Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto på samhäll, vilken utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Hej! Vilken fotoutrustning behövs på fotokurs (första kursen i foto, a, tror jag) när man går samhäll på gymnasiet? Funderar på att köpa Pentax k20d med normalzoom och telezoom, till min dotter. Klarar hon sig med en mindre avancerad kamera och/eller kommer hon att lära sig utnyttja kameran? Mvh Maria

Såvitt jag vet så fotar man främst analogt på foto a-kursen, och lär sig framkalla själv och sådant. Du kan ju förstås köpa ovan nämnda och något billigt begagnat analogt pentaxhus och använda objektiven till.

Vanligtvis får man låna grejer på kursen och då rör det sig oftast om canons eller nikons instegskameror, om det inte är en skola med någon fotolinje dvs.

Ofta så brukar de kalla Foto grundkurs för Foto A. Hör med läraren i ämnet så får du reda på vad som gäller!

Ttpp skrev:
Såvitt jag vet så fotar man främst analogt på foto a-kursen, och lär sig framkalla själv och sådant. Du kan ju förstås köpa ovan nämnda och något billigt begagnat analogt pentaxhus och använda objektiven till.

Tack för ditt svar. I så fall kan hon använda någon av mina analoga kameror och gamla objektiv. Helt klart får vi kolla vad som ingår i kursen. Det är jag som tar för givet att det blir digitalt :) Mvh Maria

Innerst skrev:
Vanligtvis får man låna grejer på kursen och då rör det sig oftast om canons eller nikons instegskameror, om det inte är en skola med någon fotolinje dvs.

Ofta så brukar de kalla Foto grundkurs för Foto A. Hör med läraren i ämnet så får du reda på vad som gäller!

Tack för ditt svar. Inte någon fotolinje på skolan. Hon trodde att de kunde låna ngn typ av superzoomkompakt.Ska absolut kolla med läraren vad som behövs eller vad man får låna. Tog också för givet att det är digitalt som gäller. Mvh Maria

På vår skola får man låna utrustning. Och vi har sällan blaskat i mörkret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar