Annons

Foto på grupp om 30 personer

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
För ett tag sedan försökte vi ta ett foto på 30 personer, släkten. Vi har en strobist utrusning och inte starka studio blixtar. I setupen för foto så hade vi två stycken paraplyer till vänster med två stycken Nikon S26 och till höger hade vi en Metz 58 som vi studsade i taket. Vi ställde in kameran på 250 på synktiden och tror det vad en bländare på 7.1 och gick runt och tog foto handen som vi höll framför för att se att exponeringen blev bra på olika ställen där folk skulle stå, ställde in blixtarna på manuellt och tyckte att vi fick bra med ljus. Sedan när folk vad där så blev det inte så mycket teknik utan snacka, att få barnen att visa intresse är svårt och vad är morbror etc. När vi kom hem sedan så fick vi kort som släkten vad nöjda med men Jag och min fru satt och titta på korten undar himla mycket brus vi fått. Det har inte hänt med mindre grupper? Räcker inte ljuset till eller vad kan vi har gjort fel? Titta på bifogade bilder...
 

Bilagor

  • Släkten2.jpg
    Släkten2.jpg
    84.8 KB · Visningar: 553
  • släkten3.jpg
    släkten3.jpg
    70.2 KB · Visningar: 552
Vilken iso hade du samt vilken kamera? Har du ta gjort någon brusreducering i något program. Oftast om man tar ut bilder på papper så brukar det många gånger se bra ut eftersom man oftast är inne o grottar på flera 100% i datorn.
 
Jag skulle ha öppnat upp bländaren för att få in mera blixt ljus och minska iso? Jag vad lite rädda att
vid en lite bländare skulle inte vi få något skärpedjup. Jag har nämligen inte förr fått brus så här
mycket brus vid 400. Bilden vad nog något steg underexponerad.
 
Jag skulle ha öppnat upp bländaren för att få in mera blixt ljus och minska iso? Jag vad lite rädda att
vid en lite bländare skulle inte vi få något skärpedjup. Jag har nämligen inte förr fått brus så här
mycket brus vid 400. Bilden vad nog något steg underexponerad.

Då har vi svaret.
 
Vad är värst för bruset? Att jag under exponerade bilden eller att jag fick gå upp i iso? Om man måste välja bland två dåliga ting

- lägre iso och under exponerad
- högre iso och normalt o överexponerad
 
Vad är värst för bruset? Att jag under exponerade bilden eller att jag fick gå upp i iso? Om man måste välja bland två dåliga ting

- lägre iso och under exponerad
- högre iso och normalt o överexponerad

Jag tycker det blir lika illa i bägge fallen. För lite ljus ger brus helt enkelt. Kolla vilken bild som helst, i skuggpartierna finns det otäckheter som du inte vill se.
 
Ett enda enkelt svar: Underexponera INTE. Två stegs underexponerad ISO400 blir sämre än en korrekt exponerad ISO1600.
 
Tackar skall ta med dessa kunskaper. Är man nybörjare så är man. Vi gjorde fel och nästa gång blir det troligtvis bättre. Har inte haft problem med brus förr då vi "alltid" fått till det med blixtarna. Vi har hittat flera faktorer som vi får jobba på.
 
Bilden är tagen på bländare 7,1 o ska han blända upp så lär knappast skärpedjupet räcka till för 30 personer för dom står ju knappast i ett led. Det du behöver är mer ljus starkare blixtar helt enkelt. Är det en konsument zoom så lär du dels inte kunna blända upp så mycket mer för dom brukar ligga runt 3,5/4 som max o dom är inte roliga på full öppning om man inte gillar bilder med taskig skärpa.
 
Gruppuppställning

Kanske lite sent att lägga in en kommentar. Hur många rader blev gruppen? Uppställningen är viktigast. Med en bra uppställning minskar den yta som ska belysas. Börja med 7 sittande långa personer med de minsta barnen i knät. Sedan 2 rader bakom så tätt i djuppled det går.

L-E
 
3 rader

Ja 2 rader är för lite för 30 personer. 3 rader och varje rad ska helst inte vara mer än ca 4 meter. Då går det att plåta med en vanlig kamerablixt. Men det blir ju bättre med ännu mer ljus.
L-E
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.