan i din dator, oftast sparat i din webläsares cache. Syftet med att visa websidor är ju att man vill att besökaren ska få ta del av informationen på dem. Det innbär att text, bild och allt annat skickas från webservern till användarens dator. Gillar man inte det så bör man nog inte lägga upp något på webben.

Det är alltså inte ens olagligt att ta kopior på det som finns på någon websida. Det sker redan i "bakgrunden" för att man ska kunna se websidan. Du får sen t.o.m. skriva ut en bild om du vill och hänga upp på väggen hemma hos dig själv.

Men du får inte publicera någon annans verk utan upphovsmannens tillstånd. Och du får naturligtvis inte påstå att det är du som är upphovsmannen.
 
Tänk dock på att (exempelvis) iPhone/iPad/iPod inte kan visa flash överhuvudtaget.

Även 64-bitars-browsers kan inte visa Flash. Många väljer också att inte installera flash, ingen av dom stora browserna kan visa flash utan att man installerar ett tilläggsprogram.

Som många andra säger så finns det inget sätt att undkomma att någon kopierar en bild som ligger på internet.
Det kan vara bra att skriva på sidorna med bilderna att det inte är ok att kopiera bilderna.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.