Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto med produkt på spegel

Produkter
(logga in för att koppla)

Flahultarn

Aktiv medlem
Sitter och redigerar några bilder efter en produktfotografering. Jag ville ha spegelbild under objektet så ordnade en spegel för ändamålet.

Utsnitt av bilden här: http://www.rapidgranulator.com/public/transmit/photo/Regrind-world-0056.jpg

Resultatet blir dock inte som tänkt. Jag får tredubbla förskjutna reflektioner i spegeln, varav iaf två är tydliga och ger mest ett oskarpt uttryck. Den tredje inte lika markerad. Jag inser att det är i den övre och den undre glasytan samt i själva spegellagret det speglas. Spegelglas är uppenbarligen fel underlag. Innan jag beställde spegeln provade jag med en tunn glasskiva med samma resultat men insåg inte att resultatet skulle bli detsamma med spegel.

Kan mjölkad plexi ge bättre resultat? Men eftersom jag vill ha bakgrunden svart känns det inte som en framkomlig väg.

Någon med tips??
 
Du måste som du redan insett begränsa antalet reflektioner till en.
Det gör du bekvämast genom att låta ljuset reflekteras i en opak yta med hög glans.

Svart plexi, svartlackad yta som skåplucka, biltak etc.
 
Du behöver ett material där själva ytan är blank (inte en spegel som består av flera blanka lager som du själv noterat). Svart pianolack tex.
 
Tack för inputen!

Ni bekräftar vad jag börjat komma fram till alldeles på egen hand även om det känns lite sent!. Enklast blir nog att ordna en svart högblank plåt. Svart på ena sidan och vit på den andra. Att jag inte tänkte på det från början...
 
Har testat med glasskiva med svart pappersfond under men det resulterade också i dubbla spegelbilder. Nej, det är säkert så att reflektionen måste komma från översta ytan. Tror jag kommer att få plåten under morgondagen så det kommer att ordna sig.

Kommer säkert också ge den fördelen att reflektionen blir lite mer diffus än vad det blir med spegel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.