Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto termer

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Jo så hær var det.

Vad ær svärta?

Høgdagrar och lågdagrar?

Kromatisk aberation?

Ja kommer ni på fler termer inom foto som kanske ær lite komplicerade så ta gærna med dom.

Jag har egentligen alltid fotat sjælv, dvs, sjælvlærd i størsta bemærkelse.
Sedan jag hittade denna sida (fotosidan) så har man støtt på en del ord som kænns lite luddiga.

Detta har alrig stoppat mig ifrån att jobba med foto men det kænns på tiden att man tar tjuren i hornen och lær sig detta.

mvh
christian

Svärta: graden av "svarthet" - allt är inte svart som ser ut att vara det. Exempel: många bildskärmar har dålig svärta - områden i en bild som borde vara helt svarta visas i stället som mörkt grå (typiskt bakgrundsupplysta TFT-skärmar).

Högdagrar: Ljusa områden i en bild, typiskt reflexer i objekt i bilden. Om du fotograferar en blank kula är högdagern området i och närmast runt solreflexen i kulan.

Lågdagrar: Högdagerns motsats, typiskt skuggor och andra mörka områden.

Kromatisk abberation: missfärgningar som uppstår i kontrastrika områden, i övergångar mellan mycket ljusa och mycket mörka områden. Stort problem med digitalkameror, men det har blivit bättre. Med digitalkamera: fota ett fönstegaller från insidan - zooma in gallret ska du få se på färger som definitivt inte ska finnas där!

Moiré: konstga mönster som uppstår i fint möstrade detaljer i bilden. Håll två lager finmaskigt nät mot ljuset! Kan uppstå (tror jag) när möstret i bilden sammanfaller i storlek och mönster med bildsensorns pixlar - de interferrerar.

//Lasse

ANNONS