Annons

Foto och islam

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hejsan

Jag ska snart ner till Tunisien och skulle vilja veta lite om någon har insikter i hur den fotografiska bilden uppfattas inom islam. Då jag var där i december undvek jag till stor del att fotografera människor eftersom jag inte riktigt vet hur det uppfattas.

Jag passade på att fråga en mycket religiös man om hans syn på saken. I vanligt ordning är de religiösa resonemangen ganska svåra att följa för oss icketroende men som jag uppfattade det var det enligt honom ok att fotografera människor (men "naturligtvis" inte kvinnor). Dock menade han att man inte får avbilda Gud och vad det innebär kunde definieras olika från person till person. En otroligt vacker sten kunde enligt honom väcka en gudomlig vördnad och skulle därför inte avbildas eftersom man inte kan göra den rättvis.

Någon vecka efter att jag kom hem läste jag i tidningen att man hade förstört alla statyer över människor i, jag tror det var Bangladesh, eftersom det stred mot guds ord att avbilda människor.

Lite konfunderad är jag. I och för sig är ju Tunisien relativt sekulariserat så det kanske inte är ett problem men jag vill inte stövla fram som en imperialistisk engelsman utan hänsyn för de lokala sederna. Om någon kan bidra med teologiska funderingar eller egna erfarenheter är jag tacksam.

hälsar
markus

Såvitt jag minns bygger hela Islam på att "Gud är Stor"; dvs ofattbart mycket större och oändligare än vi människor kan greppa, och skall därför behandlas med motsvarande vördnad.

Att på något sätt föringa Guds oerhörda överlägsenhet, betydelse, storhet jämfört med människan som är så obetydlig är att förneka Gud och Guds storhet. Detta är i sin tur lika allvarligt som att bryta mot budordet "Du skall inga andra gudar hava jämte mig".

Gud skapade människan till sin avbild; och från detta finns det några saker att komma ihåg:

1) Vad än människan gör, som Gud gjort tidigare, kommer aldrig att kunna vara ens i närheten av det Gud gjort. Att tro annat är att förneka att Gud är så oändligt mycket större och bättre än människan.
2) Därav följer att om människan försöker avbilda männniskan så är det identiskt med att försöka imitera Gud, eller hävda att Gud inte är bättre än människan.

Ur detta resonemang är det enkelt att förstå att extrema muslimer gärna offrar sitt liv för sin tro, samt att man inte får avbilda människor. Vissa extrema muslimer går så långt att man inte får avbilda någonting levande över huvud taget.

Dock är ju verkligheten sådan att det finns fler muslimer med en relativt västerländsk tolkning av Islam än det finns kristna i hela världen, och skilnaderna inom Islam är säkert inte mindre än skilnaderna mellan EFS/Pingstkyrkan/Baptister/Jehovas Vittnen/Livets Ord/Amish/Svenska statskyrkan/Vatikanen/Lutheraner/Rysk-ortodoxa och alla andra olika grupperingar av kristna som det finns i världen.

Det här med att avbilda Gud kan ju tolkas lite olika, men jag skulle tro att de allra flesta nöjer sig med det faktum att man inte får göra målningar där någon av deltagarna föreställer Gud, även om en avbildning av människan skulle kunna tolkas som om det vore en avbildning av en avbildning av Gud.

Så, som vanligt gäller att en stor portion respekt och tolerans för andra människors religion, och man behöver ju inte leka japan när man besöker muslimska länder, även om de flesta troligen inte bryr sig så mycket; det är ju inte de som förringar Gud, och vi har ju redan förnekat Gud genom att inte vara muslimer.

/Fredrik (ej teolog)

Den islamska världen är stor och skillnaderna är också stora. Inställning till fotografering har nog mer med kultur än religion att göra (eller åtminstone tolkningarna av religionens skriftliga påbud).

Håller med Fredrik - med respekt kommer man långt

Skulle rekommendera att inte "smygfota" så mycket utan se bara till att fråga innan.

Det kan vara vetigt att "bygga upp en relation" och sedan be att få ta lite bilder. Börja snacka med nån som du är sugen på att fotografera och fråga sedan bara om det går bra. Då kan du som regel hålla på att prova vinklar, och ljus ett tag för att sedan fortsätta snacka med "motivet".

Hej..
Viss du tar hensyn til fremmed kultur og spör
först,så går det som regel bra.
Husk også det med fotografering av moskeer.Spör
der også för du begynner och fota.
Bar overkropp och badbuksor er inte kledning for
besök i moske.Kvinnor må gå med kledning som
dekker knärne.Och med hodeplagg.
Det viktigste er at du viser hensyn til den
religion som er i landet.God tur.
mvh..leif

Tack så mycket för era svar. Ni har naturligtvis rätt i att det finns en stor variation inom den muslimska världen. Variatonen är med all sannolikhet inte enbart betingad av religion eller kultur utan även av personlighet, precis som i västerlandet. Dock tycker jag att det är en plikt att först försöka informera sig om deras inställning. Även om man inte direkt "stjäl deras själar" så kan det ju uppfattas som en stor förolämpning och det vill man ju undvika. Speciellt med tanke på att jag inte talar franska och väldigt få tunisier talar engelska vilket kan leda till massor av missförstånd.

Som sagt, tack så mycket för era svar. Om det är någon som har tips på hur man tar naturliga bilder på främmande människor tar jag tacksamt emot dom.

hälsar
markus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar