Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoblogg - konstruktiv kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriell

Medlem
Startade precis för skojs skull upp en fotoblogg med syftet att försöka spegla Malmö stad genom mina egna fotografier därifrån.

Men jag känner att jag behöver lite feedback innan jag fotsätter jobba på sidan så skulle djupt uppskatta om någon har lust att ge lite konstruktiv kritik på hur jag kan förbättra hemsidan eller några tips andra generella tips för fotobloggande.

Adress: http://inmalmocity.blogspot.se/

Tack på förhand! :)
 
En snabb titt och visst ser det bra ut. Jag hade dock kört en bättre plattform, speciellt då du vill ha mycket bilder.

WordPress fungerar riktigt bra och låter dig ta ut svängarna. Går att köra över dem på WordPress.com eller hosta själv på egen domän.

Orkar du inte börja om, så tycker jag som sagt att det ser bra ut. Jag tar en djupare titt när det finns tid :)
 
Bakgrunden repeteras inte eller går ihop med någon ren bakgrund utan jag ser tiles. Den är anpassad enbart för 1920x1080 skärmar antar jag.


Gör om, gör rätt.

Edit: grundtipset är att zomma in/ut sidan, designen ska aldrig falla isär.
 
Jämförde vad jag gillade mest och kom fram till att köra med blogger, mest pga att "embeda" flcikr bilder fungerade bättre för mig i blogger samt att teman verkar mer anpassningsbara än i gratis versionen av wordpress.

Tack för tipset Torbjörn! Tror jag lyckats ordna det nu.
 
Det mesta ser helt ok ut, men en sak tycker jag du borde se över. Jag försökte räkna antalet typsnitt du använt, men tröttnade faktiskt. Nu är det väldigt spretigt helt i onödan.

Ett rubriksnitt och ett för text som ska läsas. De två bör lira ihop. Med en sådan grund kan man lägga till ett effektsnitt utan att det stör.

Visst kan man tycka att jag är gammal och trist, men hur många tester som helst visar att det tar fokus ifrån det man vill framhäva. I ditt fall dina bilder, som är väl värda att visas. Ge dem chansen att synas så bra som de förtjänar.
 
Det mesta ser helt ok ut, men en sak tycker jag du borde se över. Jag försökte räkna antalet typsnitt du använt, men tröttnade faktiskt. Nu är det väldigt spretigt helt i onödan.

Ett rubriksnitt och ett för text som ska läsas. De två bör lira ihop. Med en sådan grund kan man lägga till ett effektsnitt utan att det stör.

Visst kan man tycka att jag är gammal och trist, men hur många tester som helst visar att det tar fokus ifrån det man vill framhäva. I ditt fall dina bilder, som är väl värda att visas. Ge dem chansen att synas så bra som de förtjänar.

Jo du har nog rätt, det va så roligt att testa typsnitt att det kanske gick lite till överdrift haha. Ska se över det och försöka hitta en bättre ballans. Tack för tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.