Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto på nyfödda??

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att ta en bild av en familj med ett nyfött barn eftersom det inte gjordes på BB.
Alltså en sådan som finns på sidan "Nyfödda" i tidningen.
Jag har ingen studio eller något, utan vi får hålla till hemma hos familjen som har ett stort hus.
Men jag har en bra fotolampa på 2 kW som ger ett mjukt och fint ljus om man studsar den i taket.
Objektivet jag eventuellt tänkte använda är 50 1,8. Har ni några tips angående ljussättning? Bakgrund? Om de står en bit ifrån en ljus och ren vägg kanske det funkar? Då kan jag prova att öppna upp gluggen och lägga bakgrunden i lite lagom oskärpa, eller blända ner till ungefär f/8 och kanske blurra bakgrunden i efterhand?

Senast ändrad:
Nyfödda är de tacksammaste individerna att plåta. De springer ju aldrig iväg och vänder sig inte ens om:)

Jag skulle kört dagsljus från fönster och reflexskärm och slopat lampan. Borde funka på bländare som ger kortare skärpedjup för bakgrunden. Befintliga miljöer är inte det samma som fult, men vill de ha det studioaktigt så röj undan så mycket som går innan och häng ev. upp något tyg (många verkar dock föredra det befintliga numer tycker jag det verkar som. Prata igenom vad just den familjen vill ha innan.)

De vill ha en liten bild i tidningen bara.
Men jag vill ta en bra bild så att jag kanske får sälja en förstoring.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte det främst är bländare och avstånd, bakgrund du bör tänka speciellt på för att lyckas få dem till köp, utan snarare hur du får fram känslan i bilden som gör den till något extra.

Tekniken du behöver för en bild av de typen du beskriver skiljer sig inte från annat porträttfoto under samma materiella förutsättningar.

Jag tror du ska lägga ner mest jobb på hur de ska hålla barnet, att kläderna sitter snyggt, att inte en stor karlnäve täcker halva barnet, att föräldrarna är nära varandra etc.

Två tips:
Försök få ögonkontakt med bebisen, d v s plåta när den är vaken. Och undvik alla former av starkt ljus.

Bebisar har väldigt blek, tunn hud så de reflekterar mycket av omgivningens färg. Det är lättast att lösa i svartvitt. Annars: var uppmärksam på detta i efterbehandlingen. Blåa eller gröna bebisar ser inte så bra ut :))

Jo, ni har rätt..
Blå bebisar är inte bra.
Lotta: Annars när jag fotar barn brukar vi vara ute, och jag kryper runt barnen medans de leker och skrattar med kamrater eller föräldrar. Blir hur bra som helst, men nu är det lite för kallt för den tekniken;)

Bilagor

• img_7259j.jpg
    img_7259j.jpg
    47.5 KB · Visningar: 467
Här hittar du lite bilder.

Jag fotade då med stor bländare och klarade mig OK med befintligt ljus och upplättning (bilderna är tagna i en lägenhet, så nära fönstret som möjligt, molnig dag).

Nästan alla tyckte det var kul..

Detta var en "bonusbild". Ska fixa den riktiga sen.

Bilagor

• img_6537f.jpg
    img_6537f.jpg
    56.7 KB · Visningar: 282
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar