Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotbolls[problem] med Eos 1d MkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Nu håller jag på att bli galen med AF problemet på mitt MkIII hus. Den har varit på service nu 100ggr och det blir bättre men efter några dagar är det samma skit igen. Plåtade fotboll i strålkastarbelysning igår kväll med ett 70-200 2,8 IS och av ca 200 foton blev typ 10st andvändbara. Ännu värre var det då jag prövade med en telekonverter på 1,4. Den hinner inte fokusera tillräkligt snabbt. Var är felet ? Körde igenom alla tänkbara inställningar och jag har fotat fotboll i många år.
Har ni andra MkIII ägare haft några problem ??

Tråkigt...

Jag tycker du borde få ett nytt hus om du kommer hem med dessa resultat efter många reparationer. Mitt har fungerat nästan klanderfritt sedan starten och ännu lite bättre efter sub-mirror + nya firmware tycker jag. Skall väl säga att jag inte fotat fotboll men lite hockey har det blivit. Då har resultaten snarare varit ca 90% i fokus.

Tråkigt att höra att du inte fått det resultat som man kan kräva av ett proffshus och kan definitivt förstå din frustration.

/Tomas

Jag har 2st mark3 och har inte detta problemet med någon av dom. Det är de bästa kamerorna jag haft. Innan hade jag mark2n och dessa var sämre vad det gäller följande AF. Så du har garanterat något fel som inte verkstaden hittar på din kamera.

När bilden är ut fokus beror det till 99% på att jag missat spelaren med mittpunkten! Det är svårt att klandra kameran för det ;)

Jag skall sända den på service nu igen nästa vecka. Och hittar dom inge fel då så får dom allt sända mej ett nytt hus. Så otur eller dålig fotograf kan man knappast vara att man har missat nästa alla spelare på en match.. Så i detta fall skyller jag på huset. Min gamla MkII fungerade bättre än denna.

Jag lider med dig. Mina två Mark III-hus har fungerat klanderfritt hela tiden. Det äldsta huset var inne på AF-fix eftersom det hade ett serienummer som kunde vara felaktigt. Huset fungerar lika bra fortfarande. Tidigare hade jag Mark II N, som var ett riktigt bra hus, men får spö på alla punkter av Mark III. Jag fotar mycket handboll, och mina felfokusbilder beror på fotografen...

N.B. Jag använder alltid en fokuspunkt, inga hjälppunkter.

Jag lider med dig. Mina två Mark III-hus har fungerat klanderfritt hela tiden. Det äldsta huset var inne på AF-fix eftersom det hade ett serienummer som kunde vara felaktigt. Huset fungerar lika bra fortfarande. Tidigare hade jag Mark II N, som var ett riktigt bra hus, men får spö på alla punkter av Mark III. Jag fotar mycket handboll, och mina felfokusbilder beror på fotografen...

Har prövar olika fokuspunkter ..
Men de skall bli intressant att höra vad dom säger på
servicen nästa vecka.

Då har vi samma uppfattning. Annars hade vi nog inte haft två var ;)

Nu har jag fått den från service igen en gång.
Funkar den inte nu så vette F..n Men har snackat med dom på Canon Finland så dom sa att jag skall kontakta dom igen om jag inte är nöjd med AF,en ..

Nu har jag fått den från service igen en gång.
Funkar den inte nu så vette F..n Men har snackat med dom på Canon Finland så dom sa att jag skall kontakta dom igen om jag inte är nöjd med AF,en ..

Jag har också haft stora problem med mitt hus där dom har bytt spegel hus och alla andra justeringar. Har även tyckt att det har varit dåligt drag i bilderna.
Fick nu ett nytt hus (efter 3 service tillfällen) och det är en otrolig skillnad. Focusen sitter direkt och färger mm är klart mycket bättre.

Jag vet inte om det skiljer på svenska o finska köplagen men i sverige så har dom tydligen valt att efter 3 service inlämningar så byter canon ut huset. Hjälper inte det så har man rätt att häva köpet, inom garantitiden vill säga.

