Annons

Foto skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har ett bra tips på en hygglig foto skrivare?
Ska främst ha den för privat bruk.

I vilken prisklass måste man vara för att det ska vara nått å ha?
Upplösningen: 9600 ¤ 2400dpi är det bra?
 
Jag var över hos en bekant och prövade hans "Canon Bubble Jet i865" och blev imponerad, den kostar knappt 2000:-, inte den billigaste skrivaren, men Canon har rätt bra pris på färgen så det lönar sig i längden. "HP" har många bra modeller, men färgpriset/åtgången är hemsk.
 
Jag tittar också på nya skrivare och har fastnat för de nya med 5760 ppi upplösning - har dock aldrig hört talas om en bläckstråleskrivare för privat bruk med 9600 ppi som Joel frågar om....

Jag kommer att köpa en modell med 6 separata färgpatroner efter att ha sett skillnaden på bilder utskrivna på dessa och på vanliga bläckstråle med 4 färger.

Försök att få se provutskrifter av samma bild, det är stor skillnad i bildkvalitet
 
Mr Negativ

Jag brukar höra till de som ivrigt hejjar på alla slags inköp, men.
När det kommer till fotoskrivare måste jag säga att mitt råd är "köp inte".
Problemen med att kalibrera. Rengöra huvudet. Köpa papper. Se till att papperet ligger rätt. att Rätt format är laddat. köpa nytt svindyrt bläck etc.
Nu laddar jag upp min bilder till proprint.se eller odenlab om jag har bråttom.
Jag anser inte att fotoskrivare är tillräckligt bra och driftsäkra för att vara ett vettigt inköp.

Andra tankar och erfarenheter från detta vore roligt att höra.

Mvh Greger
 
Re: Mr Negativ

fsgreger skrev:
Jag brukar höra till de som ivrigt hejjar på alla slags inköp, men.
När det kommer till fotoskrivare måste jag säga att mitt råd är "köp inte".
Problemen med att kalibrera. Rengöra huvudet. Köpa papper. Se till att papperet ligger rätt. att Rätt format är laddat. köpa nytt svindyrt bläck etc.
Nu laddar jag upp min bilder till proprint.se eller odenlab om jag har bråttom.
Jag anser inte att fotoskrivare är tillräckligt bra och driftsäkra för att vara ett vettigt inköp.

Andra tankar och erfarenheter från detta vore roligt att höra.

Mvh Greger

Fan Greger...har du vaknat utanför sängen idag eller? ;)

Jag har en Canon i9950 - inga problem att kalibrera, inget krångel med bläck eller papper. Funkar fino, fino!

Kan rekommendera Canon - Ka nån kan...ja ni vet. Rock!
 
Re: Mr Negativ

fsgreger skrev:
Jag anser inte att fotoskrivare är tillräckligt bra och driftsäkra för att vara ett vettigt inköp.

Mvh Greger

Tjenare

Vill börja med att säga att jag gillade många av bilderna på din hemsida.

Gällande fotoskrivare så är jag mycket nöjd med de resultat jag får med min HP maskin, använder alla möjliga fotopapper och har bara blivit besviken en gång på kvaliten då bilderna tappade färger redan efter ett par månader. Aldrig haft några problem med kalibrering, rengöring eller liknande. Givetvis så får du ännu bättre resultat hos foto firmor men till daglig användning tycker jag att min skrivare duger utmärkt.

Christian
alias Mr Positiv
 
Tack!
Ja, jäklar det var det jag misstänkte, det är skit bakom spakarna. Jag är kanske lite för otålig för detta.
Men, jag tycker att det är jättesvårt att få till bra färger på bilderna, jag hade alltid lite grönt eller blått och det stämmde aldrig med skärmen. trots att jag kalibrerade så att tangenterna höll på att trilla av tangenbordet. Det så också bra ut när jag fick kopior från Odenlab tex.
Inte för att jag är allierad men jag tycker faktiskt att det känns billigare och enklare att använda proprint (så nu har jag sagt det, får jag mina pengar nu?) :)
 
Re: Mr Negativ

fsgreger skrev:
Jag brukar höra till de som ivrigt hejjar på alla slags inköp, men.
När det kommer till fotoskrivare måste jag säga att mitt råd är "köp inte".
Problemen med att kalibrera. Rengöra huvudet. Köpa papper. Se till att papperet ligger rätt. att Rätt format är laddat. köpa nytt svindyrt bläck etc.
Nu laddar jag upp min bilder till proprint.se eller odenlab om jag har bråttom.
Jag anser inte att fotoskrivare är tillräckligt bra och driftsäkra för att vara ett vettigt inköp.

Andra tankar och erfarenheter från detta vore roligt att höra.

Mvh Greger

Jag har en Canon S900 och är kanonnöjd. 6 separata färgpatroner gör den driftsekonomisk och jag har inte upplevt några problem med att kalibrera den.
De papper jag ffa använder är Ilford Galerie Smooth Pearl, Tetenal och Canon Photo paper pro. Med dessa ger skrivaren mycket bra utskrifter. Jag tycker nog t.o.m. de är bättre än de jag lämnat in och fått utskrivna, särskilt bra tycker jag det blir med Ilfordpappret. (Har dock inte testat nåt av proffslaben än)
Personligen uppskattar jag att kunna skriva ut bra bilder direkt hemma och ha kontroll över hela processen inkl papper, men det blir ju som nämnts något billigare om man skickar in bilderna.

/D
 
Har en Epson R300 som funkar hur bra som helst.
Lite dyrt bläck kanske, men utskrifterna blir rent ruggigt snygga, och jag rekommenderar den varmt.
Har dock inte provat canons grejer.
/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.