Annons

Fotobesök på fjärilshuset??

Produkter
(logga in för att koppla)

KaLi

Aktiv medlem
Jag tänkte fly undan vintern för ett tag på fjärilshuset vid Hagaparken. Finns det fler som kan tänka sig detta?? //Kari

Tänkte runt 13-tiden...

Det är öppet t.o.m 16:00 så då borde man hinna titta runt ordentligt...

Ett trevligt ställe...MEN det är i princip omöjligt att fota inne bland fjärilarna, kraftig imbildning på frontlinsen....

Tänkte oxå på det men

man kan ju ta en kopp kaffe när man kommer dit och låta kameran anpassa sig till värmen därinne...

KaLi skrev:
Jag tänkte fly undan vintern för ett tag på fjärilshuset vid Hagaparken. Finns det fler som kan tänka sig detta??
Jag har tänkt på samma sak och mailade för säkerhets skull till dem för att fråga om man fick fota.

Deras svar var att det var ok att fota så länge man inte använde blixt och så länge det var för personligt bruk. Om man tänkte publicera bilderna så ville de se och "ok:a" dem först.

Har också funderat på det där med imbildning och om det finns något sätt att minska effekten av det (dessutom är jag lite orolig för om det kan påverka kameran).

Jag var där o fotade i somras och hade inga egentliga problem med imbildning, så jag tror inte ni behöver oroa er för det.

Fjärilarna var lite svårfångade (på bild alltså ;) ) men jag kanske inte var tillräckligt angelägen ... fick massor med roliga växtbilder dock så jag var nöjd :)

Hoppas ni får det trevligt!

/maria

Kari: Jag kommer dit. Jag måste bara göra den grejjen eftersom jag tänk så länge på den. Jag är där 13.00 Jag har mobil 0708-669612 så hittar vi varandra.

Hade ni några problem med imma? Har funderat på ett liknande besök på fjärilshuset i göteborg någon gång. Vilka brännvidder var användbarast?

Ps. Snygg bild!

Tack själv, Janne!!

Det var trevligt...

Ett smakprov...

Bilagor

• pict1665b2.jpg
    pict1665b2.jpg
    29.5 KB · Visningar: 611
Angående imbildning...

Det största problemet var imbildning på glasögonen, på kameran märktes ingenting. Av en ren slump så var det ett helt gäng från en fotokurs där och fotade så vi var inte ensamma...

Jag var där igen idag :) Jag skaffade mig ett årskort, så nu blir fjärils- och fågelhuset min nya övningsplats.

Idag fick jag imma, men trickat handlar om att komma dit med en varm kamera, direkt hemifrån.

Ok. Låter som ett besök man kanske ska göra till våren då. Är en bit för mig att åka och det tar väl en liten stund innan kameran aklimatiserar sig och så kanske inte imman är så bra för kameran heller.

Varför är alla så rädda för imma, den försvinner ju! Varför kan man inte komma dit med en varm kamera direkt från bilen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar