Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Foto och fukt.
- Trådstartare redrosie
- Start datum
Estethia
Aktiv medlem
ajaj, det är inte bra.
om dina kopior är av plastat papper så kommer dom inte reagera så jättehårt, dom kommer bli lite böjda runt kanterna. det är inte så snyggt. är dom monterade så kan det bli värre. särskilt om dom är klistrade (gud förbjude.. *ler*).
det är dock svårt att bli av med böjdheten om man inte sköljer om dom.
består dina kopior av barytpapper (papperspapper) så är det genast värre. dom bucklar sig enormt i fuktig omgivning. där är det skölj med efterföljande varmpress som gäller.
och rent allmänt, ju tunnare kopior, desto mer buckligt blir det.
har själv varit tvungen att ha lådor med gamla bilder i fuktig miljö och nu är alltså ca. 500-600 bilder buckliga. inge kul. (
fast det är inte mina bättre kopior, så det gör väl inte så mycket egentligen.
tjosan!
)
om dina kopior är av plastat papper så kommer dom inte reagera så jättehårt, dom kommer bli lite böjda runt kanterna. det är inte så snyggt. är dom monterade så kan det bli värre. särskilt om dom är klistrade (gud förbjude.. *ler*).
det är dock svårt att bli av med böjdheten om man inte sköljer om dom.
består dina kopior av barytpapper (papperspapper) så är det genast värre. dom bucklar sig enormt i fuktig omgivning. där är det skölj med efterföljande varmpress som gäller.
och rent allmänt, ju tunnare kopior, desto mer buckligt blir det.
har själv varit tvungen att ha lådor med gamla bilder i fuktig miljö och nu är alltså ca. 500-600 bilder buckliga. inge kul. (
fast det är inte mina bättre kopior, så det gör väl inte så mycket egentligen.
tjosan!
)
redrosie
Aktiv medlem
Ja jag ser gärna hur det kan bli.
Skicka på min mail [email protected] .
Skicka på min mail [email protected] .
Senast ändrad:
Estethia
Aktiv medlem
nu har jag äntligen plåtat av mina bilder som utsatts för fukt.
den övre bilden är ett barytpapper (papperspapper) och i storlek 18x24 cm.
barytpapprena var de som klarade sig sämst förstås.
den undre bilden är plastat papper och i storlek 24x30 cm.
överlag så klarade sig plastpapperna bäst, det undre bilden här är det värsta exemplet.
på de flesta plastpapper syns det knappt alls att de utsatts för fukt. möjligtvis vill de bukta lite utåt i mitten.
de små papprena klarade sig bättre, men det kan oxå eventuellt bero på att jag packat de små papprena ordentligt och de stora har legat förhållandevis löst.
och inga av dessa foton är heller monterade.
plus att de fick utstå denna fukt i flera månader. (
inte bra alls. fy på mig.
den övre bilden är ett barytpapper (papperspapper) och i storlek 18x24 cm.
barytpapprena var de som klarade sig sämst förstås.
den undre bilden är plastat papper och i storlek 24x30 cm.
överlag så klarade sig plastpapperna bäst, det undre bilden här är det värsta exemplet.
på de flesta plastpapper syns det knappt alls att de utsatts för fukt. möjligtvis vill de bukta lite utåt i mitten.
de små papprena klarade sig bättre, men det kan oxå eventuellt bero på att jag packat de små papprena ordentligt och de stora har legat förhållandevis löst.
och inga av dessa foton är heller monterade.
Bilagor
EdwardH
Aktiv medlem
Estethia skrev:
Tar väl några minuter att skriva ut bilderna igen, väl?
Visst, bläcket kostar cash, men vad ska man göra?
Estethia
Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Tar väl några minuter att skriva ut bilderna igen, väl?
Visst, bläcket kostar cash, men vad ska man göra?
det rör sig om ca. 1300-1400 bilder, så det skulle jag inte tro att jag gör.
dessutom, ska man skriva ut så ska man göra det med det sk. "beständiga" bläcket som kostar skjortan och femtio, och det betyder att jag måste vara miljonär först (med myyyycket dötid).
nu är dessa bilder dock bara "second hand" kopior. de bra kopiorna har jag i album som stått torrt och i bra temperatur.
finns förresten ingen anledning att skriva ut bilderna på skrivare när det kostar istortsätt lika mycket att få bilderna på riktigt fotopapper.