Annons

Fotoblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Måste man köpa riktiga studioblixtar eller klarar man sig på typ två-tre st canon 430 ex II.

Jag har en av ovan nämnda blixtar men skulle vilja skaffa riktiga studiosaker dock vill jag ha saker med batteri för att lätt kunna ta med sig dem när man ska ut utanför studion. Men jag vet att studioblixtar med batteri är riktigt dyrt.

Tillbaka till frågan, klarar man sig med 430 ex II? Jag är dålig på allt med blixtar och kraft i dem osv.

Måste man köpa riktiga studioblixtar eller klarar man sig på typ två-tre st canon 430 ex II.

Jag har en av ovan nämnda blixtar men skulle vilja skaffa riktiga studiosaker dock vill jag ha saker med batteri för att lätt kunna ta med sig dem när man ska ut utanför studion. Men jag vet att studioblixtar med batteri är riktigt dyrt.

Tillbaka till frågan, klarar man sig med 430 ex II? Jag är dålig på allt med blixtar och kraft i dem osv.

Allt beror på dig och din fotostil, samt din kameras snabbaste blixtsynk.

Generellt klarar man sig absolut med "småblixtar", jag kör enbart det av portabilitetsskäl. Skulle aldrig orka släpa på studiohuvuden, kragg och stora stativ.

Vill du använda ljusmoddar som stora softboxar (typ octaboxar) kommer du ofta vara tvungen att jobba i skuggan för att få vettiga recycle-tider.

Läs gärna strobist.com, och kolla Flickr-gruppen. Där finns bra exempel på vad som går med småblixtar och vad som är gjort med tyngre don.

//Anders

De flesta har nog både kamerablixtar och studioblixtar.

Studioblixtar har ju några fördelar, snabbare laddningstider och högre styrka i allmänhet.
Framförallt den snabba laddningstiden är den stora skillnaden tycker jag.

Vissa studioblixtar har en mkt smidig fjärrkontroll där man enkelt och snabbt kan reglera ledljus, styrka mm. Inte det viktigaste kanske, men har man en gång provat vill man inte vara utan :)

tack för svaren
jag ska nog köra med min 430 blixtar. Jag köper in en st e2. Eller finns det bättre alternativ. Hur är det med placering av blixtar när man har en st e2.

Jag kör en canon 7d, vad menas med kameras snabbaste blixtsynk?

7D kan styra blixtar. Jag sålde min ST-E2 när jag köpte en 7D för jag trodde den var överflödig. Den har ungefär samma funktioner men jag tycker ST-E2 har bättre räckvidd och större spridning som gör blixtstyrningen säkrare. Testa med 7D:s inbyggda styrning och se om du gillar funktionerna. Jag tycker ST-E2 funkar lite bättre än den inbyggda, men inte 1500.- bättre...

Senast ändrad:
tack för svaren
jag ska nog köra med min 430 blixtar. Jag köper in en st e2. Eller finns det bättre alternativ. Hur är det med placering av blixtar när man har en st e2.

Jag kör en canon 7d, vad menas med kameras snabbaste blixtsynk?

Den kortaste slutartid där hela blixtpulsen fortfarande passerar genom kamerans slutarridå under tiden de är öppen.

Konkret betyder det att du kan inte ta blixtbilder vid kortare slutartid än 1/250 s med 7D utan att gå över i kraftkrävande FP/HSS-läge, som förlänger dina recycle-tider.

Snabb blixtsynk är bra för att "överrösta" befintligt ljus vid relativt stor bländare, vilket gör att man kan jobba med låga blixtvärden och kort recycle, vilket tar dig långt med bara kamerablixtar.

Typ så.

Jag har funderat lite på pocket wizard nu. Istället för st e2.
För att få bättre räckvidd. Behöver jag det eller klarar man sig bra på st e2?

Annars tänkte jag på pocket wizards minitt nånting? De ska ha ettl också.
Lite dyrare för då måste jag köpa transmitter och receivers.

Vad tycker ni?

Jag har funderat lite på pocket wizard nu. Istället för st e2.
För att få bättre räckvidd. Behöver jag det eller klarar man sig bra på st e2?

Annars tänkte jag på pocket wizards minitt nånting? De ska ha ettl också.
Lite dyrare för då måste jag köpa transmitter och receivers.

Vad tycker ni?

Det är nog tyvärr bara du som kan bedöma dina egna behov.

PocketWizards är branschstandard av en anledning. Du kommer knappast ångra köpet om du kan räkna hem investeringen.

Kolla Cactus V5 hos Kaffebrus också. Ej TTL, men bäst renommé bland billighetsprodukterna.

Edit: Men du kan ju alltid prova med vad du har först, en 430 och 7D tar dig långt. Jag plåtade i evigheter med en SB-600 och en D80. Skaffa en färgfiltersats och lär dig komplettera/förfina befintligt ljus först.

Ska du plåta massor av helfigur/gruppbild utomhus och få betalt är det annat läge. Men kolla som sagt strobist.com för hands-on och exempel.

Senast ändrad:
Photax

Kolla denna
http://photax.se/

En stor fördel med Phottix Strato-sändaren är att den har vidarekopplad blixtsko på ovansidan med stöd för iTTL för Nikon eller E-TTL för Canon. Man kan alltså först montera STRATO-sändaren i kamerans blixtsko och sedan en kamerablixt i sändarens blixtsko och fortfarande använda kamerablixten med full automatik. Blixten som är ansluten på radiomottagaren kan däremot ej styras via iTTL/ETTL. Sändaren kan även användas som fjärrkontroll till din systemkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar