Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i HDTV format

Produkter
(logga in för att koppla)

TML

Aktiv medlem
Är i full spekulation om att gå till inköp av en Plasma TV som klarar att visa HDTV formaten 720p och 1080i.

Då jag även önskar se mina foton på skärmen så skulle jag vilja ha lite råd.

Jag tar bilder i formatet NEF, sen konverteras dom dugliga bilderna till TIF, för att sedan bli JPEG filer för utskrift eller TV visning. Här kommer min fråga in. För att visa bilderna i t.ex. formatet 1920x1080i (interlaced) på TVn, vilken upplösning skall bilden ha i TIFF/JPEG för att den skall ta sig bäst ut på skärmen?

Värdt att veta är att dom flästa TV skärmar jag tittat på har upplösningen 1024x1024 eller 1366x768 (om jag inte tar grundligt fel). Med detta så vill altså TVn eller den pryl jag kommer använda för att visa bilderna behöva skalera till exsempelvis 1920x1080.

Då jag är mycket novis inom området så tar jag mycket gärna emot tips och kommentarer! Vill dessutom ha en ram kring bilden (action i PS, fixar lätt själv) men vilken storlek på bilden är lämpligast för att vis bilder/bildspel på TVn?

Mvh

Antar att det är skärmens upplösningsförmåga som styr hur du ska optimera bilden, så att den visas utan överraskningar. T ex hade en av skärmarna storleken 1366x768, vilket då bör bli den bildyta du har att arbeta med.

En mojäng som är trevlig att ha i sin dator för bästa återgivning av tevebilder och förlustfriinspelning av teveprogram är en digitaltevemottagare inbyggd i teven. Standarden för marksänd teve heter DVB-T och det finns några tillverkare av USB-anslutna mottgare och instickskort på marknaden.

RolandM skrev:
Antar att det är skärmens upplösningsförmåga som styr hur du ska optimera bilden, så att den visas utan överraskningar. T ex hade en av skärmarna storleken 1366x768, vilket då bör bli den bildyta du har att arbeta med.

En mojäng som är trevlig att ha i sin dator för bästa återgivning av tevebilder och förlustfriinspelning av teveprogram är en digitaltevemottagare inbyggd i teven. Standarden för marksänd teve heter DVB-T och det finns några tillverkare av USB-anslutna mottgare och instickskort på marknaden.

Hej,

jag tänkte investera i en av mediastreamarna Lacie Silverscreen eller TViX för att visa bilderna på TV. Enkla och bra verkar dom som, och man slipper det tråkiga arbetet med att lägga i och ta ur DVD/CD platter. Kan forresten rekommendera andra att titta på dessa produkterna oxå.

Du menar att jag skall arbeta med 1366x768 i PS. Vill inte TVn då skalera om detta till 1920x1080? Vilket då betyder att man riskerar få oönskade effekter i bilden? Eller är det minimal förringning av kvalitet?

Själv tänkte jag arbeta med 1920x1080 i PS, dvs skalera om TIF filen mha Canvas och Image Size i PS till 1920x1080.

RolandM skrev:

Rättelse: Mojängen för DVB-T ska byggas in i datorn.

Den högsta upplösningen som tv:n med tillhörande system klarar "native" utan att behöva skala om.

Kan inte tv:n ta en input av 1920x1080i så finns det inte mycket anledning att köra i det. Med annars kör med den, därimot kan brokiga miljöer få en bieffekt när man kör i interlace-lägena då de hoppar en pixel upp och ned, så extremt fina mönster kan se fladdriga ut. Men du borde ju ha ett läge om X gånger 720 pixlar progressivt att tillgå också.

Är det någon som har en TViX, Lacie Silverscreen eller liknande som kan avslöja om de klarar av att skala ned stora bilder automatiskt?
Jag tänkte köpa en och lägga in mina 8MP jpg-bilder utan att bearbeta dem på något sätt.
Kommer man att kunna visa bilderna på TVn?
Jag är medveten om att man kommer få konstiga effekter och taskig upplösning men fungerar det?

Min lokala datorhandlare vet inte och han vill inte ge öppet köp vilket innebär att jag inte vill köpa grisen i säcken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar