Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i Malaga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Förhoppningsvis kommer jag resa till Malaga senare i vår. Jag har inte valt resmålet själv och jag åker primärt inte dit i syfte att fota, men jag blir nyfiken.

Är det någon som vet något om staden och kanske t.o.m fotat där. Finns det något spännande ur fotosynpunkt?

Malaga

Hej!
Det är mängder av Spanska Trappor i Malaga.....
Spök till sida.
Malaga är en by med mengder av fin gammal arkitektur, fina parker, tjurfektning, o.s.v.
Du får helt säkert fyllt upp ditt minneskort.
God Tur
mvh Erik

Malaga är en häftig stad så det blir nog inga problem att fylla minneskorten. Du har ju bland annat kåken där Picasso bodde i, balkongen där Antonio Banderas brukar hålla sina nyårstal, sen har dom en kanal (torrlagd?) som flyter rätt genom staden i stil med L.A River. Det finns även nåt gammalt slott som står och tittar ner på staden från berget ovan. Ett tips är att hålla hårt i kameran för vad jag kommer ihåg från mitt besök så finns det en hel del rånare/ficktjuvar där ... speciellt uppe i dom gamla slottsruninerna som var ett riktigt rövartillhåll.

ja den torrlagda kanalen var gaska ruffigt cool.

Passa på att åk upp i begen och besök Alhambra...ett tokstort slott som var det sissta muslimska fästet i europa. Där kommer du att kunna ta enormt coola bilder. Det går bussar från malaga dit, tar väl ca 2 timmar. Tror staden heter granada eller nåt. HELT KLART VÄRT TIDEN!

Ronda ca.60km från Malaga är utan tvekan värt ett besök.Otroliga landskap och fina vyer. Bla. en mycket berömd, som även kan ses på julafton, när tjuren Ferdinand åker till Madrid. Gå in och kolla på staden Rondas hemsidor. Spaniens äldsta tjurfäktningfsarena ligger där. Alpkajor kan du fota i ravinen osv. Enda minus:ganska mycket turister den här tiden på året. //Tom

Alhambra i Granada, gud vad jag ångrar att jag inte besökte detta överdådiga palats.

Malaga har jag för mig har en båthamn av större ekonomisk klass som skall vara värt ett besök.

Rhonda´s bro är världskänd. Resan dit via den stora motorvägen är tyvärr rätt händelselös men mcycket fin väg. Däremot så kan man tråckla sig fram på den gamla vägen men det tar tid. Landskapet förändras ganska dramatiskt.

Mijas, tjurfäktningens vagga, är också värd ett besök.

Missa absolut inte matens möjlighter i Andalusien. Gaspacho är fantastiskt gott om det är en varm dag. Sedan har Andalusien en sed som tyvärr turismen håller på att ta död på. Om man sätter sig 4 personer vid ett bord och EN beställer en avocadosallad så skall det ändå komma in 4 tallrikar. Om salladen är god så belönar man givetvis kyparen med att beställa ngt mer annars går man till nästa restaurang.

Det finns en liten gammal fiskeby, innanför ungdomarnas discostad - Torremolinos, som heter Benalmadena Pueblo. På torget finns en liten restaurang som givetvis har nationalrätten på menyn(hjälp mig med namnet ngn. Det är ett hopkok av allt möjligt som serveras i ett stort fat). Eller är det Argentinas nationalrätt? hm...

Men om du beställer så säger kyparen att det inte går. Andra dagen vi beställde, likadant... Men nu förklarade han att man måste beställa dagen innan man vill äta. Det gör att de hämtar allt färskt ur havet. Fantastikt gott!
Det var ngt helt annat än den variant de slevade upp på tallrikarna vid strandpromenaden.

Hyr en liten bil och åk runt i bergsbyarna, finns en del som klättrarna på bergen på ett sätt som man knappt trodde var möjligt. Det kan löna sig att ha en riktigt liten bil ibland.

Ronda är fint, men det kan nog vara varmt och mycket turister i maj. Se till att ha vettiga skor, stigen ner i ravinen framför bron är inte den bästa. :)

Alhambra är helt fantastiskt, och Granada är en riktigt trevlig stad. Se bara till att köpa och läsa en bra bok om Alhambra innan, kan vara svårt att förstå storslagenheten i det när man vandrar runt bland alla rum med gipsmosaik.

Båthamnen i Puerto Banus går inte av för hackor.

Åk till Jerez och gå på bodega, lukten av sherry och brandy ligger tung på gatan utanför.

Att ta motorvägen ner till Sevilla borde oxå gå rätt så fort.

Det finns massor att se och göra...

/magnus

Ett tips är att du ordnar/bokar biljetter till Granada/Alhambra så tidigt som möjligt - kanske redan nu, Janne. Jag var i Malaga påsken 2005 men kom aldrig till Alhambra. Biljetterna var slutsålda i februari! (Nu är det kanske ändrat men tidigare tilläts bara ett visst antal besökare per dag, ungefär som med Förbjudna Staden i Beijing.)

Senast ändrad:
Jag håller med om Alhambra. Skall du dit och inte har bokat biljetter så se åtminstone till att du är där så fort dom öppnar på morgonen. Annars går det som för mig första året-efter två timmars köande drogs bandet för som i Vasaloppet. Snopet men man lär av sina misstag!

Erik Schalin skrev:
Just det!
Paelja (om det nu stavas så men gott är det)

Paella, Som någon tidigare nämde: Hyr en bil och åk runt i byarna. Det sägs att Mijas är fint men där har jag inte vart däremot har jag vart i byn Benahavis som ligger mot Ronda, där är det mycket fint och god mat, passa på att åka dit för det byggs som aldrig för och inom fem år kommer det nästan bara vara nya höghus och långa radhuskomplex. Och som nån sa, åk till Puerto Banús(inte så mycket att plåta kanske men det är värt att se.
Ha det så trevligt (Ska själv dit i maj)
/Michael

Om du tycker det är kul att fota fåglar av modell större så finns det storkar om man kör bergsvägen västerut från Estepona. Om du forsätter på den vägen finns det massor av korkekar och även spännande bergsbyar. Det finns ett väldigt fint slott in bit in på den vägen.
Utanför Estepona finns annars Gibraltar som har mycket att fota. Om du har tur så är det klar sikt ända till atlasbergen!

Så dansa de svajiga karlar

på Malagas vinstänkta redd.

Den vitröda tösen bävar,

bedårad, förlorad, förledd.

Hon ler i den väldiges nävar

åt allt vad han tog och gav,

hon suckar och vinden svarar

från Ålands jäsande hav.

Så skrev han Erik Axel Karlfeldt och nu skall du alltså dit och sälla dig till hopen "svajiga karlar".....ja, varför inte? Men du, av egen erfarenhet kan jag säga att om det primära med er resa inte är att fotografera så kommer man ganska långt med en kompaktkamera.
Jag hade med mig en sådan i november till.....ja, var det nu var, någon av Kanarieöarna och det lilla jag kände för att plåta gjorde jag en liten utställning av här. ( http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=100037 )
Rent förb...at skönt att slippa släpa på en massa prylar var det i alla fall.....
God tur förresten!
Us

Tack för alla tips :)

Några längre utflykter från staden kommer inte hinnas med eftersom jag har förpliktelser som i första hand skall göras. Foto får jag klämma in däremellan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar