Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoalbum på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Alive3

Ny medlem
Någon som vet vart man kan få tag på en fotoalbum funktion till hemsidor på nätet?
Allså inte en sida som man kan ladda upp bilder på så det blir ett album. Utan ett script eller program tex som man kan lägga in på sin egen hemsida.
Tacksam för svar
Mvh Robert

Några av dom större är JAlbum, Gallery och Coppermine, alla hyfsat krångliga att använda. Coppermine är värst och kräver i princip programmeringskunskaper. Jag använder själv Coppermine, lite overkill men det var det jag valde vid det tillfället.

Det finns en uppsjö enklare verktyg, googla någonting i stil med "web photo album" så hittar du nog ett gäng. Jag har ingen personlig erfarenhet av något av detta.

Sedan kan du förstås också skapa enklare websidor mha funktioner i Photoshop, Frontpage, m.fl applikationer.

Jag kör bara med Photoshops webbarkiv och moddar det så det passar mitt arkiv. Kräver ingen databas, men behöver en del meckande när man lägger till nya bilder. En massa html-filer blir det också, så det är bra om man har en html redigerare som kan batch-redigera ett helt paket filer åt gången.
Men man behöver ingen avancerad redigerare för det, jag kör med Arachnophilia4.0

Så här kan det se ut om man moddar arkivet med Coolmenues: http://wesse.mine.nu/estetiska/heden_september_2006.htm

En av de enklast är väl "Porta".

http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/

Man kan variera lite saker som bildstorlek, färg och lite annat. Som exempel på hur det kan se ut så har du en länk (nedan) till mitt galleri över barnbilder som jag tagit. Extremt enkelt program. För att få bilderna att tonas in i varandra när man går från en bild till en annan så måste man installera Simpleviewer (finns länk på Portas sida) vilket är extremt enkelt

http://hem.bredband.net/b213347/foto/webgalleri/barnfoto/album/index.html

Mvh

David

Ny fråga:
Om man inte als vill ha nåt avancerat album utan typ bara lägga ut bilder, men vill inte att folk ska kunna ta hem bilderna. Har ni nåt tips på funktiner som förhindrar det? typ låsa högerknappen på musen som jag vet finns, eller nåt liknande.
Var hittar man i så fall det?

TrueBluesare skrev:
Ny fråga:
Om man inte als vill ha nåt avancerat album utan typ bara lägga ut bilder, men vill inte att folk ska kunna ta hem bilderna. Har ni nåt tips på funktiner som förhindrar det? typ låsa högerknappen på musen som jag vet finns, eller nåt liknande.
Var hittar man i så fall det?

Det finns inget som fungerar. När bilden visats på skärmen så finns den på din dator redan. Du kan också alltid göra en skärmdump. Enda sättet att "skydda" bilderna är att kladda till dom med stora copyrightmärken eller liknande, eller att visa dom i liten storlek och låg kvalitet.

Har du några bilder som du verkligen inte vill att folk ska kunna använda olovligt så ska du inte visa dom på nätet.

Men det här med at låsa höger musknapp då?
så att man inte kan välja "spara bild som" att man sen ser den på skärmen och kan ta "print screen" (eller vad den heter) spelar inte så stor roll.

HÄR
finns ett exempel på ett script som stänger av högerknappen.

Det är dock inte så stor vits att lägga till det eftersom man väldigt lätt kan gå runt ett sånt skydd.

N i C skrev:
HÄR
finns ett exempel på ett script som stänger av högerknappen.

Det är dock inte så stor vits att lägga till det eftersom man väldigt lätt kan gå runt ett sånt skydd.

Hmm...min "högerklick" på wacompennan fungerar som vanligt trots scriptet så det exemplet var inget vidare.
Finns nog andra, bättre skulle jag tro, för jag vet att jag stött på dem och att de inte funkar oavsett mus, penna, plattform.
Observera att därmed inte sagt att det är en säker metod, utan precis som flera redan nämnt ovan - det finns alltid sätt att gå förbi.

Om du använder det program som jag föreslog så går det inte att ta hem bilderna på något enkelt sätt i alla fall. Bilderna görs om till flash och det går varken att högerklicka eller något annat enkelt. Kanske går det att strippa ner sidan på något sätt, men för gemeneman funkar det inte. För folk som inte har flashpluginet installerat visas dock sidan på ett annat sätt, typ html, så där kanske det bara går att högerklicka... vet inte hur det ligger till med det.

Mvh

David

Tes skrev:
Hmm...min "högerklick" på wacompennan fungerar som vanligt trots scriptet så det exemplet var inget vidare.

Scriptet ska bara fungera i explorer och netscape står det. Fungerar inte i firefox iaf. Finns massor med olika script som fixar den funktionen, bara att leta! Men om man stänger av java i webbläsaren så hjälper de inte så mycket....

N i C skrev:
Scriptet ska bara fungera i explorer och netscape står det. Fungerar inte i firefox iaf. Finns massor med olika script som fixar den funktionen, bara att leta! Men om man stänger av java i webbläsaren så hjälper de inte så mycket....

Right...tänkte inte på det. Då funkar det inte i Safari eller Camino heller alltså.

David Appelgren (David Appelgren) skrev:
Om du använder det program som jag föreslog så går det inte att ta hem bilderna på något enkelt sätt i alla fall.
...

Printscreen fungerar utmärkt för att ta bilder från det programmet också, Flash eller inte.

TrueBluesare skrev:
Finns det inget annat man kan göra då?
Om man tex ser på denna sida:
http://www.pppress.se/content/ViewArchive.asp?archive=PPTFF-20061001

Lite snabbt klickande med både vänster och höger musklick fixar det "skyddet"

Högerklicka, sedan vänsterklicka på OK-rutan och snabbt (nästan samtidigt) högerklicka, så får du upp menyn.

FS hade det skyddet innan. Numera kan man högerklicka och ladda hem, men man får bara hem en tom liten gif-bild. Prova själv.

Ska du skydda dina bilder från stöld/återpublicering så finns det en vattanmärkning som även kan spåra dina bilder. Men det kostar en slant (inte så liten heller) per år.

David Appelgren (David Appelgren) skrev:
Visst, men print screen kan man väl göra på precis vad som helst som visas.

Jovisst, jag svarade bara på att du sa att det inte fanns något enkelt sätt att ta bilderna. Printscreen är väl busenkelt.

Jeppe skrev:

FS hade det skyddet innan. Numera kan man högerklicka och ladda hem, men man får bara hem en tom liten gif-bild. Prova själv.

Fast den bakomliggande jpeg-bilden laddas fortfarande hem till cashen, så så fort man tittat på den så har man den redan på hårddisken. Bara att plocka fram den från cashen ;)

ANNONS