Annons

Fotoa småfåglar på balkongen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har på balkongen en talgboll hängandes.
Nästan alltid så är det småfåglar som hänger på just denna och äter.

Trevligt att fota har jag tänkt.
Självklart har man tänkt att passa på då dagarna är ljusa, så man kan har kort slutartid. Dock verkar det som dessa dagar är det aldrig nån fågel som kommer?

Har suttit i upp till nån timme och väntat, men aldrig någon fågel som dyker upp dessa ljusa dagar :(

Är småfåglarna skyggare för att ta mat på ljusa dagar pga rovfåglar eller nått?

/Jocce

Hur ljust som helst här i centrala malmö, fotade precis en tjockis till koltrast på balkongen.. Så visst kommer dom, även om min katt tar dom ibland (ljust som mörkt)...

Talgbollarna tycker jag bara det är talgoxar som äter av, och mest när det är riktigt kallt.

Solrosfrön gillar de flesta däremot. I fågelhus/-matare för pjoddarna och på marken för koltrastarna som inte har så bra kontroll över sina kroppar.

Jordnötter brukar jag köpa vid festligare tillfällen, dessa är grymt populära men kanske lite dyra att ha hela tiden :)

Påsarna med blandfrön går däremot bort, dessa ratar åtminstone mina gäster.

Jag skulle tro att dom har svårare att hitta mat när det är mörkt eller dåligt väder och kommer då till "fågelholken" och när det är finväder hittar dom sin mat i skogen.
Men jag bara tror.

Det går ju att koppla en fjärrutlösare till kameran. Enkelt att bygga så att en elektrisk krets sluts när bollen belastas. Belastad boll innebär att fågel finns på plats. Fågeln fotograferar sig själv under tiden kan man göra annat.

Gissat att matrioalkostnaden för en sådan fjärrutlösare kan tänkas gå på 20-30:- om den byggs enkelt. Den största delen av kostnaden är antagligen 2,5 mm pluggen till kameran.

jimh skrev:
Talgbollarna tycker jag bara det är talgoxar som äter av, och mest när det är riktigt kallt.
Solrosfrön gillar de flesta däremot. I fågelhus/-matare för pjoddarna och på marken för koltrastarna som inte har så bra kontroll över sina kroppar.
Jordnötter brukar jag köpa vid festligare tillfällen, dessa är grymt populära men kanske lite dyra att ha hela tiden :)
Påsarna med blandfrön går däremot bort, dessa ratar åtminstone mina gäster.

Håller helt med om vad Jim skriver. Jordnötter är överlägset bäst. 50% fett och 25% protein är vad fåglarna gillar. Kostar lite mera, men det blir bra bilder. Använd INTE salta jordnötter!!!

Igår och i förrgår fotade jag en central-europeisk stjärtmes. Den gillade att picka små jordnötsbitar som låg på skottad gräsmatta.

Talgoxarna gillar jordnötterna bäst, men kan som sagt mycket väl tänka sig talgbollen. Blåmesarna likaså, men är inte riktigt lika talgsugna, är mitt intryck. Svartmesarna var på det mesta men mest jordnötter och kokosfett. Entitor gillade jordnötter och vissa fröer. Appropå fröer tycker jag att de gick hem hyfsat. Talgoxarna åt i alla fall, liksom nötskrikorna. Det kom en större hackspett och käkade kokosfett också. Vilka småfåglar sparvhöken gillade bäst vet jag inte.

Detta är mina intryck av tre dagars småfågelskådande, men jag kan minnas något fel, och det kan säkert veriera mellan olika delar av landet och fabrikat på käket.

/Pontus

Jag är inne på Jims linje. Locka med lite läckrare meny än talgboll t ex solrosfrö och nötter, så kommer de nog en vacker dag.... :)ursäkta, jag kunde inte låta bli.

sebbfolk skrev:
Jag är inne på Jims linje. Locka med lite läckrare meny än talgboll t ex solrosfrö och nötter, så kommer de nog en vacker dag.... :)ursäkta, jag kunde inte låta bli.

Vaddå, är det nåt fel på talgbollar nu plötsligt? Dela en boll i mindre delar och doppa dem i smält mörk choklad. Mycket gott när man sitter och fotar. Näringsrikt också. ;-)

/Pontus

Bifogar bevis på att jordnötter fungerar:

Bilagor

• fågelinvasion.jpg
    fågelinvasion.jpg
    48.6 KB · Visningar: 730
har haft samma idé, det är ganska roligt, för de blir rätt orädda efter ett tag.

ett hett tipps: smeta ut lite smör på en talgboll lr dylikt. då kommer dom som skållade ollon.

bengt luthman skrev:
...då kommer dom som skållade ollon.

Hur kommer dom? ;)

Smält cocosfett, rör ner frö och låt stelna i lämplig form (glöm inte pinnen) ;)

Ställ ut din 10D med ett 300/4L + 2x extender, blända ner lite, sätt på trådutlösaren, dra sladden genom dörrspringan, gå in och ta en kopp kaffe och vänta på pjoddarna..

Nedan:
Blåmes på åtel ;)

Bilagor

• pippi.jpg
    pippi.jpg
    45 KB · Visningar: 606
markusd skrev:
Jag skulle tro att dom har svårare att hitta mat när det är mörkt eller dåligt väder och kommer då till "fågelholken" och när det är finväder hittar dom sin mat i skogen.
Men jag bara tror.

Precis! Insekter och sånt kommer juh fram när det är varmt och tort ute.

RolandM skrev:
Det går ju att koppla en fjärrutlösare till kameran. Enkelt att bygga så att en elektrisk krets sluts när bollen belastas. Belastad boll innebär att fågel finns på plats. Fågeln fotograferar sig själv under tiden kan man göra annat.

Jo tjena, lycka till sen när talgoxen stämmer dig för bildstöld. Talgoxar i rätten är inte att leka med.

De är ju kompisar med *host* domherren...

/bjanha

Fusk Jeppe..Åtelmesen har ju skyddsnät ;)
mvh/Gunte..(som snart får införa kölapp till alla kajor)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar