Annons

Fotobiennalen i Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Ja eftersom det helt hade gått mig förbi innan en vän messade mig och frågade om jag skulle hänga med på seminarium så tänkte jag att kanske är det fler än jag som missat att det pågår en fotobiennal i Skåne med start den 3:e mars!?

Här är länken:
http://www.fotografi-i-fokus.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=0&Itemid=6

Seminariet som ska jag tänkte gå på är det sista anmälningsdag till imorgon. Det hittar du här:

http://www.fotografi-i-fokus.com/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=6

Det här har jag totalt missat också. Kan inte hitta något här på fotosidan om detta??? Verkar ju otroligt intressant. Funderar faktiskt att ta en weekend i Malmö och gå och titta på några utställningar, ev seminarium. Det är sådant här som som ger någonting och utvecklar/inspirerar bildskapandet.

Nej och jag kan inte minnas att jag sett något i tidningen foto heller. De är lite dåliga att göra reklam för sig må jag säga :)

Någon som kan rekommendera ett bra och inte allt för dyrt hotell i Malmö centrum, på gångavstånd från centralstationen och utställningarna?

Har nu bokat in både hotellrum för två nätter och tågresa tur och retur Malmö. Kanonfint, får direktvagn här ifrån Lessebo med Öresundstågen som tar bara ngt mer än två timmar och har hotellet 200m från centralen i Malmö. Och alla utställningar inom 2 km från hotellet. Kan det bli bättre? Kostnaden för resa t.o.r Lessebo-Malmö och hotellrum för två personer med två övernattningar inkl. frukost blir bara ca 2000:-

Nu vill jag bara ha rekommendationer/förslag på vilka utställningar som är intressanta av de som redan varit där och sett dom. Jag har ett par som jag inte vill missa men sedan är det öppet? Och att hinna med alla 27 ställena på 2 dagar blir nog för mycket så man måste välja. Förslag och rekommendationer på vad som är mest sevärt ochy kanske lite om innehållet? Stod ju lite på sajten men inte så mycket ändå. Kanske det finns länkar till rescensioner också?
Hälsn, Nils.

Utställningen med Torbjörn Anderssons bilder på Mazetti är ett måste.

Missar du det så blir jag arg på dig :)

"Skåningen" skrev:
Utställningen med Torbjörn Anderssons bilder på Mazetti är ett måste.

Missar du det så blir jag arg på dig :)

Ok, du ska inte behöva bli arg på mig! Jag sätter ett kryss för Torbjörn Andersson, men i min lista står det att han visar bilder på Galleri Format? Mazetti har 4 andra fotografer under temat "Industrial Cool - nytt ljus på gammal industri".

Aha, där har vi ett dubbelnamn. Fotogalleriet Format på Kulturhuset Mazetti visar TA:s bilder och på Mazetti resturang Plockepinn visas de andra.

Graal skrev:
Ska försöka ta en titt även där och Minkkinen/Hesselberg är jag också lite nyfiken på. Tack för tipset!

Jag var på utställningen igår på komendanthuset och den är väldigt bra. Klart värd ett besök.

Tips: Biljetten på 40 kr på kommendanthuset gäller under hela dagen på Malmöhusslottet (museet rätt över vägen) samt tekniska muséet som ligger ca 200 meter från Kommendanthuset. Dvs du kan gå in gratis på dessa.

Inga problem med parkering, det finns direkt utanför.

"Skåningen" skrev:
Jag var på utställningen igår på komendanthuset och den är väldigt bra. Klart värd ett besök.

Tips: Biljetten på 40 kr på kommendanthuset gäller under hela dagen på Malmöhusslottet (museet rätt över vägen) samt tekniska muséet som ligger ca 200 meter från Kommendanthuset. Dvs du kan gå in gratis på dessa.

Inga problem med parkering, det finns direkt utanför.

Tackar för tipset, fast det blir nog svårt att hinna med annat än fotoutställningarna om man också ska titta lite i affärer också. Parkering behöver inte vi för vi åker tåg och vandrar till fots, så en eller annan öl blir det säkert under dagarna också. En annan fråga: Finns Gudrun Sjödén-affären kvar i Malmö? Min fru är nämligen en diggare av hennes kläder/mode.

Nu är vi hemkomna efter en blåsig men solig helg i Malmö. De rekommenderade utställningarna på Mazetti (Torbjörn Andersons, och på Kommendanthuset (Arni Rafael Minkkinen) var höjdpunkterna av de vi besökte,tillsammans med Christer Strömholm på Galleri Final givetvis. Tyvärr var Plockepinn stängt när vi var där idag så dom bildern fick vi inte se.

Om jag ska välja en så är det nog Arno Rafael Minkkinen. Fantastiska välkopierade gelatinsilverbilder som överträffade allt annat när det gäller teknisk bildkvalité och som också var intressanta och ovanliga rent bildmässigt. Nakna kroppar och kroppsedelar i naturen kanske inte är unikt men dessa självporträtt där Minkkinen själv på ett magiskt och konstnärligt/harmonikst sätt smälter in i miljön genom olika poser uttryck var verkligen kul och intressant att se.

Många stora färgbilder fanns annars att se på utställningarna men jag måste säga att i de flesta fall nåde de inte upp till den nivå rent tekniskt som skulle få mig att betala de priser man bjöd ut dom för. Bäst av dessa var nog porträtten av kända personers sekreterare/assistenter på Radisson (Ulrika Walmark), dom var det verkligen stuns i, inte så bleka och tråkiga). Även Torbjörn Anderssons färgbilder var bra. Men i flera fall var det inte mer än "tryckt affish-kvalite" i färgbilderna och dessa ville man ha upp mot 30.000:- för. Om det var digitala utskrifter eller rena tryck vet jag inte men traditionella färgkopior såg det inte uts som och i mina ögon saknades en del.

Men jag är glad att ha fått se flera av mina Strömholm-favoriter i original och att även ha fått se Minkkinens härliga svartvita verk som överträffade det mesta. Christer Strömholms bilder var också original gelatinsilver och flickan från Barcelona var fantastisk att se (hade jag haft 60.000:- över och detta ótroligt välkopierade ex inte redan varit sålt skulle jag slagit till). Men två av hans övriga bilder fannas att köpa som C-printar (inscannade gelatinsilverkopior som skrivits ut digitalt på syrafritt papper) och priserna var då ca 10ggr lägre (kring 4000:) än mörkrumsoriginalen. Som jag ser det är digitala urskrifter ofta allt för högt satta i pris men här låg de nog på en rimlig nivå ändå, trots att det var Christer Strömholms.

Vet inte hur länge dessa utställningar pågår men de tre jag nämnt är verkligen sevärda. Och Malmö är en väldigt trevlig och gemytlig stad med gåvänligt centrum och inte så stora avstånd, ska väl tilläggas.

Senast ändrad:
ANNONS