Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto och miljö?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Vad kan man göra för miljön när man fotar jag kommer inte på något mer än att inte skriva ut 5 bilder för att man inte blir nöjd med en del.
Allt annat är så jäkla lätt att vara miljövänlig men hur är miljövänligt foto?

Laddningsbara batterier i blixten

köpa begagnade objektiv/kamera

Sälja saker istället för att slänga (om de inte är sönder förståss)

Några fler tips från höften:
1. Laddningsbara batterier i all utrustning där det är möjligt och lämpligt
2. Om man använder kemi: var noga med återvinning
3. Att som kund ställa miljökrav på åtrförsäljarna avseende emballage, energianvändning mm
4. Att som slutkund maila tillverkarna om realistiska miljökrav
5. Att om möjligt promenera eller ta allmäna kommunikationsmedel till fotoplatsen

Massa ordbajs, men det var kul att skriva lite.

Kul idé

angelcom skrev:
Några fler tips från höften:
1. Laddningsbara batterier i all utrustning där det är möjligt och lämpligt
2. Om man använder kemi: var noga med återvinning
5. Att om möjligt promenera eller ta allmäna kommunikationsmedel till fotoplatsen
De uppfyller jag iaf.
kalibrera skärmen är väl annars en bra insats för miljön? Man behöver ju int slänga 3-4 bilder för varje bra.

Där sa du en sak till: All energi som används i datorer, skrivare osv. En huvudströmbrytare för allt?

angelcom skrev:
Där sa du en sak till: All energi som används i datorer, skrivare osv. En huvudströmbrytare för allt?
Har jag haft sedan 1997. ;) Men förra året skaffade jag en med överspänningsskydd. Miljövönligt att inte burken ryker vid åska.

Fotografera fabriker/industrier när dom skitar ner. Fota skövling av regnskog och döda sjöar, fotografera utrotningshotade djur. Publicera bilderna och hindra våra och världens politiker och medborgare från att använda sina skygglappar.

ANNONS