Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto: fotografens hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
En fundering, antag att någon vill exponera en av mina bilder på sin hemsida och jag går med på detta, de får använda bilden på hemsidan gratis, men jag vill nyttja det i PR syfte. Vad tycker ni är lämpligast, att sätta en text under bilden: foto: growingart.se eller skriva en text på bilden: growingart.se. Det senare förfular bilden men kanske verkar för att bilden sprids vidare utan vederbörlig referens. Åsikter om detta och relaterade synpunkter?

Jag personligen tycker inte om copyrighttext i bilder då det oftast förstör bilden.
Man får vara medveten om att en bild som läggs upp på nätet kan komma att spridas, även utan korrekt referens. Man får väl fråga sig om man tycker det är värt risken helt enkelt. Jag hade krävt en tydlig referens i form av en textlänk under bilden.

Jag tycker själv att text i bild förtar intrycket av bilden, men man kan ju göra något diskret om man tycker det behövs. Hursomhelst, bilden som läggs upp behöver inte hålla för tryck, det är väl alltid något.

Kan ju kompromissa och lägga på en vit(grå?) kant runt bilden med kåppirajten.

ANNONS