/Krister

Jag har också haft stora problem med mitt hus där dom har bytt spegel hus och alla andra justeringar. Har även tyckt att det har varit dåligt drag i bilderna.
Fick nu ett nytt hus (efter 3 service tillfällen) och det är en otrolig skillnad. Focusen sitter direkt och färger mm är klart mycket bättre.

Jag vet inte om det skiljer på svenska o finska köplagen men i sverige så har dom tydligen valt att efter 3 service inlämningar så byter canon ut huset. Hjälper inte det så har man rätt att häva köpet, inom garantitiden vill säga.

/Krister

Hejsan ..

Va kul att du äntligen är nöjd med ditt hus.
Canon i Finland lovade nog att ställa upp. Gör dom inte det så byter jag till ett annat märke. Mot min vilja. Men man kan inte jobba med fotografering och ha ett verktyg som ej fungerar.

Mvh Glenn

I morron får jag en annan 1d Mk III från Canon Finland som jag skall testa över helgen. Och är den bättre än den jag nu äger så sänder dom mej ett nytt hus. För en kamera med mycke sämre AF än den jag nu äger finns ej att få.

I morron får jag en annan 1d Mk III från Canon Finland som jag skall testa över helgen. Och är den bättre än den jag nu äger så sänder dom mej ett nytt hus. För en kamera med mycke sämre AF än den jag nu äger finns ej att få.

Hej,
Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig. För min del så är det bara ett fritidsintresse med fotograferandet men det ju otroligt irriterande när inte kameran fungerar som den ska. Man lägger ner mycket pengar på resor och guider mm och då ska ju bara utrustningen fungera. Jag kan tänka mig att det är mycket mera frustrerande när man som du har det som jobb, då ska ju bara fungera.

Jag hade ju ochså funderingar på att byta system men tycker inte att bildkvaliteten jag vill ha finns hos t.ex. Nikon mfl. plus att man har ju en del objektiv som måste bytas ut.

Har däremot funderat på 1DsMkIII, om man klarar sig med 5 bild/sek så har den en klart bättre focus och Ai-servo. Har en kompis som var i Norge förra helgen och fotade havsörn med 1DsMkIII och han låg på ca 85% skarpa bilder, dom flesta var dykbilder. Lite sugen blir man allt...

Mvh Krister

Hej,
Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig. För min del så är det bara ett fritidsintresse med fotograferandet men det ju otroligt irriterande när inte kameran fungerar som den ska. Man lägger ner mycket pengar på resor och guider mm och då ska ju bara utrustningen fungera. Jag kan tänka mig att det är mycket mera frustrerande när man som du har det som jobb, då ska ju bara fungera.

Jag hade ju ochså funderingar på att byta system men tycker inte att bildkvaliteten jag vill ha finns hos t.ex. Nikon mfl. plus att man har ju en del objektiv som måste bytas ut.

Har däremot funderat på 1DsMkIII, om man klarar sig med 5 bild/sek så har den en klart bättre focus och Ai-servo. Har en kompis som var i Norge förra helgen och fotade havsörn med 1DsMkIII och han låg på ca 85% skarpa bilder, dom flesta var dykbilder. Lite sugen blir man allt...

Mvh Krister

Hejsan ..

Jo sur de blir man eller besviken att Canon har tillverkat en så dyr kamera som inte fungerar. Men de löser sej nog. En 1ds MkIII är ju inte precis gratis heller I ett svag ögonblick funderade jag på en Nikon D3 men då tänkte jag att man kan inte svika Canon. Min farsa och jag har plåtat med Canon sedan 1971.

Hejsan!
Jag förstår frustrationen och är säker på att det kommer att ordna sig!
Jag fick ett nytt hus efter 4de gången min var in, det var en väldigt jobbig tid innan allt löste sig.
Och skillnaden är fenomenal med det nya huset, från att ha fått någon enstaka bild i focus till att nästan få 100%, det känns bra!
Det förutsätter förståss som påpekas i tidigare inlägg att fotografen gör riktigt ;-)

Det här har för mig betytt att jag efter en tids användande fått en oerhört bra känsla för det här kamerahuset (mästerverket), den levererar och jag känner mig grymt nöjd!

