Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto inomhus, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_a34

Ny medlem
hej alla!

jag har blivit ombedd av en vän att fotografera hans lägenhet som ska ut på försäljning. Han ska inte sälja via mäklare.

Jag har mest ägnat mig åt naturfoto och fotograferar aldrig inomhus.

Är det någon som vet hur mäklarna som lägger ut bilder på hemnet tar sina bilder? Det ser ut att vara något ljuskänsligt vidvinkel de använder. Jag har ett Nikon 12-24/4G AF-S DX samt Nikon AF 50/1,8D som kanske lämpar sig för inomhusfoto?

Jag har tyvärr inget stativ eller någon extra utrustning för att rigga belysning.

Skulle någon vänlig själ kunna ge mig någon länk eller tips på hur mäklarna bär sig åt när de fotograferar objekt som läggs ut på försäljning?

mvh

Jag tror inte att det behöver vara så märkvärdigt. Din 12-24 blir nog ett utmärkt objektiv, men du måste ha stativ! Upplättningsblixt är bra, gärna riktad i taket. Titta på en trave lägenhetsannonser på nätet så ser du hur bilderna brukar tas. Ta gärna också några snygga detaljer med 50:an med stor bländare.

Jag tror inte att bilderna tagna av en noggrann och kunnig amatörfotograf är på något sätt sämre än de som är tagna av mäklarfotograferna. Skillnaden är nog snarare hur fort det går.

Per.

Stativ är som sagt ett måste. Om du inte har blixt bör du göra multiexponering och lägga samman bilderna i efterbehandlingen (t ex med photomatix). Annars blir delar av bilden för mörka och/eller för ljusa. Personligen använder jag mest sådan multiexponering men för en del bilder använder jag en eller två blixtar och en reflexskärm. Lättast att ta inomhusbilderna när det är mulet (då slipper man extremt starkt ljus i fula fläckar).

12-24 blir perfekt men undvik de allra yttersta vidvinkellägena (förutom i riktigt trånga utrymmen som t ex små toaletter). Ett vanligt nybörjarmisttag är att vilja ha med för mycket i bilden men då får man lätt ett fult förvridet perspektiv.

Viktigt att plocka bort saker. Om du är minsta tveksam om en sak tillför bilden något eller ej är svaret att den saken ska bort. Testa gärna att ta bilder med och utan sakerna så ser du hur mycket cleanare det blir om man röjer riktigt noga.

Öva i ditt eget hem tills du blir riktigt nöjd.

Se till att alla vertikaler är exakt lodräta och rätta till i PS ifall något är snett.

Jag var en noggrann ganska kunnig amatörfotograf innan jag lärde mig bostadsfoto. De första bilderna såg ändå för hemska ut. Det är en ganska speciell genre. Ge inte upp!

Jag var en noggrann ganska kunnig amatörfotograf innan jag lärde mig bostadsfoto. De första bilderna såg ändå för hemska ut.

Vad gick fel som du nu kan undvika? Jag tar bilder hemma hos folk, och här hemma förstås, men tycker inte att de blir hemska; detta utan insikt i mäklarfoto. De ser dokumentära ut, förstås, men jag föredrar det. Jag vet att inte mäklare gör det. Men "hemska"? Njae...

Jag tror att bildexempel på hur det inte ska se ut, skulle hjälpa många. Har du lust att vika ut dig?

Per.

hej på Er!

tackar för era inlägg! Jag har inget stativ, men däremot en Nikon SB-600 blixt. Jag har ingen extern utrusning som ljuskälla som jag kan rigga upp.

Jag ska tänka på era tips när jag är ute och fotar. Nu gäller det bara att införskaffa ett stativ och det har jag inte en blekaste aning om vad jag ska ha. Det får bli något med kulled.....

hej på Er!

tackar för era inlägg! Jag har inget stativ, men däremot en Nikon SB-600 blixt. Jag har ingen extern utrusning som ljuskälla som jag kan rigga upp.

Jag ska tänka på era tips när jag är ute och fotar. Nu gäller det bara att införskaffa ett stativ och det har jag inte en blekaste aning om vad jag ska ha. Det får bli något med kulled.....

Det behöver inte vara något fancy stativ för den här sortens foto. Om du hittar ett som har ett litet vattenpass vid själva kamerafästet underlättar det för att få räta vertikaler.
Fjärrutlösare kan också vara bra att ha.

Om du har en reflexskärm kan den vara fin att ta till för att studsa ljuset mer frammåt utan att för den skull göra det hårt. Det använder jag för de flesta blixtbilderna.

Ställ exponeringen manuellt så att du får lite teckning utanför fönstren (ljusare än normalexponering men inte helt utfrätt) och låt sedan blixten sköta ljussättningen invändigt. Lättast att undvika jobbiga färgstick om du låter den mesta armaturen vara avstängd. Lysrör är värst! Stearinljus och svaga spottar får gärna vara tända. Blixten blir din huvudsakliga ljuskälla förutom det utomhusljus som kommer in genom fönster.

En reflexskärm riktas lämpligen så att den reflekterar ljus till den plats som eventuellt behöver det. Om du kör med självutlöösare kan du ju hålla den själv, blir billigare än att skaffa stativ åt den också. Eller en kompis kan ju hålla den också.

Extern blixt är det som gäller och bäst är att slippa ha blixten på kameran , så man kan placera den så den ger ljus där det behövs, utan att behöva tänka på kameran.

Radiosändare är rätt billiga idag så man kan trigga blixten. Å andra sidan kan din kamera kanske trigga en Nikonblixt.

För de enklaste blixtbilderna brukar jag ha blixten på kameran, kameran på stativ och hålla reflexskärmen i handen en liten bit ovanför blixten (i ca 45 grader) så att blixtljuset studsas frammåt. Det brukar gå fint att trycka på kameran samtidigt som man håller i reflexskivan men det är att föredra att ha en fjärr/trådutlösare.

Reflexskärmen jag har är 80-90cm i diameter, lagom stort för att rymmas i en dörröppning (där står man ganska ofta när man plåtar t ex sovrum och badrum).

jag är väldigt tacksam för era tips :)

Jag kommer införskaffa en reflexskärm. Ska bli spännande att prova fotogafera inomhus, något som jag inte har erfarenhet av. Ser fram emot att få titta på de första resultaten :)

Tack än en gång!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar