Annons

Foto av solen

Produkter
(logga in för att koppla)

Älvdans

Medlem
Beskådade en fantastisk solnedgång idag. Själva solen var som ett stort purpurrött klot som mer såg ut som en stor röd måne än som en sol. Det såg inte ut som om solen strålade med starkt ljus. Solskivan var mer ljussvag som en nerdimmad lampa och med kraftigt markerade konturer.

Nu är jag nybörjarfotograf och skulle försöka ge mig på att fånga detta vackra. Första försöket gav förstås en helt utfrätt himmel. Testade sedan på lite olika tekniker men lyckades aldrig göra rätt exponering. Nu har jag förvisso bilder med en stor rödaktig sol men den liknar inte alls den jag såg i verkligheten. Bildernas sol är mindre tydlig i konturerna och ser mer ut att stråla eller brinna. Färgen är inte heller lika röd, utan mer orangeröd.

Vad gjorde jag för fel och vad ska jag tänka på tills nästa gång så att jag inte missar tillfället igen?

Tacksam för råd!

//Åsa

Gissning utan att ha sett dina bilder:

Ögats dynamiska omfång är mycket större än kamerans. D v s det kan uppfatta många fler nyanser. Kamerans begränsade omfång gör att extremt kontrastrika motiv inte går att återge på ett riktigt realistiskt sätt med en enda exponering. (Man tvingas välja mellan att exponera så att skuggor sotar igen helt eller att högdagrar blir helt utfrätta.)

En lösning är att ta flera exponeringar och lägga ihop dem. Man har kameran på stativ för att utsnittet ska bli identiskt. Det enda man ändrar mellan exponeringarna är slutartiden. Då kan man få ett gäng bilder där de mörkaste visar en alldeles för mörkhimmel men en välexponerad sol och de ljusaste visar korrekt exponerade omgivningar medan solen är alldeles utfrätt och överexponerad. Man kan lägga samman dem manuellt i t ex Photoshop eller använda något automatiserande program som t ex Photomatix.

Att ta fler olika exponeringar på det sättet kallas bracketing. Att automatisera sammanslagningen av dem har lite olika namn beroende på tillvägagångssätt. Populärt kallas alla teknikerna (lite felaktigt) HDR (High Dynamic Range). Den teknik som brukar fungera bäst för landskapsfotografier är nog tonemapping.

Kanske gissar jag helt fel angående ditt problem. Det blir mycket lättare att svara relevant om man får se dina bilder.

Bilder

Hej!

Jo, det är klart. Ska försöka illustrera i bilder. Först kommer en bild på hur scenen såg ut för mitt öga. Det här är en bild på månen, men du får föreställa dig att det är solen eftersom jag inte hittar någon bra exempelbild med solen.

http://lpod.wikispaces.com/April+19,+2009

Så där såg solen ut (lika röd, "svag" och markerad) och det var det jag ville fånga. Man kunde titta rakt mot den utan att bli bländad.

Här kommer mina bilder:

Första försöket:
_DSC5181.jpg

Andra försöket:
_DSC5183.jpg

Tredje försöket:
_DSC5194.jpg

Som du ser hann solen sjunka under den korta stund jag fotade (jag tog ju fler än 3 bilder förstås, detta är bara exempel på olika exponeringar) och inget att fotona visade solen så som jag ville att den skulle se ut. Miljön runt om var egentligen "oviktig" för mig. Inget stativ hade jag. Råkade bara ha med mig kameran (på jobbet, he he) och fick se denna fantastiska sol!

Det var fin sol här igår också och jag hann inte ut innan den gick under horisonten men denna plåtade jag genom mitt fönster, jag hade bara macrot monterat på och hann inte ens byta objektiv. Det är inte exakt samma utseende på solen som du verkade ha haft i din beskrivning men något liknande. Jag körde på 1/250 och f/8 samt ISO 100, men f/11 eller f/16 hade också funkat fint. Då blev färgerna djupa och bilden allmänt mörk men fin. :)

http://maximus3d.se/pics/IMG_8592_web.png

/ Magnus

Problemet

Det var fin sol här igår också och jag hann inte ut innan den gick under horisonten men denna plåtade jag genom mitt fönster, jag hade bara macrot monterat på och hann inte ens byta objektiv. Det är inte exakt samma utseende på solen som du verkade ha haft i din beskrivning men något liknande. Jag körde på 1/250 och f/8 samt ISO 100, men f/11 eller f/16 hade också funkat fint. Då blev färgerna djupa och bilden allmänt mörk men fin. :)

http://maximus3d.se/pics/IMG_8592_web.png

/ Magnus

Problemet med digitalkameror och nedgående sol syns tydligt på din bild Magnus. Ofta blir stora delar av solen helt vit (fast den inte såg ut så genom fotografens öga. Man kan också se de så typiska branta övergångarna mellan det helt utbrända och den gula eller röda delen. Bästa tipset är nog att plocka fram den gamla analoga och sätta in en rulle provia eller velvia. Alternativt får man prova att ta flera bilder och lägga ihop i datorn (Där själva solbilden är kraftigt underexponerad - Detta funkar ibland men inte alltid).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar