Annons

Foto-utställning???

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Var nyligen på en liten sk. kallad foto-utställning på ett kulturhus i Gbg. Bilderna jag såg var det sämsta jag sett någonsin. Ingen komposition,fel exponeringar,intetsägande bilder och råga till allt 85% av bilderna var helt suddiga.
Jag försökte se om det skulle vara något konstnärligt med dessa suddiga bilder men icke...för då hade väl de som icke var suddiga varit det med.
Personen som hade tagit bilder samarbetade med landet kulturförening och bilder som visades upp var ananas,bananer,gatubarn på en bensinstation när bilen tankades,ett fruktlandskap(ananas).
Jag är ingen fotograf eller vill hävda att jag tar bra bilder men detta var en överaskning att på en fotoutställning se så "himla" dåliga bilder.
Det som kanske skrämde mig mest...var att varje bild om någon nu skulle vara intresserad kostade 500:-/st
Helt sanslös. Är detta förekommande??
Mvh Thomas

Kanske hade hon använt toycameras som på min utställning TOYOGRAFI i Växjö just nu? Att bilder inte är 100% skarpa behöver inte betyda att de är dåliga. Skärpa är inget självändamål i alla sammanhang. Vad bilderna har att säga och den känsla/stämning de kan ge är det viktigaste. Fotografi är ju endast avtryck med hjälp av ljus och de avtrycken kan se väldigt olika ut. Även tekniskt tillsynes undermåliga kameror kan vara verktyg att skapa konst. Mina toycamera-bilder är inte särskilt skarpa i jämförelse med bilder fotade med tekniskt perfekta verktyg. Likväl fick jag en hel del bra kritik under vernissagen idag och Smålandsposten har uppmärksammat bilderna t,om på kultursidan. Länk här! Så knivskarpa bilder är inte ett devis för att bilderna är något att uppmärksamma och gudskelov för det.

Ps. Och vad gäller priset så tar jag mellan 1400 - 2200:- fär mina manuellt kopierade gelatinsilverfotografier och det anser jag vara billigt. På en annan utställning i Växjö just nu med fotografi där man experimenterat en del tar man kring 8000:- per bild, visserligen ganska stora bilder, och då är det bläckstråleutskrifter från datafiler vad jag förstått Ds.

Senast ändrad:
Har försökt komma på olika sätt att kunna förstå hennes bilder men hittar inget svar.
"Brasilien genom mina ögon"...en fotoutställning om Brasilien. Inte 17 åker man till Brasilien för att leka med en "toykamera". Måhända är inte skärpa ett självändamål men på ett kulturhus med en sådan "fotoutställnings-titel" förväntar man sig se fotografier med dokumentäriskt inslag. Iallafall jag.
Mvh Thomas

solvargen skrev:
Har försökt komma på olika sätt att kunna förstå hennes bilder men hittar inget svar.
"Brasilien genom mina ögon"...en fotoutställning om Brasilien. Inte 17 åker man till Brasilien för att leka med en "toykamera". Måhända är inte skärpa ett självändamål men på ett kulturhus med en sådan "fotoutställnings-titel" förväntar man sig se fotografier med dokumentäriskt inslag. Iallafall jag.
Mvh Thomas

Men det var inte genom dina ögon Brasilien sågs, utan genom hennes ögon? Det stod ju t.om i titeln. Och vad olika fotografer lägger i sina bilder är ju högst varierande. Fast jag har ju inte sett bilderna så att jag kan uttala mig om dom, kanske var de dåliga rent bildmässigt? Det finns inte någon länk till något som skrivits om den? Och vad beträffar att åka till Brasilien för att leka med en toycamera, jag åkte till Slovenien i somras och lekte med en Diana.

Vad jag vill komma fram till är besvikelsen över hennes dokumentäriska/journalistiska eller vad fan man än kallar det bildsyn på ett så stort land genom att ha med 4st bilder på ananas och 3st bilder på bananer, en gatubarnsbild på en bensinstation där bilen tankades,1st bild av fotavtryck som var lika suddigt som de andra bilderna på stranden. Med hennes sett att se Brasilien genom hennes ögon måste hon för fasingen ha jävligt dålig syn med all suddighet på bilderna. Men det kan ju vara så som du skrev att detta kanske är avsikten med dem. Tyvärr inget för mig oavsett.
Vill göra ett påpekande angående toycamera, diana, holga eller andra liknande kameror att jag inte är emot eller föraktar dessa.
Mvh Thomas

Det är ok. Jag respekterar din åsikt och kanske har du rätt om bilderna, att de är skit och inget att ha?

Nils.
Hur som helst skall jag dit med min stuvdotter som går på medialinjen. Skall då passa på prata med fotografen och hennes målsättning med utställningen/bilderna. Tack för diskussionen.
Mvh Thomas

Billigt?? Kanske det i jämnförelser med andra utställningsbilder. Har övervägt att inte prata om hennes priser även om jag nämnde att det var sanlöst i mitt första inlägg.
Mvh Thomas

Senast ändrad:
Man kan inte säga att konst är dåligt, men det är alltid bra att söka meningen med bilder tror jag. Det finn smånga bilder som jag inte gillar heller, även från namnkunniga fotografer. Allt handlar ju om vad man själv gillar. Däremot tycker jag det är lite lustigt att du verkar bli så upprörd över det hela ^^ hihi.

Hmm, jag försökte förgäves googla på Ann. Blir väldigt nyfiken.

Men varför så upprörd?

Många insändare till fototidningar brukar låta lite så. "Hade det varit jag så hade jag slängt i papperskorgen direkt....kejsarens nya kläder, etc etc."

Slappna av!

Det kan dock hända att jag inte heller gillar hennes bilder, men då får det vara så. Hoppas jag hittar dem någon gång.

Reine&Mattias
Hehe..ja. Det stämmer bra med vad ni skriver. Eftersom detta var min första utställning jag sett och att jag kommer att resa till Brasilien senare iår hade jag förväntat mig något helt annat. Att gå ut i nära på snöstorm,invänta försenad spårvagn och sedan bli besviken är ju inget roligt. Skrattar för mig själv just nu över hur irriterad man kan bli på småsaker ibland...Ha en trevlig kväll,skål.
Mvh Thomas

Senast ändrad:
ANNONS