Den känslan var vad jag ute efter när jag bestämde mig för att köpa huset och till slut fick fick jag den (något försenad dock).

Lars

Min mkIII är en av de första som kom till Sverige. Har i somras haft den inne på service men det är egentligen först nu när handbollssäsongen har börjat som det visar sig på riktigt om den har besinnat sig. Får avvakta lite till än för att se om kameran vill fokusera som jag vill.

Utomhus vid bra ljusförhållande och även inomhus med tillräckligt ljus så har den skött sig bra och som sagts innan här så missar jag själva med en fokuspunkt igång då och då givetvis. Har senaste uppdateringen i kameran och även lite andra inställningar som skall vara till hjälp enligt "experterna".

Men eftersom jag livnär mig mer eller mindre numera som frilansfotograf så är det ett villkor att jag skall känna inget som helst tvivel på att redskapet inte gör sitt jobb, är tyvärr inte riktigt säker på den saken än. Å andra sidan så tar jag många bilder som jag blir helt nöjd med, mkIII är en bra kamera helt enkelt. Men det där lilla tvivlet gnager och är inte alls bra att behöva känna, när jag vet att jag har satt fokusen rätt och det ändå kommer fram bilder som inte är ok, då....

Men som sagt, jag måste få testa lite mer än och kommer till att besluta mig sen om den skall behöva in på en service till månne?

Hoppas du får rättsida på ditt problem en gång för alla Glenn.

//Ronney

Go morron ..

Det ringde på dörren just och jag fick ett paket.
Ett annat MkIII hus som jag skall testa. Fungerar det bra så sänder dom mej ett nytt hus från Canon Finland. Laddar batterit som bäst och äter frukost. Sedan skall jag kolla vad det är för sport evenemang på gång här i helgen. Blir troligen Ishockey och Innebandy. Fotboll har dom också men den spelas inne i bollhallen där det är så dåligt med belysning för oss fotografer.
Ska bli en intressant helg,.

Kan bara säga att mitt hus varit inne på service fem gånger nu, och nu börjar det bli iaf användbart. Eftersom det är min första EOS 1D är jag lite osäker på om det är jag som är dum i huvudet eller kameran. Men om man inte lyckas få en landskapsbild med 16-35 II, stativ och trådutlösare skarp mer än några meter framför kameran trots fokus på avlägset objekt och f/22 så tror jag nog inte att det är bara mig det är fel på, trots att det var det de insinuerade på canon. Detta efter fjärde justeringen. Minsta bländare f/22 på 16-35 är ett skämt, Canon borde göra objektiv med f/128.

Kan bara säga att mitt hus varit inne på service fem gånger nu, och nu börjar det bli iaf användbart. Eftersom det är min första EOS 1D är jag lite osäker på om det är jag som är dum i huvudet eller kameran. Men om man inte lyckas få en landskapsbild med 16-35 II, stativ och trådutlösare skarp mer än några meter framför kameran trots fokus på avlägset objekt och f/22 så tror jag nog inte att det är bara mig det är fel på, trots att det var det de insinuerade på canon. Detta efter fjärde justeringen. Minsta bländare f/22 på 16-35 är ett skämt, Canon borde göra objektiv med f/128.

Hmmm...?? ...med en 1D och t ex 24mm och bländare 22 får du skarpt från knappt 1 meter till oändligheten.. Iofs är väl inte bländare 22 att rekomendera för maximal kvalitet, men om du inte får skarp bild med bl 22 kan det finnas andra orsaker än AF problem.

Bländare 8 är nog mer "sweet spot" för de flesta objektiv, och då har du fortfarande skärpedjup (= skarpt) från ca 2 meter till oändligheten

Jag tog två bilder (och fokuserade om emellan) på alla bländare från f/2,8 till f/22 både på AI-Servo och One Shot med 16-35, 24-70 och 70-200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar