Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto för personaltidning

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Har precis fått erbjudande om att börja fota för personaltiningen vi har på jobbet - ges ut i ca 5000 exemplar i månaden.
Självklart har ju ersättning kommit upp som en liten fråga. Vad är normal betalning per bild? Finns det en norm? Hur mycket kan jag begära?

Tacksam för svar.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte frågan om att du skulle ta bilder som en del av ditt jobb? Avsätta en del av arbetstiden för fotografering?

Skjut nu inte budbäraren, men jag är rädd att det "normala" nog är att man inte får någon särskild ersättning alls i det fallet.

Naturligtvis är det en förhandlingsfråga precis som vid all utökning av arbetsuppgifter, men att debitera arbetsgivaren enligt SFF:s prislista låter märkligt i mina öron.

Då vore det väl bättre för arbetsgivaren att låta Joakim gneta på med sina vanliga arbetsuppgifter och istället anlita en frilansfotograf för samma pengar.

Däremot, om du ska använda egen utrustning så se till att du får skälig ersättning för det. Vad det innebär i kronor och ören beror på vad utrustningen består av.

gors skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte frågan om att du skulle ta bilder som en del av ditt jobb? Avsätta en del av arbetstiden för fotografering?

Skjut nu inte budbäraren, men jag är rädd att det "normala" nog är att man inte får någon särskild ersättning alls i det fallet.

Naturligtvis är det en förhandlingsfråga precis som vid all utökning av arbetsuppgifter, men att debitera arbetsgivaren enligt SFF:s prislista låter märkligt i mina öron.

Då vore det väl bättre för arbetsgivaren att låta Joakim gneta på med sina vanliga arbetsuppgifter och istället anlita en frilansfotograf för samma pengar.

Däremot, om du ska använda egen utrustning så se till att du får skälig ersättning för det. Vad det innebär i kronor och ören beror på vad utrustningen består av.

Nej det är inte tänkt att jag ska fota under min normala arbetstid. Det är 2 helt skiljda avdelningar det rör sig om. Det som vart uppe på tapeten är att ersätta mig som frilans.
Mitt ordinarie jobb har inget med detta att göra - därav denna fråga.

ZoMbiE skrev:
Tackar för länken - utmärkt, nu vet jag vad jag kan begära :)
Fast jag tror det är bättre att titta på blf:s eller sff:s prislista istället som Anders Mattsson ovan skrev. Det du beskriver verkar ju inte handla om enstaka bildförsäljning utan om uppdragsfotografering/reportagefoto?

Förresten hittade jag inte någon prislista på bildbanken. Vart finns den?

ZoMbiE skrev:
Ok där ser man, hmm en liten djungel det här heh.
Prislistan finns under bilder i vänstra kolumnen :)
Ja men då så. Redaktionell fotografering fanns ju med i den listan också. Jag hade inte trott att den var så komplett..

ZoMbiE skrev:
Mitt ordinarie jobb har inget med detta att göra - därav denna fråga.

Grattis till uppdraget. De flesta frilansar ligger mellan 600 och 900 kronor i timmen (stockholmsfrilansarna snittar på 700). Om du inte betalar F-skatt går sociala avgifter och skatt bort från den summan.

I timpriset ingår normalt en publicering om inte annat avtalats.

Lycka till

Tackar tackar :)
Jaa det ska bli kul att få se ens bilder publicerade, antar att jag lär starta en enskild firma om det blir ett varaktigt uppdrag. Kan ju inte skada att kunna köpa in utrustning i egenskap av firma heller - momsen försvinner ju =)
Ett ledtal på 700 kr låter rimligt tycker jag, men det är klart att erbjuder de 500 + moms och sociala avgifter så tar jag ju det med, det roliga med den här grejen är ju att få bilderna tryckta tycker jag - men självklart ska man inte jobba gratis :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar