Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i HDR

Produkter
(logga in för att koppla)

Simsim

Medlem
Hej!
Har min D800 Nikon med en 24-70 och ja trivs faktiskt med den!

Min fråga är kan man foto Människor i HDR utan att få en rörlig bild? Jag har testat det på fasta motiv som utsikter och sånt!

Vet ej om detta är en dum fråga
 
Så klart det går!

Men det blir ju så klart lite knepigare. De måste ju sitta/stå otroligt stilla mellan exponeringarna. Så tricket blir ju att ta alla 3/5/7 foton i väldigt snabb följd samt få personen att sitta väldigt still.

Mjukvaror som sedan sätter ihop alla foton brukar ju även ha en "Remove ghosting" funktion, men den funkar ju inte till 100%!

Prova vetja, kanske går hur bra som helst!

mvh
 
Tackar väldigt mycket för ert svar.
Jag hade tänkt mig ett sånt svar men hoppades på andra knep.
tack ändå.

Så klart det går!

Men det blir ju så klart lite knepigare. De måste ju sitta/stå otroligt stilla mellan exponeringarna. Så tricket blir ju att ta alla 3/5/7 foton i väldigt snabb följd samt få personen att sitta väldigt still.

Mjukvaror som sedan sätter ihop alla foton brukar ju även ha en "Remove ghosting" funktion, men den funkar ju inte till 100%!

Prova vetja, kanske går hur bra som helst!

mvh
 
Ifall du underförstår "med min kamera", så finns det inte så mycket mer att göra. Men ifall du menade "andra knep" mera generellt, så finns det.

Sony A77 och A77 II fixar HDR-bilderna på ca 0,15 sekunder, vilket är mångdubbelt snabbare än vad D800 klarar. Fast det blir bara 24 Mp.
 
Ifall du underförstår "med min kamera", så finns det inte så mycket mer att göra. Men ifall du menade "andra knep" mera generellt, så finns det.

Sony A77 och A77 II fixar HDR-bilderna på ca 0,15 sekunder, vilket är mångdubbelt snabbare än vad D800 klarar. Fast det blir bara 24 Mp.

Det beror ju på ljusförhållandena! Varierar slutartiderna mellan exponeringarna för mycket kan de ju inte garantera 0,15 sekunder!

mvh
 
Nej, men det garanterar de ju inte heller. :)

Skulle någon av exponeringarna bli längre än runt 1/10 sek eller nåt så kommer förstås den sammanlagda tiden för HDR-tagningarna att bli längre än 0,15 sek. Men med sådana exponeringstider lär ju bilderna bli oskarpa ändå ifall det är människor med på dem, vad man än gör. Jag utgick från att trådskaparen ville skarpare bilder än han lyckats få hittills. :)
 
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Enklast är om du fotograferar i RAW format och bara tar en bild. Den kan du sedan justera i ditt bildbehandlingsprogram så att du får 3 olika bilder. En som är underexponerad -2 och en som är överexponerad +2, originalexponeringen blir den tredje bilden. Detta fungera förvånansvärt bra och du slipper 'rörliga bilder'.

Testa det är riktigt kul
 
Smart. detta har ja redan testat i jpeg format. gick sådär men ska testa i RAW format!


Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Enklast är om du fotograferar i RAW format och bara tar en bild. Den kan du sedan justera i ditt bildbehandlingsprogram så att du får 3 olika bilder. En som är underexponerad -2 och en som är överexponerad +2, originalexponeringen blir den tredje bilden. Detta fungera förvånansvärt bra och du slipper 'rörliga bilder'.

Testa det är riktigt kul
 
Försök med bracketing, då får du tre exponeringar på en gång med de exponeringsvärderna du förinställt, t ex -1, 0, +1 eller om du hellre vill ha t ex -2, 0, +2 osv.
 
Jag använder bracketing. Jag har programmerat ett av programvalen på min 7d så han tar 3 bilder i snabb följd, alltså normal exponering och -2 samt +2. Fungerar bra om inte motivet rör sig alltför snabbt.
 
Jag använder bracketing. Jag har programmerat ett av programvalen på min 7d så han tar 3 bilder i snabb följd, alltså normal exponering och -2 samt +2. Fungerar bra om inte motivet rör sig alltför snabbt.
Sedan har väl slutartiden en avgörande betydelse för hur snabbt de tre exponeringarna tas ?
 
Intressant, kan man göra en HDR av en RAW fil i Photoshop enkelt? Och vilka reglage och trix gäller då.
Eller är Photomatrix ett bättre val för HDR?
/Lennart
 
Intressant, kan man göra en HDR av en RAW fil i Photoshop enkelt? Och vilka reglage och trix gäller då.
Eller är Photomatrix ett bättre val för HDR?
/Lennart

Nja jag menar, om du bara har en RAW fil så kan du utifrån den skapa ytterligare två filer där den ena är underexponerad och den andra överexponerad. Dessa två tillsammans med originalfilen kan sedan användas i Photomatix eller något liknande för att skapa en HDR bild.
 
Intressant, kan man göra en HDR av en RAW fil i Photoshop enkelt? Och vilka reglage och trix gäller då.
Eller är Photomatrix ett bättre val för HDR?
/Lennart

Om du följde min länk bevisar jag att det är möjligt.
Fotar du med D800 som har vad jag vet bäst dynamiskt omfång i kameran idag så är det följande som gäller för att få en HDR liknande bild.

Fota i ISO 100. Starta programmet Lightroom.
Om vi drar högdagarna till minus 100, skuggor till plus 100 och på Vitan håller ner Alt tangenten då vi drar i reglaget mot plus så stannar vi direkt vi börjar se lite vitt dyka fram. Samma sak på Svärtan men då stannar vi när lite svart kommer fram på bilden.
Så kan vi börja dra upp lite i exponering för att få ljusare eller mörkare bild.
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    105.8 KB · Visningar: 44
Värt att notera, jag la på lite extra färg på bilden med penseln i lightroom, mer blått på himlen och mer gult på marken och solen.
 
Nja jag menar, om du bara har en RAW fil så kan du utifrån den skapa ytterligare två filer där den ena är underexponerad och den andra överexponerad. Dessa två tillsammans med originalfilen kan sedan användas i Photomatix eller något liknande för att skapa en HDR bild.
Låter som att gå över ån för att hämta vatten. Varför drar du inte bara in filen direkt i Photomatix så slipper du merjobb?
Min erfarenhet i länken nedan med din metod och min metod, men med en 5DII. Kanske fungerar annorlunda med Nikon, vem vet...
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2018628&postcount=21

Fast jag skulle vilja kalla det för tonmappning av bild och inte HDR, vare sig din eller min metod. Du får ju inte ut mer dynamik från ursprungsbilden.
 
Det har nog bara hänt någon enstaka gång att jag gjort enligt mitt förslag till trådskaparen. 99% av alla mina HDR bilder är skapade ur 3 olika originalexponeringar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar